Shoota Postat 30 november 2005 Postat 30 november 2005 Jag har spelat gitarr i många år och kan en del ackord och skalor, improvisera fram slingor mm. Men jag är helt lost på ett klaviatur.. Jag kan inte ett enda ackord. Jag tänker att uppbyggnaden måste va liknande gitarren så det bör finnas små knep som gör att det låter bra fast man är en newbie. Man ser på folk som spelar med till någon låt och använder hela klaviaturet utan att slå en fel ton.. är det ett knep till detta? Jag vill inte börja från grunden med "gubbe noak" låtar.. har ni några tips på hur man ska utvecklas att lära sig ackorden, improvisera.. och göra lite mer avancerade slingor?
bergis Postat 30 november 2005 Postat 30 november 2005 Hittade DEN HÄR SIDAN förut när jag var i samma sits som du.. har hjälpt lite i alla fall!
Pico Postat 30 november 2005 Postat 30 november 2005 Pianoskolan är också rätt najs. Håller själv på att lära mig lite klaviaturspelande.. hittade lite nyttiga "komp-figurer" och sånt på den sidan.
Lilleman Postat 30 november 2005 Postat 30 november 2005 Om man bara vill lägga några enkla rytm grejor, eller utfyllnad på keyboard finns det några enkla tips som kanske kan hjälpa, i alla fall i mina öron. Du spelar ju lite gitarr så jag räknar med att du har lite teori i ryggsäcken… Om vi utgår ifrån ett G ackord så innehåller det givetvis grundtonen G, tersen H och kvinten D… Dessa kan sedan placeras på 3 olika sätt med dom 3 olika tonerna som högsta ton. Att alltid hålla en treklang kan låta lite ”banalt” vilket gör att man ofta lägger en 9 istället för tersen för att feta till och få det lite ”mysko”. 9’an ligger som första helton upp ifrån grundtonen… När du övat in dom tre olika sätten att ta ackordet på är det bara att flytta till nästa ackord med ny grundton och öva dom greppen… Var lite försiktig med att lägga 9'an som högsta ton... Den låter bäst som lägst eller i mitten... Generellt gäller samma regel för keyboard som andra instrument… - Det är bättre att spela för lite än för mycket… 😄 Jag vet inte om du blev klokare och det är svårt att veta hur mycket du kan redan... Man det här tycker jag är ganska bra grund att lära sej och funkar både i moll och dur...
Lilleman Postat 30 november 2005 Postat 30 november 2005 Pianoskolan är också rätt najs.Håller själv på att lära mig lite klaviaturspelande.. hittade lite nyttiga "komp-figurer" och sånt på den sidan. Himla bra länk verkar det vara... 😆
tRasH cAn maN (oregistrerad) Postat 1 december 2005 Postat 1 december 2005 Var lite försiktig med att lägga 9'an som högsta ton... Den låter bäst som lägst eller i mitten... VA???!!! Nian på topp e ju supersnyggt!! Ex. Dm9/A A, D, F, C, E Eller... Fadd9 F, A, C, G Hetaste tipset = Lyssna dig fram vad DU tycker låter snyggt!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.