Jump to content
Annons

Recommended Posts

Nadron (oregistrerad)
Postat

Pro Tools vad är det? Är det som Cubase? Vad skiljer sig Pro Tools från andra sequencer program? 😕

Annons
Postat
Pro Tools vad är det? Är det som Cubase? Vad skiljer sig Pro Tools från andra sequencer program? 😕

Ja i princip är det som Cubase/Logic. Först och främst dock för audio. Protools är lite speciellt i o m att det kommer med sin egen hårdvara. Det går inte att köra PT med något annat.

Vilket betyder att PT är väldigt driftsäker.

Ta en titt på http://www.digidesign.com får du se.

PT finns i ett par olika modeller, den större och dyrare har egen processorkort för plugins.

Postat

Pro Tools är precis som Cubase ett sequenser-program men skillnaden är att Pro Tools har egen hårdvara, dvs du behöver Digidesigns ljudkort och annat för att Pro Tools skall fungera.

Cubase funkar med vilken hårdvara som helst (nästan). Steinberg har dock börjat göra speciell hårdvara för sina produkter, men det är inget måste som i fallet med Pro Tools

Nadron (oregistrerad)
Postat

Några frågor innan jag går in på http://www.digidesign.com

Är det dyrt.

Finns det någon bra demo att ladda ner gratis och testa till Audiophil?

Tack för svaren

Postat (redigerat)

Behöver inte vara så dyrt om du köper lilla "ProTools". Digi 002 kan du få nytt för dryga 10.000 och föregångaren Digi 001 kan du nog hitta begagnat för dryga 5.000. Fördelen med det här är att du får med ProTools programvaran tillsammans med hårdvaran. Då blir det helt plötsligt inte så dyrt när du slipper köpa tex Cubase där bara programvaran kostar 7000:-

Köper du stora ProTools TDM springer det däremot iväg i pengar.

Digi 001 och Digi 002 har åtta audioingångar.

😛

oops, glömde nästan Mbox. Funkar bra om du klarar dig med 2 in.

Hittar du nog begagnat för 3000:- med programvaran. Gå tex in på www.vendolin.se och sök på de olika ProToolsalternativen. 😠

Redigerat av bassman
Postat

Häpp.

PT LE (ProTools LE heter det väl egentligen). Billigaste är MBox, 2 in + 2 ut, riktigt bra kvalitet i mina öron. Lär räcka för mig i många år. Säljs väl nu för 3.995:- lite överallt. Då ingår program, burken och lite extra mjukvara.

Det finns en gratis, ProTools Free, men det är en äldre version. Och den funkar bara på äldre operativsystem, typ Windows 98. Finns att ladda ner från www.digidesign.com . Där finns också alla manualer att ladda ner som PDF-er. Bra ställe att börja om man under. Kolla också under Flix, där finns lite säljvideo som visar hur man kan använda MBoxen.

Förutom nämnda PT Free så krävs det att du har ett interface från Digidesign, exempelvis inga AudioPhile kort.

Lycka till

Trombonisten.

Postat

Vän av ordning: 😛

det heter DIGI 001 eller DIGI 002 (som finns i 2 vers: antingen med reglar ett mixerbord alltså eller i rack 002r) 001 är ett PCI kort och 002 är firewire.

Både mac/PC.

8 in direkt på kortet men kan ta in 16.

32 audio kanaler

001 kommer inte att stödjas längre f o m "nu". PT är nu uppe i 6.4. Nästkommande versioner är inte för 001 s a s.

Det går bara att ha ett kort/interface i. Man kan alltså inte köpa två st 001 och stoppa in dem i en dator. Man kan dock köpa två datorer och synka dem, funkar bra.

Sedan finns en 2 in 2 ut interface. m-box heter det. typ för 4-5000 kr ny. USB. Samma mjukvara som de andra.

det finns en gratis vers. 8 kanaler audio/samt en hel del midikanaler/filter/eq

finns för macos 8.6 och 9.x eller windows me och 98 se.

Att köpa beg är ett bra tips. 001 kortet är prisvärt. Mjukvaran likaså. Men framtida uppdateringar går man miste om.

Postat

Mkt eko här!

😛😠😛😄😄

Lite lustigt hur forummotorn funkar ibland. När jag skrev mitt sista svar så hade inte Trombonisten (kul nic!) skrivit något, och när jag postade så . . .

Hursomhelst . . . mycket roligt att så många är aktiva och delar med sig av sina kunskaper!!

Ut i solskenet med er och trevlig valborg!

Postat
Mkt eko här!

😠😛😄😄😄

Lite lustigt hur forummotorn funkar ibland. När jag skrev mitt sista svar så hade inte Trombonisten (kul nic!) skrivit något, och när jag postade så . . .

Hursomhelst . . . mycket roligt att så många är aktiva och delar med sig av sina kunskaper!!

Ut i solskenet med er och trevlig valborg!

Hihi tack desamma mr Bell 😛

• 1 månad senare...
Postat
Vän av ordning: 😆

det heter DIGI 001 eller DIGI 002 (som finns i 2 vers: antingen med reglar ett mixerbord alltså eller i rack 002r) 001 är ett PCI kort och 002 är firewire.

Både mac/PC.

8 in direkt på kortet men kan ta in 16.

32 audio kanaler

Hörru vännen 😕

Nu är du inne i dimman. Både 001 och 002 ® har 18 in. Du glömmer 2 I/O via S/PDIF ffs.

Så det så! 😎

Postat
Nu är du inne i dimman. Både 001 och 002 ® har 18 in. Du glömmer 2 I/O via S/PDIF ffs.

Så det så! 😉

suck. nejdå. har inte glömt.

men tack ändå . . . 😛

Postat
Det skrivs mycket att MIDI delen i PT är dålig vad exakt är det som är dåligt ?

