Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, det här ämnet dock upp i den andra tråden angående kanalstrippen.

Att det inte är bra att gå in och ut genom ljudkortet för många gånger.

Är det alltså inte bra att använda sig av det externa effekter i mixen? det blir ju tre omvandlingar?

Jag har ett delta 1010 kort ( folk brukar alltid fråga )

Tänkte börja mixa på bordet istället för i datorn och då blir det ju också tre omvandlingar.

Tankar kring att gå in och ut för många gånger ( iallafall tre. spela in - gå ut - gå in igen ) tack. Tankar om mixa analogt och tankar kring externa effekter. Alltså tankar som berör ämnet omvandling

Tacksam för svar/ Johnny

Annons
Postat

Det var en kille i VST-forum som gjorde ett test för länge sedan, där han inte gick genom någon analog utrustning mellan, utan enbart mellan utgång och ingång på ljudkortet. Han hade i och för sig ett väldigt bra ljudkort (RME, om jag inte kommer ihåg fel), så resultatet blir sämre med ett billigt kort som har sämre omvandlare - men det var väldigt svårt att höra skillnad innan det kom upp till 2-3 omgångar D/A-A/D. Vid 10 omgångar blev det däremot tydlig försämring.

Jag får väl lägga det till övriga planer på omvandlartester...

Min Benchmark ADC1 kommer om någon vecka, så då är det dax att börja tänka lite mer på allvar på hur alla omvandlartester ska utformas... 🤪

Postat

Hej Claes tack för visat intresse. Så att mixa på analogt bord och använda externa effekter är inte att rekomendera? då man kommer upp i 3 omvandlingar.

Trodde ändå att det var rätt vanligt förekommande att man spelar in det på datorn och mixar utanför och lägger på dom burkar man har.

Postat

Har själv ett RME kort (känner inte till Delta 1010).. Men om du kör med 24 bitar och 96~192 Khz så är jag väldigt säker på att du inte kommer att höra nån ljudförsämring beroende på AD/DA aomvandlingen i alla fall.. Mer problem med S/N och brum i de analoga kjedjorna då 😆

Postat
Hej Claes tack för visat intresse. Så att mixa på analogt bord och använda externa effekter är inte att rekomendera? då man kommer upp i 3 omvandlingar.

Trodde ändå att det var rätt vanligt förekommande att man spelar in det på datorn och mixar utanför och lägger på dom burkar man har.

Njae - det var inte så jag menade... 😆

Visserligen kommer du upp i mer än 3 omvandlingar, eftersom dina externa omvandlare förmodligen också är digitala, eller...? 😆 - men det är ingen katastrofal försämring av ljudet, om det inte framgick med övskvärd tydlighet... 😆

Om du bara har 3 omvandlingar, så blir skillnaden väldigt liten - och det brus och den distorsion som läggs till i de analoga prylarna kommer att bidra enormt mycket mer till degraderingen av ljudet.

Vill du mixa analogt, så kan du alltså göra det med gott samvete, utan att fundera så mycket på den digitala biten. Själv skulle jag dock inte vilja gå tillbaks till analoga prylar, men det är ju en smaksak.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.