Giannis Postat 3 december 2005 Postat 3 december 2005 (redigerat) Jag har tankar på att köpa ett Yamaha 02R-bord som jag tänkt koppla till två stycken MOTU 828mkII. Det verkar vara en idealisk lösning för mig - jag får ett bra mixerbord och en mjukvarukontroller i ett (jag har tänkt att köra Logic 5.5 PC tillsvidare). Det enda problemet är att AD-omvandlingen är begränsad på Yamaha 02R-bordet. Det jobbar endast med 16 bit om man ska spela in fler än 8 kanaler samtidigt. Hur väsentligt är det att jobba med 24 bit? Är det någon som har någon professionell erfarenhet av detta? Jag har tidigare gjort diverse jobb som exempelvis musik till företagsfilmer, dokumentärer och något enstaka jobb åt en sampledisc-producent. Allt har gjorts i upplösningen 44.1khz och 16 bitar och ingen har egentligen klagat. Vart kommer det att märkas tror ni att jag troligtvis kommer att jobba i 16 bit några år framöver (kanske många) ? Ett par länkar till produkterna jag talar om: http://www.5dot1.com/equipment/yamaha_02r_...al_console.html http://www.motu.com/products/motuaudio/828/body.html/en Redigerat 3 december 2005 av Giannis
frelin Postat 7 december 2005 Postat 7 december 2005 Jag tror inte det är några problem med 16 bitar. Det är ju fö. alltid 16 bitar på CD så om det är cdskiva din musik i slutändan kommer hammna på så kommer den ändå att vara i det formatet. Och om du nu vill spela in enstaka spår med 24 bitar kan detta ju lösas via motun. Om du ändå är osäker så kolla på en 896HD (har själv en sån). där har man 8 kanaler 24 bitars inspelning samtidigt. Hoppas du löer det 😉
onid Postat 7 december 2005 Postat 7 december 2005 det är mycket snack....tycker du att det låter bra så kör på det!
Claes Holmerup Postat 7 december 2005 Postat 7 december 2005 Man kan tillåta sig att vara mycket slarvigare om man spelar in i 24-bit eller 32-bit FP. Spelar man in i 16.bits upplösning, så gäller det att vara noggrannare med att styra ut nivåerna. All digital bearbetning i senare steg försämrar dessutom upplösningen, så det är även där en fördel att ha kört med högre upplösning vid inspelningen. Jag spelar alltid in i 32-bit FP, för att vara på den säkra sidan. Med lägre upplösning tappar man dynamik och får högre brusnivå, men sedan beror det förstås också på hur bra omvandlarna är... Man kan ha 48kHz/16-bitsomvandlare av hög kvalitet som låter mycket bättre än billiga omvandlare som klarar 96kHz och 24-bit... Siffrorna säger tyvärr inte allt om ljudkvaliteten. 😄 Dock är det ju du som väljer. Låter det bra enligt din lyssning, så är det tillräckligt bra för dig. 🙂
giggsy Postat 8 december 2005 Postat 8 december 2005 Det jobbar endast med 16 bit om man ska spela in fler än 8 kanaler samtidigt. Kan du förklara lite närmare?
Giannis Postat 14 december 2005 Trådstartare Postat 14 december 2005 Tack för alla svar! Jo, det mixerbord jag tänkt köpa (Yamaha 02R) jobbar internt med upp till 32 eller 24 bitar (kommer inte ihåg just nu) men vid inspelning klarar det endast av 16 bitar om man ska spela in på alla 16 kanaler samtidigt. Det man kan göra är att enbart använda åtta kanaler åt gången för inspelning vilket gör att man kommer upp i 20 bitar. Att bordet enbart klarar av 16 bit vid inspelning skulle kunna förklaras med att det har ca 10 år på nacken vid det här laget.
giggsy Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Tack för alla svar! Jo, det mixerbord jag tänkt köpa (Yamaha 02R) jobbar internt med upp till 32 eller 24 bitar (kommer inte ihåg just nu) men vid inspelning klarar det endast av 16 bitar om man ska spela in på alla 16 kanaler samtidigt. Det man kan göra är att enbart använda åtta kanaler åt gången för inspelning vilket gör att man kommer upp i 20 bitar. Att bordet enbart klarar av 16 bit vid inspelning skulle kunna förklaras med att det har ca 10 år på nacken vid det här laget. Är det v2? Har kikat i manualen men inte hittat nåt som bekräftar det här med 16 bitar?
Giannis Postat 14 december 2005 Trådstartare Postat 14 december 2005 Om du har ett 02r själv vet du säkert bättre. Förhoppningsvis kommer jag att hitta ett med v2 (mjukvaran i bordet). Hur många bitar säger du att det spelar in med?
giggsy Postat 14 december 2005 Postat 14 december 2005 Omvandlarna är på 20 bit så där är väl gränsen om du inte går ner på halva mängden inputs och får 24 bitar. Allt det här är dock rätt luddigt. Mats Rundlöv på Yamaha i Göteborg vet det mesta om det här. Jag brukar alltid ringa honom när jag undrar nåt om 02:an.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.