borbas (oregistrerad) Postat 30 april 2004 Postat 30 april 2004 Jo.. nu är det såhär att jag har en mindre dilemma.. Jag tänkte skaffa mig en bärbar för musikbruk. Jag har tröttnat på att sitta stationerad vid min "kluns-burk", jag vill kunna röra på mig, slippa min nuvarande trista miljö,sitta hos polare och "pilla" och sist men inte minst, gå till sängs med maskinen (stötsäker) *fniss* Problemet är att att jag inte har en aning om vad det är för grejjer som är bra eller vilka tillverkare som går att lita på. jag har ingen som helst erfarenhet med bärbara. Får ingen vidare hjälp av polarna 😉 Därför skulle jag uppskatta om någon vänlig själ kunde komma med lite tips eller berätta om erfarenheter. Mac eller Pc, spelar ingen roll. Huvudsakligen kommer det att köras max/msp på maskinen, bara så att ni vet. 😏 _borren
trombonisten Postat 30 april 2004 Postat 30 april 2004 Hej, prisnivån är en viktig fråga. Bärbara generellt sett är långsamma, dyra och högljudda och har töntigt kort batterilivslängd. Dyrare maskiner (generellt sett) har mindre sådana problem. Jag har noll erfarenhet av Mac, så det här handlar bara om PC. Kända märken skadar inte, några som kan anses vara kända är HP/Compaq (samma företag numera), IBM och Dell. Alla har en variation från rätt billigt till rätt dyrt. Det beror också på vad man vill göra för något. Vill du spela in 30 kanaler samtidigt i 24 bit 96kHz är det lite annorlunda än om du kan nöja dig med 2 kanaler och 16 bit och 44.1 kHz. Några enkla pekare som bygger på min erfarenhet. 1) lyssna till hur fläktarna låter. Min nuvarande är Compaq Presario 2500 har en värstingprocessor på 2.6 MHz och därigenom också fläktar som låter rejält. Det kanske inte stör vanliga användare, men det kan vara rejält störande vid inspelning. (OBS: det här gälller alla märken, lyssna!). 2) tillräckligt snabbt är svaret. De nyaste (och dyraste) maskinerna har en Centrino processor som ser långsammare ut, ofta 1,4 MHz som du kan jämföra med min 2.6 MHz. Men det hävdas att de i princip gör lika mycket jobb - skillnaden är bara hur mycket de eldar för kråkorna och därigenom hur mycket fläktarna låter. Jag har inte provat, så vad vet jag? Och mer hastighet än du behöver (hur mycket det nu kan vara) innebär bara att du eldar än mer för kråkorna. 3) minne. Minimun för ljudbruk är väl 512 MByte. Det räcker rätt långt, men det kan vara värt att fundera över 1GByte om du kör hyfsat mycke samplingar o sånt. 4) disk storlek. Större är bättre. Ett projekt kan gärna ta 5 GByte så 40GByte disk räcker till ett eller några projekt utöver OS och samplingar och annat smått o gott. (Sen får man backa ut till extern disk) 5) disk hastighet. Tyvärr inte så mycket att göra här. Skall man få effekt på hastigheten så bör man ha två diskar, och det går oftast inte. Jag har uppgraderat till en 7.200 varvs disk från 4.200 som är standard, men skillnaden är faktiskt inte särskilt stor. Just nu kostar Hitachis 60GByte disk m 7.200 varv precis kring 2.000:- som tillbehör. Mindre om man köper det från början. 6) extern disk. Min rekommendation är att se till att PC-n har Firewire anslutning. Då kan du ha en extern hårddisk, eventuellt för inspelning men mest för backup. 7) externt ljudkort. Det som sitter i är sällan någon höjdare. USB-kort brukar funka utmärkt, själv kör jag MBox och är helnöjd. 8) Operativsystem. Windows XP home editition är det enda som gäller nytt just nu (möjligen Professional, men skillnade tillför inget som en ensam användare har nytta av). 9) Virus o sånt. Japp. Händer. Virusskydd + backuper är det som gäller om maskinen nånsin är i närheten av internet. Det här skall dock inte överdrivas. Jag är ledsen men det här är väl inte hela listan. Återkom lite senare när du minskat ner listan något och kanske vet mer vad du vill göra, till exempel vilket program som du vill ha. Lycka till Trombonisten.
borbas (oregistrerad) Postat 30 april 2004 Postat 30 april 2004 Först och främst så skulle jag vilja tacka för alla tips, tack tack tack 😆 För att minska ner listan lite så kommer här lite information: Användningsområdet kommer enbart vara musik. Applikationen som jag kommer använda mig av på den bärbara heter max/msp produktlänk , det är ett grafiskt programmerings-gränssnitt för musik, ljud.. ja det mesta. Antagligen så kommer jag köra någon form av wave-editor/sampler. Kanske att jag vid ett par tillfällen kommer använda mig av FL studio också. Fast det kommer hända sällan... mycket sällan... Vad beträffar oljud så är jag van med oväsen och finner det inte irriterande, iaf inte än så länge. Min stationära maskin står och puttrar med sex "inte så tysta fläktar"(cpu och nätagg inräknat)(<-värdelöst vetande). _borren
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.