Jump to content
Annons

Vad har ni för uppkoppling (2005)

mornel

Vad har ni för uppkoppling?  

138 röster

1. 1. Vad har ni för uppkoppling?

• Modem (upp till 56k)
      7
    • ISDN
      4
    • ADSL (0.5 mbps - 2.5 mbps)
      25
    • Bredband (2.5 mbps - 10 mbps)
      63
    • Supermegadundersnabbt! (över 10 mbps)
      32

Recommended Posts

Eftersom att vi har pÄgÄende debatter om en modemanpassning av demoinspelningarforumet skulle det vara intressant att statistiskt se vad folk hÀr har för uppkopplingshastighet.

Det finns faktiskt en tidigare trÄd om detta, men den Àr nÀstan tvÄ Är gammal och med internet och datorer hÀnder det ju saker snabbare Àn sÄ. TÀnkte att det kunde vara vettigt med en ny.

Dela pÄ andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Enligt Bredbandsbolaget uppgraderades min uppkoppling till 100mbit för tvÄ veckor sedan, men tptest sÀger att jag har 11mbit. NÄja.

Dela pÄ andra sajter

8Mbit ADSL hos mig. Lite irriterande teknik varje gĂ„ng det Ă€r dags att lĂ€gga upp en hög med testinspelningar, eftersom det bara Ă€r upp till 1Mbit upp - men alla uppdateringar gĂ„r i alla fall kvickt att hĂ€mta hem 😎

Dela pÄ andra sajter

Sitter med Comhem (bredband via kabel-tv nĂ€tet) 8 mbit/S RX och 2 mbit/S TX. Funkar superstabilt och har gjort sĂ„ i 2 Ă„r nu. Helnöjd alltsĂ„.. Men byter snart till 100 Mbit/S FDX via fiber och med fast IP-adress mot stadsnĂ€tet i Karlstad 😕

Dela pÄ andra sajter

SĂ„ om man har exakt 2.5Mbps, vilket alternativ vĂ€ljer jag dĂ„? 😕

Edit: Äh, ingen humor idag. VĂ€lj vilket du vill ha. Om det kĂ€nns snabbt, ta det högre alternativet.

Redigerat av mornel
Dela pÄ andra sajter

Sitter med trĂ„dlöst gratis nĂ€tverk till min laptop i lĂ€genheten. Vilket alternativ blir det? 😕

Problemet Àr bara att det har blivit nÄt slags störningar eller svagare signal för senaste mÄnaden fungerar det bara pÄ balkongen och det gÄr ju inte pÄ vintern...

Dela pÄ andra sajter

8Mbit ADSL hos mig. Lite irriterande teknik varje gĂ„ng det Ă€r dags att lĂ€gga upp en hög med testinspelningar, eftersom det bara Ă€r upp till 1Mbit upp - men alla uppdateringar gĂ„r i alla fall kvickt att hĂ€mta hem 😉

DedÀr med 1mbit upp Àr helt hopplöst. Hade nÀstan hellre haft 8mbit upp och 1mbit hem. Köra server hemmifrÄn Àr ju helt vÀrdelöst pÄ ADSL.

Dela pÄ andra sajter

8 upp och 8 ner. Chello bredband, funkar utan problem. Har trÄdlöst nÀtverk som ingen hacker kan komma in pÄ, ha ha ha ha!!!!!

Haha. NĂ€, virus kan ju inte föras över trĂ„dlöst 😉

Dela pÄ andra sajter

Har trÄdlöst nÀtverk som ingen hacker kan komma in pÄ, ha ha ha ha!!!!!

vad har du för sÀkerhet dÄ?

WEP 128bitars knÀcker man pÄ ca 10minuter.

WPA tar lite lÀngre.... nÄgra timmar kanske..

/S

Dela pÄ andra sajter

Gratis 100Mbit ifrÄn bredbandsbolaget, har haft internetanslutning i över 1 Är nu.

enl tptest 76Mbit/s ner 11Mbit/s upp

Gratis? Det lÄter som en förlustaffÀr för Bredbandsbolaget.

