TobbeE Postat 29 april 2004 Postat 29 april 2004 Hej köpte mig en mbox idag funkar inte den att spela upp ex. mp3er i windows ? Och hur ska ja koppla den till mitt mixerbiord? mvh TObbe
Dimarino Postat 30 april 2004 Postat 30 april 2004 Hej tobbe! Tyvärr så går det inte att använda Mboxen för annat än inspelning/uppspelning i sequencers. Och den är för och främst gjord för ProTools, men drivrutinerna som installeras i samband med att du installerar ProTools funkar även för t.ex reason och Cubase. Har ej undersökt om det finns special designade drivrutiner för mboxen så att den funkar som "vanligt" ljudkort. Men jag skulle rekomendera att du använder Digidesigns egna för bästa prestanda. För övrigt ett suvveränt ljudkort och jag gratulerar till ditt nya inköp! Lycka till MVH /Nicko
Dimarino Postat 30 april 2004 Postat 30 april 2004 ang hur du kopplar den. Vet inte vad för mixerbord du har, eller hur du tänkt använda dig utav det. Jag använder mig av bussarna på mixern för att skicka till "inputen" på mboxen, och så går "outputen" från mboxen in på en egen kanal på mixerbordet. Har du inga bussar så kan du använda dig av t.ex aux sends för att skicka till inputen. Se bara till att du inte skruvar på auxarna på samma kanal som mboxen ligger på så att du får rundgång. 😕
trombonisten Postat 30 april 2004 Postat 30 april 2004 Hej Tobbe, välkommmen som ljudinspelare. Mycket tid och mycket kul är det. Mboxen funkar utmärkt för mig att spela mp3, så Dimarino har bara missat att ladda in WaveDriver. Jag kör windows XP så det borde funka för dig också. Jag utgår från att du har ProTools LE 6.x i boxen. Med på skivorna finns två drivrutiner som behövs i detta fall. Jag kommer rakt av inte ihåg när och hur man väljer att de skall installeras, men här är de 2. Det borde stå i manualen exakt hur man gör, hittar du det inte så kom tillbaka. ASIO - denna drivrutin används för "andra" ljudprogram än PT, till exempel Cubase eller vad du nu har. WaweDriver - denna drivrutin (som bara har utgångar) används för att till exempel windowsljuden och mp3 skall kunna komma ut på mbox. Sen måsten man gå in in Inställningar -- kontrollpanelen -- Ljud och Ljudenheter. Under fliken Ljudenheter kan man sätt upp mbox som standardenhet. (Man kan trixa liter mer med saker om man vill, men detta är en början). Koppling till mixerbord: Detta beror ju på vad du vill göra för nåt? Men vanligen kopplar man väl Line Out till en ingång på mixerbordet. Och sen en submix till line in på mboxen. Men det är så mycket som beror på vilket mixerbord och vad man vill göra. Vill du till exempel ha mikstärkarna i MBoxen eller i mixerbordet. Trombonisten
TobbeE Postat 30 april 2004 Trådstartare Postat 30 april 2004 Men vart på skivan får man in dom drivrutinerna och hur gör man ? eftersom datan redan instalerat driversna som är för Proo Tools? mvh Tobbe
trombonisten Postat 30 april 2004 Postat 30 april 2004 Hej Tobbe, jag tror dem finns på skivan någonstans, men jag minns inte var (har inte skiva här nu). Möjligen är det en av optionerna i "det stora" installationsprogrammet. Annars finns de för nedladdning från www.digidesign.com . Kolla under support / download . Se till att läsa info om versioner (jag vet ju inte vilken version av PT LE du har, det skulle underlätta så det inte strular till sig). Gunnar
TobbeE Postat 2 maj 2004 Trådstartare Postat 2 maj 2004 Hej igen jag instalerade Wavdriver driversna men hände ingenting kan inte ens välja dom nånstans ?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.