ChrioN Postat 30 april 2004 Postat 30 april 2004 Exakt. Min "walk-in" garderob är en avlång historia, vart ska micken placeras? Finns det någon regel hur långt ifrån väggar eller/och hörn den ska vara? Det ska sjungas.
trombonisten Postat 30 april 2004 Postat 30 april 2004 Häpp. Vilken mik är det? Ett tips man hör ibland är att dämpa ett hörn ordentligt, tjocka täcken kan man hänga upp på väggen. Ställ sångaren i hörnet, riktad en njure-mid (cardoid på engelska) in mot hörnet. Ha puffskydd emellan (skyddar mot spott och smuts förutom puffar). Men vad vet jag? Trombonisten.
ChrioN Postat 30 april 2004 Trådstartare Postat 30 april 2004 en studio projects C1, njure tror jag det är?
trombonisten Postat 30 april 2004 Postat 30 april 2004 Ja då är det ju bara att köra. C1 är helt OK som mik. Använd öronen. Varje regel är till för att brytas mot. Det enda som räknas är hur det låter. Det kommer troligen låta skit från början, men det är bara att hålla på. Prova olika placeringar -- högt, lågt, nära, långt borta. Lyssna till skillnaden. Lyssna igen. Fyll rummet med skumgummi eller gamla täcken o madrasser. Prova igen. Lyssna, lyssna, lyssna. Prova med två mikar om du kan, kanske en några centimeter bort, den andra så lånt bort som möjligt. Prova att sjunga bakifrån miken. Underifrån, ovanifrån, från sidan. Fortsätt prova. Skaffa en liten bok och skriv ner vad du provat och hur du tycker det låter. Mät med måttband och skriv ner. Öronen är det bästa instrumentet för sånt här. Efterhand lär man sig (sägs det, jag har inte lärt mig än, gör alla misstag på en gång). Efterhand skapar du en erfarenhet som gör att du kan välja just det ljud du vill ha. Ska det låta burk -- snabbt fixat. Ska det låta mitt i ansiktet -- lätt fixat. Ska det låta som 100 meter bort -- snabbt fixat. Men bara om du provar alla varianter och några till. Och kommer ihåg. Då är lilla boken ovärderlig. Och förresten, prova i badrummet också. Och under sängen. Och i korridoren. Trombonisten
ViktorDenStore Postat 1 maj 2004 Postat 1 maj 2004 Haha... inte för att jag vet nåt om mic placering men jag gissar att "Trombonisten" har helt rätt! Prova! 😆
Frescomannen Postat 16 maj 2004 Postat 16 maj 2004 Ville bara poppa in och säga tack till Trombonisten. Det där var väldigt bra tips. Jag har själv lite svårt att få rätt dynamik i sången och har väl mer försökt ändra mitt sätt att sjunga snarare än mikrofonens position 🙂 ... en kombination av de två kanske inte är så dåligt ändå.
axeman Postat 17 juni 2004 Postat 17 juni 2004 Frescomannen: Ett tips är att skaffa en kompressor som komprimerar sången innan den går ner på "tape". Då behöver du inte oroa dig lika mycket för dynamiken. Det är framför allt psykologiskt viktigt att kunna fokusera på sången och inte att det distar eller att man sjunger för tyst eller starkt.
Tobbe Postat 17 juni 2004 Postat 17 juni 2004 Har du ingen hårdvarucompressor så hjälper det att öka bitantalet från 16 till 24 så får du lite mer "headroom".
Sofa_Fredrik (oregistrerad) Postat 17 juni 2004 Postat 17 juni 2004 Jag kör alltid 10 cm från micken(i mitt fall en B-2 Behringer)... sen skruvar jag till resten !!!! för där är balansen mellan bas och diskant som allra bäst tycker jag !!! och det finns rum att skruva fram klarhet, närhet och så vidare.. jag kör micken mitt i rummet. tycker det låter bäst regeln till trots... men som sagt.. va fan vet jag 😆 CG Johansson (trumpetarn) sa en gång till mig... "Jävlar vilket fint sångljud...." jojo..