Dela pÄ andra sajter

rankey (oregistrerad)

Mitt val finns inte med.... 0 kbps.

Sjukt irriterande. Och alldeles otroligt i 2005 Ă„rets Sverige.

BestÀllde internet i Oktrober 2004, och nu i December 2005 har fortfarande ingen lyckats leverera. Bor i Stockholm, Danderyds kommun, ett av de dyraste platserna att bo pÄ men gÄr det att fÄ bredband? Tydligen inte.

Vi flyttade i förra November, redan i oktober fördes telefonnumret över till nya stÀllet, och en bestÀllning för bredband lades in, till ett hus som aldrig nÄnsin haft internet dÄ enbart en 90 Ärig dam bodde dÀr innan.

Varför sÄ lÄng tid? Mjo, alla bolags agerande efter sina fasta mallar och saknaden av prioriteringar i bestÀllningsköer. En gör ett litet fel o ingen vet vem som gjort det dÄ ingen annan kan se det nÄnstans.

SÄ ingen har hittills lyckats ta reda pÄ vad felet beror pÄ.

HÀndelseförloppet:

Började med en bestÀllning frÄn Tiscali som verkade billigt o lovade leverera snabbt

- 4 veckor, ingen leverans, 5:e veckan, fortfarande inget

- ringer in - frÄgar vad som hÀnder: "Men du har inte bestÀllt nÄt"

- jaha... fick lÀgga in ny bestÀllning

- 4 veckor, ingen leverans - vad pÄgÄr? "Men jag ser inte att du bestÀllt nÄt"

- Ok sod off Tiscali, ringer glocalnet:

- "Ok, du har bestÀllt nu, vi har mycket nu, leverans sker inom 6 veckor"

- SÄ 6 veckor senare: "Hmm, det verkar nÄt fel hÀr enligt loggen, du verkar ha internet redan, vi fÄr ta lÀgga in en ny... vÀnta ett par veckor sÄ kan du ringa igen"

- Ringer in ett antal ggr, fel igen, lÀgger in ny: "OK denna gÄng ska det funka, de fixade nÄt hÀr - 4 veckor sÄ har du det helt klart!"

- 5 veckor senare kommer brev "TyvÀrr kan vi inte leverera bredband till dig dÄ du redan har internet"

- Hur har jag internet nĂ€r jag inte bestĂ€llt nĂ„t???? 🙂

- Ok f*ck j00, jag ringer Bredbandsbolaget: "Ok, vi har lagt in nu, det kan ta 4 veckor.

- Öppnar postlĂ„dan - "TyvĂ€rr verkar det som om du inte kan fĂ„ internet av oss just nu, tack för din tid med oss!" 😄

- Innan jag hinner komma pÄ vad som ska göras nÀst kommer det en faktura frÄn spray pÄ 1800:- för ingenting! "Tack för din bestÀllning, hÀr Àr ett halvÄrs pröjs"

- SĂ„ sen blev det en uppsĂ€gning av ett abbonemang som vi inte visste vi hade frĂ„n Spray som sen kom pĂ„ att "OJ, vi har visst bokat din slot hĂ€r" 😎

- De skickade in en bortkopplingsfil o sÀger sig inte ha oss kvar lÀngre

- BestÀller frÄn Telia - sjukt dyrt men lÄt gÄ, behöver internet ffs.

- 4 veckor - "Det verkar som du har internet, du mÄste sÀga upp förra"

- Ok, var har jag internet, har aldrig haft internet?? 🙂

- Ber Telia, som Àr sveriges största teleoperatör att ta reda pÄ vem jag har internet hos. "TyvÀrr har vi inte tillgÄng till den infon, bara Scanova, som tyvÀrr inte pratar med oss dÄ vi inte Àr er fast-telefoni leverantör, och de snackar absolut inte med privatpersoner"

(Glocalnet som Ă€r fasttelefonileverantör lyckades dock inte fĂ„ reda pĂ„ den vitala infon heller av nĂ„n anledning!!) 😎

- Ringer spray igen: "Äfan, du Àr kvar hÀr, vi fÄr plocka bort dig,

- Har ni nÄn form av prioriteringskö? "Nae, tyvÀrr".

