k9 (oregistrerad) Postat 3 december 2005 Postat 3 december 2005 Skall nu bygga studio/kontrollrummen som jag behöver. Problemet är att studion måste ligga på andra våningen i huset. Inget bra att isolera med gummi matta och betong altså. Kan höja golvet en tio till tjugo centimeter utan att få det för trångt att stå bekvämt. Så jag undrar nu hur jag kan tänkas lösa golvfrågan utan att det behöver kosta en förmögenhet att bygga. Det får som sagt heller inte bli för tungt. Kommer inte att kunna skruva fast studioväggarna i taket, så dessa kommer att "stå på" golvet.
wonderboy Postat 3 december 2005 Postat 3 december 2005 Något slags låga gummibussningar. Alltså, försöker tänka loss här. Jag har sett de gummikuddar som vår studio står på. Jag upplevde gummit i dem att vara av samma typ som det i bildäck. Våra är ganska höga, Du får inte plats med dem med tanke på höjden. Kan Du komma på något som är av "icke-ledande" material som Du kan komma över och som orkar bära ett rum? När Du väl hittat det, bygger Du en ram och golvrglar ovanpå det och glöm inte att förankra det väl i gummit! Se också till att rummet inte kan välta(!). Kanske ta kontakt med något slags regummeringsfirma? Glöm inte heller ljudisolering och luftspalt (gärna dubbelt av varje) för att inte störa de som bor under.
zankan Postat 3 december 2005 Postat 3 december 2005 Vibratec gör bussningarna...Dessa lirar ihop med ett regelsystem av stål på detta lägger man spontade cemwood skivor....För att fortsätta med ett flytande golv uppe på...Bygger väl totalt runt 15 cm ungefär om jag inte missminner mig...Du skall även ha rätt bussning också för att få en effektiv ljudisolering..För mjuk eller för hård kan ställa till med ett helvete för att uttrycka sig milt:-)
Eric Postat 9 december 2005 Postat 9 december 2005 Vad kan jag göra hemma i min lägenhet utan att vara sådär avancerad som ni snackar om? bara mattor är väl inte tillräckligt.. har en stark känsla av att det är rätt dåligt och har man hört lite av vad ni snackar om så förstår man att det ska till lite mer. Gör inget om det låter lite ner men bara det inte är jättejobbigt för dom där nere. Ska man sätta trummorna på typ trätrallar eller nåt för att få lite flytande-rum aktighet? Har inte möjlighet att direkt göra några bestående ändringar. Nån bra genväg eller "fusk" man kan använda sig av? skulle ju gärna behöva nåt så jag kan spela utan att fega på allt jag gör, blir ju inte bra då såklart.
demo9 Postat 9 december 2005 Postat 9 december 2005 Ljudisolering, svårast är det att dämpa låga frekvenser, detta kräver ett tungt flytande golv. Ju tyngre golv desto lägre resonansfrekvens -> bättre ljudisolering. En variant som du kan prova i din lägenhet är uppreglat golv som ligger på novibras gummimatta. Regla upp med 95x45 reglar (hxb) och lägg därpå 22 mm spånskiva + 13 mm golvgips. På detta lägger du valfri golvbeläggning. Novibran är 4 mm tjock om jag inte minns fel denna skär du till i remsor 45x150 mm och lägger ut punktvis mellan golv och reglar. Lägg 45 mm mineralull i luftspalten. Alternativen är att bygga ett uppbyggt golv med tyngre material, tex betongplattor men då krävs det noggrann dimensionering av de vibrationsisolerande kuddarna vad gäller area och styvhet, för att erhålla optimal nedfjädring. Men sen är det inte säkert att husets konstruktioner klarar belastningen. 🙂
