Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det någon här som har koll på hur Devin Townsend går tillväga för att skapa sin mycket originella ljudbild? Har googlat men inte kunna hitta någon information om detta.

Annons
Postat

Sist jag blev impad av en artists sound mailade jag dem direkt.. och fick svar...inte för att jag räknat med det men.. underskatta aldrig superlativer 😳

Så rådet jag kan ge är: Prova - det kostar inget att försöka 😄

Postat

Jag har mejlat Devin en gång och fick ett glatt svar, så det kan säkert vara värt ett försök.

På SYL, Alien-albumet följer det en liten DVD från studioarbetet med plattan. Den kan ju ge något.

Jag är f ö också impad av Devins fullständigt makalösa ljudbild.

Kör hårt

Bengan

Postat

Jag kan tänka mig att hålla med men utifrån den enda skiva jag har hittills, "Accelerated Evolution", får jag säga att jag stör mig en hel del på trumljudet. Det låter i och för sig "bra" men stelt och kallt, lite maskin. Triggade trummor, säkert. Dock känns det som att jag hör exakt samma slag på kick och snare hela tiden och att trumljudet drunknar i alltför mycket reverb. Hade dessa saker åtgärdats hade ljudkvalitetbetyget blivit 5+. Nu blir det "bara" 4+ då jag tycker trumsoundet är extremt viktigt för helheten.

Resten låter verkligen döbra! Gitarrerna är ju helmysko! Hur kan man uppleva att de badar i dist samtidigt som de har så mycket attack, tydlighet och detaljrikedom? Många dubbningar med lite dist?

Han tillskriver sig själv instrumentet "atmospheres", vilket man snart inser att det betyder div synthar. Lyssna hur snyggt han använder dem. De är mixade så att de knappt hörs många gånger och ändå skapar de just det - atmosfär. Lyssningsexempel: "Suicide". Där byggs låten upp från ingenting till något av det mäktigaste som vällt fram ur ett par högtalare. När man inte tror att det kan bli större och mäktigare smyger syntharna sig in och man får ståpäls!

Jag märker också att basen har fått de verkligt låga frekvenserna. Detta gör också att gitarrerna kan göras extra stora.

Postat
Triggade trummor, säkert.

Tror inte det faktiskt. Snarare 15 mikar på Gene "the Atomic Clock" Hoglan. Makalös trummis.

Han använder mycket sång oxå. Relativt stora körer.

Postat

Tror inte det faktiskt. Snarare 15 mikar på Gene "the Atomic Clock" Hoglan. Makalös trummis.

garanterat trigg! inge snack...

Postat

garanterat trigg! inge snack...

joho nehe joho nejnej jojo!! neHEJ jo ne...

ok då. ni är två mot en......

Fast det är en ball trummis ändå. Med 15 mikar på trummorna 😉

Postat

En polari till mig har faktiskt fått nöjet att supa till med devin på proggpower. Både triggade och mickade i blandning faktiskt. 😉

Sen hans speciella sound var tydligen. "Jag kör på tills det låter bra" fattade jag det som. 😉

Sen att han röker minst 10 braj om dagen förklarar ju lite med.

Postat
. Både triggade och mickade i blandning faktiskt. 🥰

Sen att han röker minst 10 braj om dagen förklarar ju lite med.

En kompromiss, alltså? Bara skoja! Visst finns trigg med i bilden. Konstigt bara att trummorna, på "Accelerated Evolution" låter så statiska om han ändå kör en del av trumljudet från akustiska trummor.

Låter tråkigt det det med brajandet. Jag är övertygad om att det inte har någon positiv effekt på vare sig ljudbild eller kompositioner. Har känt alltför mycket folk som hållt på med det där för att gå på den myten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.