Jump to content
Annons

Dubbla Soundblaster-ljudkort?


Transcender (oregistrerad)

Recommended Posts

Transcender (oregistrerad)

Hej!

Jag har sökt runt på forumet efter någon tråd som diskuterar mitt specifika problem, utan resultat. Därför tänker jag nu öppet ställa en fråga som rör möjligheterna med dubbla ljudkort.

I min dator sitter nu endast ett SB Audigy2 ZS, som duger utmärkt bra för uppspelning av digitalt ljud (har alltså inget behov av multipla in- och utgångar på kortet). Men saken är den att jag skulle vilja kunna spela upp exempelvis en WAV-fil (ett komp) och samtidigt spela in audiosignalen från det ljud som samtidigt genereras av ett VST-instrument som jag i realtid spelar på MIDI-klaviaturen.

Detta är inte möjligt för mig idag. Om jag spelar en eller flera WAV-filer i bakgrunden och i realtid spelar in ytterligare en WAV-fil som är tänkt att endast sampla VST-instrumentet jag spelar på MIDI-klaviaturen -- så samplas ALLT som hörs, dvs både existerande WAV-filer och det jag för stunden spelar in!

Detta är otroligt irriterande. Vad jag alltså skulle vilja ha är en möjlighet att konfigurera datorn så att det audioljud jag spelar upp i bakgrunden inte kommer att "höras" i den nya audiosampling (WAV-fil) som jag spelar in. Dvs, audiodatan ska på något sätt kunna filtreras ungefär så som MIDI-data gör, så att endast det samplas som jag spelar på klaviaturen trots att "annat audioljud" hörs i bakgrunden.

Skulle ytterligare ett ljudkort i datorn med speciella, egna, drivrutiner kunna lösa problemet? Går problemet överhuvudtaget att lösa på något sätt?

Alla förslag mottages tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder dubbla ljudkort, ett Audiophile 2496 för in- och uppspelning av wave plus mitt onboardljudkort för uppspelning av MIDI. Routingen sköts externt via ett litet mixerbord där jag också har möjlighet att koppla in externa effekter. Det gäller bara att specificera i ljudinställningarna vilket ljudkort som ska göra vad, och göra samma sak i inställningarna i program och standalone-syntar etc etc...

Det finns troligen flera olika lösningar på detta (misstänker att ASIO kan underlätta detta men om det kan jag inget) däribland flera PCI-ljudkort (varav flera är kompatibla med fleruppsättning såsom Audiophile 2496). Har du ett onboardkort så testa det för uppspelning, om inget annat så låna ett annat PCI-kort för att se hur det funkar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, är du säker på att du bara inte gör det svårt för dig? Om du öppnar EAX-kontrollen (så heter den väl?) och kollar på reglaget för inspelning. Där finns en popdown-meny, där du kan välja inspelningskälla. Standardinställningen vill jag minnas är att allt som "hörs" spelas in. Det är lätt att välja bort, och istället bara välja inspelning med en särskild källa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sökt runt på forumet efter någon tråd som diskuterar mitt specifika problem, utan resultat.

Den här frågan ställer nästan alla Soundblaster-användare i forumet 😆

What U Hear kanske? 😆

Start

Kör

Skriv: sndvol32

Klicka OK

Alternativ-menyn

Egenskaper

Justera volymen för: Inspelning

Klicka OK

Kryssa för "Välj" på Line In-kanalen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sökt runt på forumet efter någon tråd som diskuterar mitt specifika problem, utan resultat.

Den här frågan ställer nästan alla Soundblaster-användare i forumet 😆

What U Hear kanske? 😆

Start

Kör

Skriv: sndvol32

Klicka OK

Alternativ-menyn

Egenskaper

Justera volymen för: Inspelning

Klicka OK

Kryssa för "Välj" på Line In-kanalen

Ah, sa ju det! 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Justera volymen för: Inspelning

Klicka OK

Kryssa för "Välj" på Line In-kanalen

Eftersom det ljud som ska spelas in också genereras i datorn (VSTi) kommer den här lösningen inte att funka. Det finns ju inget ljud på linjeingången (line in) som ska spelas in.

Men beroende på vilket program som sköter de wav-filer som spelas upp borde det gå att konfigurera det ena ljudkortet att sköta uppspelning av wav-filer och det andra uppspelning av VST-host.

T ex låta WMP sköta uppspelning av wav-filer via det ena, och Cubase sköta uppspelning av VSTi via det andra kortet (förslagsvis med ASIO-drivrutiner).

Frågan är bara om man kan spela in det ena ljudkortet med det andra utan att göra en D/A/D-omvandling. Troligen inte.

Samtidigt undrar jag om man spar, rent ekonomiskt, på att skaffa ytterligare ett ljudkort. Om man vill göra D/A/D-omvandlingen med hyffsad kvalitet borde det andra ljudkortet vara av kvalitet motsvarande Audigy 2.

Kanske enklare att ersätta det befintliga ljudkortet med ett annat kort som har mer avancerade routing-egenskaper. EMU-serien (typ 0404) skulle t ex kunna klara det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Transcender (oregistrerad)

Den bästa lösningen på problemet är väl egentligen två datorer som är ihopkopplade via SPDIF. Den ena fungerar som instrument och den andra som bandare/monitor. Lite väl dyrt bara. 😳

Voxengo Recorder (se http://www.voxengo.com/downloads/) m.fl. program fungerar till viss del här. Denna lilla VST-effekt spelar in endast audiodatan från ett specifikt VSTi-track (trots att annan audio samtidigt spelas i bakgrunden) och sparar ned resultatet i en WAV-fil.

Tackar för kommentarer och förslag. Det får nog bli så att jag kikar lite närmare på möjligheterna med ett lite proffsigare multikanals ASIO-ljudkort, som joachime var inne på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...