zankan Postat 9 december 2005 Postat 9 december 2005 Ljudisolering, svårast är det att dämpa låga frekvenser, detta kräver ett tungt flytande golv. Ju tyngre golv desto lägre resonansfrekvens -> bättre ljudisolering. En variant som du kan prova i din lägenhet är uppreglat golv som ligger på novibras gummimatta. Regla upp med 95x45 reglar (hxb) och lägg därpå 22 mm spånskiva + 13 mm golvgips. På detta lägger du valfri golvbeläggning. Novibran är 4 mm tjock om jag inte minns fel denna skär du till i remsor 45x150 mm och lägger ut punktvis mellan golv och reglar. Lägg 45 mm mineralull i luftspalten. Alternativen är att bygga ett uppbyggt golv med tyngre material, tex betongplattor men då krävs det noggrann dimensionering av de vibrationsisolerande kuddarna vad gäller area och styvhet, för att erhålla optimal nedfjädring. Men sen är det inte säkert att husets konstruktioner klarar belastningen. 🙁 hmm låga frekvenser en självklarhet egentligen......skall man komma åt dessa krävs mer eller mindre 50 cm så att tjaffsa om 70......95 eller 120 upregling är irrellevant då man inte vet hur original bjälklaget är utfört egentligen....nu talar ag iofs mot mig själv men jag förutsätter ALLTID betong bjälklag som är extremt lågfrekvenståligts kontra trä eller lättbetong som är hyffsat oanvändbart i flerfamiljshus......99.9% av dessa 'r av betong och betong är grymt mot luftljud men sämre mot stomljud.....Men är stom ljuden det man vill komma åt så är massa...avstånd och fjäderkonstant viktiga den senare är extremt viktig då fel densitet ger motsatt effekt..Medans dubblalager ger dubbel fjädring där det första lagret fjädrar tex väggar och takets egenvikt medans det andra lagret fjädrrar luftens tryck vid egenfrekvensen i rummet.....Sedan kan man alltid tvista om vad som är rätt...Men jag hävdar att med just golv är 2 lager att föredra ...där det ena tar hand om vibrationer (Det dimensionerande lagret) och det andra om luftljud ( Det isolerande lagret) Där det första fjädrar och det andra är lufttätt...detta är dock något man skall ta hänsyn till vid dimensionering av ytan då ekonomi och utförande är 2 olika saker.....Skall man ha allt kostar det lätt 2000 kr/kvadrat medans effekten av de är minimal om man inte strävar efter det totalitära......
ViktorDenStore Postat 10 december 2005 Postat 10 december 2005 LECA Lättklinker Köp Lecasäckar och lägg ut över hela golvet. 40-liters borde vara lagom, kommer inte ihåg vilken storlek på säckarna jag har använt. Bygg därpå ett trägolv. Vips så har du ett så gott som ljudisolerat golv. Bild! Köp säckarna av K-Rauta eller någon annan återförsäljare. + Det blir tyst + Det väger nästan ingenting + Det är lätt att göra + Det är inte så farligt dyrt + Jag har gjort så och jag har lyckats 😉 Lycka till 😄 www.LECA.se
ViktorDenStore Postat 10 december 2005 Postat 10 december 2005 Vassego, o lycka till 😉 Jag ska faktiskt erkänna att det är pappa som har kommit på idén 😛 Han är min personliga uppfinnar-Jocke till studion etc 😄
Nexustwins Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Vassego, o lycka till 🙂 Jag ska faktiskt erkänna att det är pappa som har kommit på idén 😄 Han är min personliga uppfinnar-Jocke till studion etc 😄 😄 - Om jg kommer att bygga en studio nån gång så ska jag göra så...
ViktorDenStore Postat 22 december 2005 Postat 22 december 2005 Världens fulaste Leca-Guide! Men förhoppningsvis är den desto mer informativ... Lecasäckar utlagda på hela golvytan. Ovanpå det ligger spånskivor (har jag för mig) eller några andra träskivor som inte var så dyra. På med matta o allt är klart... För att få bästa resultat isolerade vi även väggarna och taket med isoleringsmaterial som vi tursamt nog hade i garaget... Den som spar han har! 😄 Ha det bra o lycka till .Viktor
Danny Cort (oregistrerad) Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Den som spar han har! 😄 Eller den som har en rik uppfinnarjocke till far han har...
ViktorDenStore Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 Den som spar han har! 🙂 Eller den som har en rik uppfinnarjocke till far han har... Måste säga att du tyvärr har fel där... 😄
El Gatto (oregistrerad) Postat 23 december 2005 Postat 23 december 2005 FAsen Viktors ide är ju ball asså!! Men rör sig inte golvet en del och borde det inte bli jädra känsligt ute i kanterna där det inte får nån support av support?? Annars verkar det ju jäkla smidigt asså!! Merry X-mas ochså!!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.