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 18 juni 2004 Postat 18 juni 2004 Haha... inte för att jag vet nåt om mic placering men jag gissar att "Trombonisten" har helt rätt! Prova! 😉 Tackar Viktor för ännu ett finfint inlägg. Är egentligen tanken att det ska vara så torrt som möjligt när man spelar in sång? Alla verkar vara ivriga att dämpa maximalt. Kan det inte vara coolt att få med lite rum också? Bara en fundering.
Tobbe Postat 18 juni 2004 Postat 18 juni 2004 Haha... inte för att jag vet nåt om mic placering men jag gissar att "Trombonisten" har helt rätt! Prova! Tackar Viktor för ännu ett finfint inlägg. Är egentligen tanken att det ska vara så torrt som möjligt när man spelar in sång? Alla verkar vara ivriga att dämpa maximalt. Kan det inte vara coolt att få med lite rum också? Bara en fundering. Det är sällan man har ett rum som man tycker är tillräckligt bra. Då får man använda konstgjorda rum i stället.
ViktorDenStore Postat 18 juni 2004 Postat 18 juni 2004 Tackar Viktor för ännu ett finfint inlägg. Nattvaktaren, stör du dig på mig eller? Det är ganska störande att få höra att man bara kommer med värdelösa inlägg hela tiden, om du inte gillar dem så strunta bara i dem. 😉
Lundin Postat 18 juni 2004 Postat 18 juni 2004 Precis som många säger så är det bästa troligen att vrida och vända på både dig själv och micken, sjunga eller tala från olika vinklar o.s.v ..står du för nära en vägg och sedan flyttar dig bort från väggen samtidigt som du sjunger i micken kommer du säkerligen höra proximitetsskillnad i utljudet. Vad som sedan är bra eller inte beror nog på vad du har för musik du gjort till sången. I vissa lägen kanske den där midrangepuckeln som uppstod när du stod väldigt nära en vägg funkar ihop med en annars "hängmatteformad" mix..? Ställde en fråga till en av killarna bakom gruppen N-trance en gång angående deras sångerska och hur dom gjorde för att få till sången bra ..Han svarade att dom använde en tjock filt upphängd som ett C använde sedan en mick med njure som karaktäristik - micken vände dom sedan inåt C:et och ställde sångerskan med ryggen mot den C-formade filten ..det verkade rätt logiskt, men har ännu inte provat... Jag brukar gå in i garderoben och vinkla micken en aning mot alla kläder som hänger där....brukar bli nästan för jobbigt torrt då, men då får man i alla fall möjligheten att ändra rumsklangen obegränsat efteråt.
Loud Postat 30 juni 2004 Postat 30 juni 2004 Tackar Viktor för ännu ett finfint inlägg. Nattvaktaren, stör du dig på mig eller? 😏 Det är ganska störande att få höra att man bara kommer med värdelösa inlägg hela tiden, om du inte gillar dem så strunta bara i dem. 😉 Jag förstår honom faktiskt. Poängen med att skriva ett inlägg är ju att tillföra något. Jag kan också störa mig på sådana inlägg, det känns lite barnsligt liksom. I alla fall när de är återkommande. Jag är inte speciellt aktiv på det här forumet så mig stör du inte. 🙁
ViktorDenStore Postat 30 juni 2004 Postat 30 juni 2004 Jag förstår honom faktiskt. Poängen med att skriva ett inlägg är ju att tillföra något. Jag kan också störa mig på sådana inlägg, det känns lite barnsligt liksom. I alla fall när de är återkommande. Jag är inte speciellt aktiv på det här forumet så mig stör du inte. 😄 Hehe... Ok... Men nån måste ju stå för babblet också 😎
VacUm Postat 30 juni 2004 Postat 30 juni 2004 Använd öronen. Varje regel är till för att brytas mot. Det enda som räknas är hur det låter. Det kommer troligen låta skit från början, men det är bara att hålla på. Bästa tipset jag läst här än så länge. Kasta frekvensanalysatorn och mätarna rakt ut genom fönstret.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.