Jump to content
Annons

Vitalizer?


Ragge

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar vad en vitalizer gör?

Är den på något sätt likt en exciter?

Och finns det nåt som heter finalizer?

försöker reda ut lite begrepp som ja inte har hajjat..

/Micke

Redigerat av Ragge
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra fråga! Till att börja med, dom uttryck du frågar om är alla namn på olika produkter.

Aphex Exciter

SPL Vitalizer

T.C. Electronics Finalizer

Den första, exciter, adderar övertoner till materialet vilket ger en känsla av större detaljrikedom än originalsignlaen.

Den andra, vitalizer, är en senare produkt som bygger på samma princip. Skillnaden är att det finns lite fler funktioner som stereobreddning, kompressor etc.

Slutligen, finalizer, är tänkt att användas vid mastring. Multibandskompressor, exciter och limiter i en burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Bra fråga! Till att börja med, dom uttryck du frågar om är alla namn på olika produkter.

Aphex Exciter

SPL Vitalizer

T.C. Electronics Finalizer

Den första, exciter, adderar övertoner till materialet vilket ger en känsla av större detaljrikedom än originalsignlaen.

Den andra, vitalizer, är en senare produkt som bygger på samma princip. Skillnaden är att det finns lite fler funktioner som stereobreddning, kompressor etc.

Slutligen, finalizer, är tänkt att användas vid mastring. Multibandskompressor, exciter och limiter i en burk.

En vitalizer är inte en exciter som adderar övertoner utan bygger på lite andra principer för ökat upplevt välljud med hjälp av fördröjning filtrering och komprimering allt dynamiskt kontrollerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Sen om jag inte minns helt fel är väl Exciter ett reggat varumärke av Aphex, vilket gör att andra tillverkare måste komma på andra kul namn på sina liknande burkar. Enhancer, typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen om jag inte minns helt fel är väl Exciter ett reggat varumärke av Aphex, vilket gör att andra tillverkare måste komma på andra kul namn på sina liknande burkar. Enhancer, typ...

Excitern är ju en form av enhancer. Logics egna exciter låter inte så jättekul men däremot Steinbergs Spectralizer (som e ungefär samma som en exciter) tycker jag fungerar lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

En vitalizer är inte en exciter som adderar övertoner utan bygger på lite andra principer för ökat upplevt välljud med hjälp av fördröjning filtrering och komprimering allt dynamiskt kontrollerat.

Jo det gör den också. Jag citerar lite ur SPL Vitalizers produktspec

" • Mid, high, and harmonic processing" vilket betyder att den även adderar övertoner enligt en "harmonisk" algoritm. Sen kan den som du säger en del dynamiska och stereobreddande knep också.. :rolleyes:

EDIT: vill också tilägga att rena harmoniska processorer (ex aphex aural exciter) gjorde mest nytta i det analoga tidsvarvet då man använde tape och på grund av ping-pongande tappade ljudkvalitet.

Jag brukar i dagsläget använda exciter enbart vid restaurering och remaster av analogt inspelat material och då jag vill lägga över MP3-musik till Audio-CDs. Med dagens digitala inspelningsteknik/redigering/mastering så anser jag inte att en exciter tillför nån ljudförbättring som jag inte själv kan fixa med dynamikprocessorer och equalizers. Däremot då jag jobbar som liveljudtekniker så brukar jag ofta ha lite exciter på sången för att den ska bli tydligare utan att bli för hög mot de andra instrumenten i mixen.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Sen om jag inte minns helt fel är väl Exciter ett reggat varumärke av Aphex, vilket gör att andra tillverkare måste komma på andra kul namn på sina liknande burkar. Enhancer, typ...

Excitern är ju en form av enhancer.

Ja, precis, o det är väl bara Aphex´ enhancer som får bära namnet Exciter. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...