Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En basic fråga som jag länge ha gått runt och tänk på 😛

Vad sjutton gör t.ex eq eller compressor musikalisk ?? En Eq kan ju knappast spela für elise på piano ?? Så vad menas med musikalik i studiotekniska sammanhang ??

tack på förhand

Annons
Postat

För mig är det bara ett av alla abstrakta adjektiv man använder för att försöka förklara ljud med ord. 😛 För att de ska få någon mening för mig bruakr jag ställa upp dom i motsatspar. Motsatsen till musikalisk skulle kunna vara kirurgisk.

En kirurgisk EQ (för mig) är en EQ som adderar, men ännu hellre subtraherar, vid ett exakt givet frekvensområde, utan att påverka ljudets karaktär och framförallt utan att påverka kringliggande frekvenser.

En musikalisk EQ förväntar jag mig att den tillför något till ljudet, oavsett om man dämpar eller förstärker med den. Den förändrar något i ljudets karaktär, lyfter något angenämt, framhäver de musikaliska kvaliteterna i det ljud den behandlar.

Postat

Precis, att den tillför något som (enligt en del) gör att ljudet blir mer "levande" men att det då samtidigt inte är kirurgiskt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.