HjÀlper inte att ringa de högre uppsatt snubbarna heller dÄ de inte har direktkontakt med de som arbetar pÄ "fÀltet" och hÀnvisar dÀrmed till vanliga kundtjÀnst igen.

SÄ hÀr Àr vi, snart 2006. Nu har de börjat plocka bort oss o varje gÄng man ringer de senaste 4 veckorna sÀger de att det kan ta ett par dagar till. IgÄr sa de "ja nu Àntligen ser jag att bortkopplingsfilen Àr skickad, ring om ett par dagar sÄ Àr det klart..."

FortsÀttning lÀr följa...

Dela pÄ andra sajter

HÄller nÀstan med VacUm dÀe alltsÄ.. sitter oxÄ pÄ Telias 8 mbit ner 0,8 upp...

rĂ€tt tradigt nĂ€r vi har 4 datorer hemma Ă„ routern ska dela lika pĂ„ allt bredband.... blir inte mycket kvar till uppladdning dĂ„... 😄

Det vÀrsta Àr ju att det Àr nÄn sorts halv-duplex-liknande grej sÄ laddar man upp med full frÀs sÄ har jag ganska exakt 0mbit hem. Icq och msn hoppar offline och att surfa Àr ju bara o lÀgga ner. FÄr köra netlimiter pÄ massa saker bara dÀrför, vilket Àr otroligt trÄkigt.

Dela pÄ andra sajter

HÄller nÀstan med VacUm dÀe alltsÄ.. sitter oxÄ pÄ Telias 8 mbit ner 0,8 upp...

rĂ€tt tradigt nĂ€r vi har 4 datorer hemma Ă„ routern ska dela lika pĂ„ allt bredband.... blir inte mycket kvar till uppladdning dĂ„...  🙁

Det vÀrsta Àr ju att det Àr nÄn sorts halv-duplex-liknande grej sÄ laddar man upp med full frÀs sÄ har jag ganska exakt 0mbit hem. Icq och msn hoppar offline och att surfa Àr ju bara o lÀgga ner. FÄr köra netlimiter pÄ massa saker bara dÀrför, vilket Àr otroligt trÄkigt.

Det lÄter riktigt uselt.

Dela pÄ andra sajter

Precis sĂ„dĂ€r ungefĂ€r tĂ€nkte jag oxĂ„ skriva... 🙁

Dela pÄ andra sajter

SĂ„ om man har exakt 2.5Mbps, vilket alternativ vĂ€ljer jag dĂ„? 🙁

Edit: Äh, ingen humor idag. VĂ€lj vilket du vill ha. Om det kĂ€nns snabbt, ta det högre alternativet.

DÄ blir det det högre, kommer ÀndÄ att uppgraderas kostnadsfritt frÄn Bostreams 2,5Mbit till Bredbandsbolagets 8Mbit nu i vinter. Eller bÀttre Àn kostandsfritt faktiskt, mÄnadsavgiften kommer samtidigt att sÀnkas med 50 spÀnn.

Inte för att kostnaden spelar mig nĂ„n roll dock... inte jag som betalar. 😏

Dela pÄ andra sajter

8 upp och 8 ner. Chello bredband, funkar utan problem. Har trÄdlöst nÀtverk som ingen hacker kan komma in pÄ, ha ha ha ha!!!!!

Haha. NĂ€, virus kan ju inte föras över trĂ„dlöst 🙂

Nej kÀra du, jag menade att inga grannar kan gratis-surfa pÄ mitt bredband!

Dela pÄ andra sajter

/S

Ja inte sitter jag med endast WPA som sĂ€kerhet. 😆

Dela pÄ andra sajter

8 mbit, men det Ă€r typ jĂ€mt fel pĂ„ skiten. Jag tappar kontakten med nĂ€tet och sĂ„ tar det 1-2 timmar innan den kommer tillbaka. Har ringt supporten pĂ„ BBB typ tusen gĂ„nger och det smartaste dom har att sĂ€ga (efter att ha bytt alla sladdar och dosor) Ă€r "ojdĂ„ det var ju trist" 😆

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.