Har inte läst att det är dåligt? Vad skulle vara dåligt? Visst ja det var din fråga . . 😉

MIDI delen av PT är inte dålig, fungerar bra för styrningar externa- eller internasynthar/samplers/kaffekokare . . .

En del anser att den är rudimentär då är Logic/Cubase mer omfångsrik s a s.

Postat

MIDI delen är inte dålig men svåröverskådlig och svårjobbad jämfört med Cubase/Logic. Åtminstone i PT5 vet inte vad som hänt i v6. Det största problemet jag hade med det var att allt ligger i samma fönster och att MIDI inte kan delas upp i block på ett vettigt sätt. Vilket gör loopbaserat låtskrivande lite småklurigt. Mycket är det väl en smaksak men man kan åtminstone säga att MIDI editeringen ser annorlunda ut än i Cubase/Logic.

/Majken

Postat (redigerat)

Okay har bara sett i lite olika trådar att det påpekas att midi delen inte är lika bra som i cubse etc...

Men om man inte håller på med loop baserad musik utan bara "spelar" på mjukvarusyntar och inte ska hålla på att redigera så mycket på midi matrialet

duger den bra då ?

Hur ser det ut i PT ligger det Midi tracks följt av Audio tracks i samma fönster ?

Redigerat av Mindrunner
Postat

Såhär ligger MIDI i PT:

http://www.digidesign.com/products/sw/imag.../LE-Editing.jpg

Spåret som heter Vrs2PlySy är ett MIDI spår där MIDI pluttarna ligger i samma fönster som man redigerar ljud i. Vid en första anblick verkar detta enkelt, men när man skall in och korrigera 8 MIDI spår där velocity skall justeras och spåren måste förstoras och förminskas hela tiden för att göra redigerings fältet större så blir det grötigt om man frågar mig. Sysslar man med väldigt enkel MIDI hantering där man bara skall spela in en piano slinga för att sedan skicka denna till en ljudmodul eller dylikt så funkar det utmärkt. När man skall börja kopiera upp MIDI delar och justera MIDI meddelanden så trivs jag dock inte alls med att ha MIDI och Audio blandat. Då ser jag hellre att man öppnar ett fönster med tyngre MIDI hantering genom att dubbelklicka på ett MIDI block. Men detta är väl i grund och botten en smaksak.

/Majken

Postat

Som daglig PT (5.2.1) användare så måste jag givetvis protestera. 😄

MIDI i PT är genialliskt enkelt att använda, att midi ligger med audio gör att det är mkt överskådligt. Att skapa loopbaserad musik i PT är en bit kaka som vi säger hemma. 😛

Men som har sgats av flera på detta forum, man tager vad man haver och lär sig att använda just det som passar en själv och det projekt man är involverad i. Alltså har jag Cubase/Live/Reason/Tracktion/GarageBand också . . . suck när ska "dem" bygga in ALLT man vill ha i en enda applikation . . .? 😉

Postat (redigerat)

Det finns en stor fördel med att ha MIDI och Audio tillsammans vilket jag gillar väldigt mycket med ProTools. Det är att man enkelt kan justera MIDI så att den hamnar exakt på slagen i inspelat material. Kanske vill man förstärka crashljudet i första slaget på en refräng eller dylikt. Då är det ruskigt smidigt att knuffa MIDI plutten tills den ligger i linje med Audio partiet. När man triggar saker är det också trevligt att ha Audio bredvid för att enkelt kunna se om slag saknas.

/Majken

Redigerat av Majken
Postat

Kan man ange midi som noter i PT? Med någon slags "score editor"? Har en urgammal version av Musicator som jag använder för att göra midi-filer, i vilken man skriver in allt som rena noter, så jag har aldrig fattat hur det funkar med dom där strecken och pluttarna och vad det nu är. Kanske är enklare än det verkar?

Postat
Kan man ange midi som noter i PT? Med någon slags "score editor"? Har en urgammal version av Musicator som jag använder för att göra midi-filer, i vilken man skriver in allt som rena noter, så jag har aldrig fattat hur det funkar med dom där strecken och pluttarna och vad det nu är. Kanske är enklare än det verkar?

Inga noter i PT. Ingen Score, etc

Strecken och pluttarna är ok att använda, man öppnar upp spåret stort, tittar på klaviaturet till vänster och pluttar dit tonerna (som man förstås redan har skrivit för hand på ett notpapper) 😳

Postat

Finns det några uppenbara fördelar med det sättet att skriva in musiken? Undantaget att det är det enda som funkar i just Pro Tools givetvis, men rent generellt?

Postat

Hmm förstår inte vad du menar . . men jag brukar spela in midi't från ett keyboard.

Ibland skriver jag in dem, t.ex när jag har ett långt ton, etc.

HaraldS (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag använde Cubase i 15 år innan jag gick över till ProTools. I början tyckte jag midi i PT var lite klumpigt i jämförelese med Cubase men man vänjer sig snart och nu ser jag bara fördelarna. Bl.a. upplever jag kvantifieringen i PT som mer avancerad. Men som sagt, det är en fråga om vana.

Det går inte att skriva in musik eller editera, som Chris redan påpekat, i PT med noter. Det finns inga noter i PT. Om jag vill skriva in musik skriver jag noterna i ett notskrivningsprogram som t.ex. Finale och sparar noterna som en midifil vilken jag sedan kan öppna i PT.

Fördel med att skriva in musiken är att om man är van att hantera notskrift kan det i vissa fall gå betydligt fortare när man vet exakt hur man vill ha det.

I övrigt använder jag PT ihop med Reason. En i mitt tycke suverän kombination.

mvh

Redigerat av HaraldS

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.