moOd Postat 9 januari 2004 Postat 9 januari 2004 Hejhej, Jag skaffade mig ett Terratec DMX 6 Fire kort för ett tag sedan pga av att jag hört så mycket bra om det och dels för att jag ville ha med frontpanelen. Mitt första intryck av kortet vart lite blandat. Det första jag reagerade på var att man inte kunde ställa in EQ på nåt sätt, som tex i Soundblaster kort. Det andra är att man inte kan använda tex WinAmp eller nåt annat ljudprogram om ASIO drivrutinen (tex Cubase, Reason etc) används.. Jag har bekräftat det med Terratec:s support och det är bara att gilla läget. 😄 Nån som vet om vart man kan hitta nån bättre drivrutin för det här kortet? Har hört lite rykten om att man kan köra en annan korttillverkares drivrutiner (med samma ljudchip) för DMX 6 Fire, med bättre resultat.. // moOd
moOd Postat 9 januari 2004 Trådstartare Postat 9 januari 2004 Inbyggd EQ i ljudkortet (som man styr via "Windows-mixern") är en lågbudget bajs-finess. Inga av de "bättre" korten har sånt. Var glad. Ok. Då vet jag.. men, jag saknar dock funktionen ändå. 😄 Får väl köpa en extern variant. Är du helt säker på att det här har med kortet att göra? Jag hade aldrig det här problemet i Cubase eller Reason när jag körde med mitt Audigy 2 kort, med ASIO. Kör jag Cubase med Terratec kortet och väljer tex DX drivaren, då funkar det att köra Winamp i bakgrunden. Detsamma gäller för Reason. Det är Terratec's ASIO drivare som gör att jag inte får ljud i andra program, förutom just det programmet som kör den drivaren såklart. Jag vet att det finns en funktion i Cubase för att släppa ASIO när programfönstret inte är aktivt. Funktionen **SUGER**! Kör jag WinAmp och sen råkar öppna Cubase så låser sig med mesta. Man måste först stänga ner WinAmp och sen öppna Cubase. Funderar på att fortsätta köra med Audigy 2 och använda Terratec bara för mastering och mixing.. Huruvida det finns alternativa drivrutiner till DMX kortet har jag tyvärr ingen aning om dock. Synd. // moOd
Grundtal (oregistrerad) Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 Hejhej, Jag skaffade mig ett Terratec DMX 6 Fire kort för ett tag sedan pga av att jag hört så mycket bra om det och dels för att jag ville ha med frontpanelen. Mitt första intryck av kortet vart lite blandat. Det första jag reagerade på var att man inte kunde ställa in EQ på nåt sätt, som tex i Soundblaster kort. Det andra är att man inte kan använda tex WinAmp eller nåt annat ljudprogram om ASIO drivrutinen (tex Cubase, Reason etc) används.. Jag har bekräftat det med Terratec:s support och det är bara att gilla läget. 😄 Nån som vet om vart man kan hitta nån bättre drivrutin för det här kortet? Har hört lite rykten om att man kan köra en annan korttillverkares drivrutiner (med samma ljudchip) för DMX 6 Fire, med bättre resultat.. // moOd Det är ju hemskt synd att Terratec:s support bekräftat att det inte går att använda ASIO samt t.ex. Winamp samtidigt! Det är just det problemet jag har. Jag använder mig av ett Terratec DMX 6-Fire kort och har nyligen köpt Reaktor Session. Jag störde mig otroligt mycket på att jag inte kan använda Reaktor Session och t.ex. Reason samtidigt under ASIO. Använder jag mig av Direct Sound drivrutiner går allt slött (och tillochmed ljudet går i slowmotion i Session). Om det inte finns drivrutiner som löser detta problem tänker jag investera i ett nytt ljudkort (då jag är i behov av att kunna använda flera program samtidigt som använder sig av ASIO gränssnittet)!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.