Jump to content
Annons

Risker med publicerade låtar?


Recommended Posts

Hej!

Som ny i forumet undrar jag hur de låtar ni publicerar i detta forum (och på nätet i övrigt) skyddas.

Som låtskrivare har, iallafall jag 😆 , en dröm att en vacker dag kunna tjäna lite pengar på en låt så att man kan spendera mer tid med nya låtar o.s.v. (Detta är och förblir nog en dröm men det är kul med drömmar 😱 )

Hur gör ni med de låtar ni publicerar? STIM'ar ni dem alltid innan ni slänger in dem här?

1. Hur försäkrar jag mig om att en publicerad låt inte "snos" av någon annan som hävdar att de har skrivit den. Är STIM enda sättet?

2. Hur ställer sig eventuella skivbolag etc. (som jag kanske i framtiden vill skicka min låt till) till att min låt tidigare funnits publicerad på nätet?

3. I melodifestivalsammanhang får bidragen visst inte ha "framförts" tidigare. Kommer en publicering på nätet diskvalificera en låt som melodifestivalkandidat.

Tacksam för er vetskap, tankar och synpunkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1. Hur försäkrar jag mig om att en publicerad låt inte "snos" av någon annan som hävdar att de har skrivit den. Är STIM enda sättet?

2. Hur ställer sig eventuella skivbolag etc. (som jag kanske i framtiden vill skicka min låt till) till att min låt tidigare funnits publicerad på nätet?

3. I melodifestivalsammanhang får bidragen visst inte ha "framförts" tidigare. Kommer en publicering på nätet diskvalificera en låt som melodifestivalkandidat.

1. STIM har inget med skydd att göra. Dom samlar in pengar åt dig om dina låtar spelas, that's it. Att posta låtarna på ett offentligt forum är en sorts skydd, ett annat är att skicka brev till sig själv med CD-skiva i. Personligen bryr jag mig inte, känner ingen som blivit lurad på det viset.

2. Det beror på, skulle jag säga. Om en färdig produktion ligger ute för gratis nedladdning tror jag det blir svårt att få den signad. En demo däremot... då spelar det mindre roll.

3. Fråga Christer Björkman, schlagerjippots regler tycks inte vara huggna i sten om man säger så. 😱

Siktar du på att komma med i eländet är det kanske bäst att låta bli publicering av just den låten, trots allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att posta låtarna på ett offentligt forum är en sorts skydd, ett annat är att skicka brev till sig själv med CD-skiva i.

Hmm, kan en demopostning här alltså vara till hjälp om man mot all förmodan skulle råka hamna i en sån tvist? Då måste man väl kunna bevisa att det verkligen är man själv som har postat låten och att man gjorde det just det datumet, vilket kompliceras av att det går att redigera inlägg, inkl. bifogade filer, i efterhand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...