Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej allihop!

Har spelat ganska länge nu (gitarr) i ett band i min egen replokal. Jag har länge haft planer på att försöka göra en liten inspelningsstudio i repan. läget på lokalen är ganska bra iom att det ligger ett lite mindre rum vägg i vägg som jag får använda hur jag vill. Det jag nu skulle behöva hjälp med är utrustningen. Det behöver inte vara några värstinggrejer eller nått. Jag har en dator i alla fall, en P4 1500, kan det räcka till en början? Jag har använt cubase en del men undrar om det kan finnas något annat alternativ. Ge gärna förslag på ljudkort, mixer mm som kan funka som nybörjargrejor.

Mixerbord, hur många kanaler skall man satsa på?

//Martin

EDIT: tydliggjorde rubrik /adm

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat

Hej Martin.

Köp nåt riktigt billigt. Lär dig massor av det. Köp sen det du verkligen vill ha, oavsett vad det kostar. Billiga grejor blir man sällan besviken på, de är ju precis just billiga.

Trombonisten.

Postat

- Datorn räcker absolut om den inte är fullsmockad med spel, porr och gud vet vad för då bör du nog göra en "format c:" först.

- Om du har använt Cubase tidigare så tycker jag inte att det finns någon anledning att byta. Cubase är ett finfint sequenserprogram.

- Det här med ljudkor beror ju helt på hur du tänkte göra inspelningen. Om du t ex hade tänkt att spela in ett instrument åt gången räcker det med ett ljudkort med ett fåtal ingångar men om du hade tänkt smälla på med en hel bandsektion samtidigt så bör du nog ha ett ljudkort med flera ingångar så att du kan få in allt som separata ljudspår i datorn. Att göra slutmixen på mixerbordet redan innan sången är inspelad är ju inte så kalas alla gånger.

Postat
men om du hade tänkt smälla på med en hel bandsektion samtidigt så bör du nog ha ett ljudkort med flera ingångar så att du kan få in allt som separata ljudspår i datorn.

Om det är detta alternativet du ska göra så rekomenderar jag M-Audio Delta 1010LT som ljudkort.

Det funkar finfint.

Postat
.. vad för då bör du nog göra en "format c:" först.

🙂 ..hoppas han inte tar dig på - litterärt - allvar... 😆 kan bli lite svårt att säga.. - ursäkta..borde skrivit..bla.bla.bla.. 😉

Martin555: Du kanske skulle prova ett mer linjärt inspelningsprogram typ Samplitude..om du till största del kommer spela in Audio, borde den vara mer "hands-on" än Cubase.

Wavelab har en liknande funktion som heter Audiomontage, men den är nog inte lika "straightforward"

Lycka till

/D

Postat

Då menar du kanske LE? "Stora" Protools brakar ju loss på en 100.000:-..

..Vet inte eftersom jag kört Cubase sen jag föddes..

/D

Postat

Skaffa DIGI001 medPro Tools 6.x.x Kostar inte mer än 5000:- å då har du nått som funkar är kompatibelt med varandra och helt underbart.

Postat

Ok, några olika bud här. Var kan man hitta de här programmen? Jag har kollat runt på lite olika musikaffärer men de verkar bara ha en massa uppgraderingar.

Postat

That figures..då kan inte jag hjälpa dig... bor själv i Stockholm.

Provat sökfunktionen i Google -> Musikaffärer Örebro ?

Kanske någon annan som vet...

Annars kan det ju vara najs o ta en runda hit o kolla musikaffärerna här... t.e.x EstradMusik Folkungagatan 54 finns det mycket prylar för demo..bl.a Digi002 , nya E-MU 1820, och en herrans massa andra ljudkort..

/D

Postat

Om det finns någon musikaffär i Örebro så lär du ju ha sett den. Inte för att vara sån men man gör ju Örebro på en lunchrast 🙂

Postat (redigerat)
Om det finns någon musikaffär i Örebro så lär du ju ha sett den. Inte för att vara sån men man gör ju Örebro på en lunchrast  😆

😎 ..voffe e du på dette vise då?.... ey, pluffo..din line "det måste vara mer mmff, fattar ni" ..är det mer muffins du menar? mmfffins... typ... alltså hela munnen full med muffins... 🙂

Martin 555 :

Cubase är inte det sämsta, men fundera på vad du vill ha ut av programmet innan du bestämmer dig.. Cubase är nog mer flexibelt eftersom det är inriktat på både MIDI och Audio och att du sedan kan exportera dina projekt till olika format.

Kommer du jobba med folk som kör protools-plattformen så blir det kanske fel, likaså om du bara kommer hålla på med Audio så är nog Cubase mycket pengar i sjön..

/D

Redigerat av demoniqus
Postat

Tack för tipset, ska kolla upp gratisprogrammet. Har ni några bra förslag på mixerbord? Har hittat ett billigt Behringer men är lite osäker efter att ha hört lite olika komentarer om de borden.

Postat (redigerat)

Behringer är billiga, men dom brusar lite onödigt om man måste gasa på med gain för mickar o.s.v.. Jag skulle personligen rekommendera en beggad Mackie 1402VLZ eller liknande, bara för att den låter väldigt bra och har bra mickpreampar samt lite andra bra routningsmöjligheter. Det finns andra märken som är bra oxå..

annars kan du kan få köpa mitt 32kanals digitalbord om du vill 😉 ( ..proffsbord som kostade 75.000:- när det var nytt... )

kolla annars Http://www.Vendolin.se

/D

Redigerat av demoniqus
Postat
Har ni några bra förslag på mixerbord? Har hittat ett billigt Behringer men är lite osäker efter att ha hört lite olika komentarer om de borden.

Har själv ett Behringer Eurorack MX 802A ( http://www.behringer.com/MX802A/index.cfm?lang=ENG )som jag är väldigt nöjd med. Generellt ska du väl fundera på hur många kanaler du tror du behöver och lägga på ytterligare ett par. Jag trodde det skulle räcka med fyra när jag började, men fick rådet att köpa en åtta-kanals mixer. Man utvecklas ju ganska fort i början...och nu använder jag sju av de åtta kanalerna...

/Jan Olof

Postat

Ja, jag tänkte oxå på det. Det är ju lika bra att ta till ordentligt från början. Eventuellt så kanske man kommer spela in live i studion ( om burken fixar det förståss) och då behövs några kanaler.

Postat

Om du bor i Örebro; Gå till musikbörsen, snacka med Dan Swanö Han kan allt och lite till som man skall kunna med en hemstudio mm... Han har spelat in hemmastudioskivor som säljer som riktiga profsskivor (se Edge Of Sanity - Crimson II). Han är ett riktigt proffs altså. Kolla med honom, han kan allt.

Han har för övrigt drivit Unisound studio som var en poppis hårdrocksstudio under 90-talet. Varit med i Edge Of Sanity (stor death-metal grupp under 90-talet), är med i Nightingale, spelat i Bloodbath, Steele, mm, mm... (knepig kille) :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.