Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Runt 8700:- för PTLE-bundle om jag inte räknar fel?

Redigerat av Linus
Postat

Fan vad pank jag skall bli!

Införskaffas omedelbart när stimutbetalningen kommer i december.

Tack för tipset Hasse.

Postat

Varsågod 😳!

Jupp, 1450:- per plugg och fick man köpa en plugg för 1450:- med erbjudandet att köpa nästa för 1450:- o.s.v. så tog det ju inte lång tid innan man köpt allihopa!

Postat

Usch, vad glad jag blir att jag är medlem av Digidesign-familjen! Dock lutar det åt att jag, just nu, införskaffar två Universal Audio UAD-1:or. De har ju med sig sin egen processorkraft också. Jaja, man kan inte få allt.....

Postat (redigerat)
Usch, vad glad jag blir att jag är medlem av Digidesign-familjen! Dock lutar det åt att jag, just nu, införskaffar två Universal Audio UAD-1:or. De har ju med sig sin egen processorkraft också. Jaja, man kan inte få allt.....

Cambridge EQ'n till UAD-1 korten är inte helt fel den heller. 😉

Att man sedan får tillgång till de finaste kompressorerna jag provat är inget som jag tänker gnälla över.

Att det sedan skall vara så djävla omständigt att använda UAD-1 kortet och effekterna med Pro Tools är inte alls lika trevligt. 😳

/Sur djävla brojd som inte kommer köpa EMT plåten som låter kanonbra förrän handhavandet av uad pluggarna blir enklare i pro tools.

PS. Dum och slösaktig som jag är kommer jag säkert köpa både ett till uad kort och oxfordpluggarna. 😆

Redigerat av brojd
Postat
Att det sedan skall vara så djävla omständigt att använda UAD-1 kortet och effekterna med Pro Tools är inte alls lika trevligt. 😄

Hallojsan, där säger du nåt, Brojd!? Vaddå, är det besvärligt med UAD-1-kortet i PTLE? På vilket sätt? Är det besvärligt även på Mac? Det här låter jobbigt! Svara, Brojd, svara människa!

Postat
/Sur djävla brojd som inte kommer köpa EMT plåten som låter kanonbra förrän handhavandet av uad pluggarna blir enklare i pro tools.

Ja det är ett fantastiskt stycke plugg! 😱

Det var ett år sedan jag skaffade den, och den har varit med i varenda mix sedan dess.

På vilket sätt är UAD-1 krångligt i PT? (Har själv ingen erfarenhet av UAD-1 i PT)

Postat (redigerat)

Problemet borde vara både PC och Macrelaterat (inte säker, men det gäller pt 6 iaf) .... vet inte hur det är i 7:an.

Men mer eller mindre handlar det om att PTLE inte får info om den pluginlatency som UAD pluggarna orsakar vilket innebär att man blir tvungen att sitta och manuellt lägga på "dummypluggar" som fördröjer ljudet lika mycket som en plugg gör utan att egentligen göra något åt signalen.

Om man sitter med i en mixsituation med ett antal olika UAD pluggar på kanalerna + några grupper / sends så blir det lätt rörigt, tidskrävande och inte minst förvirrande att hålla reda på "hur många pluggar skall jag simulera på den här kanalgruppen för att jämna ut den extra pluggen på auxspåret".

Förutom detta så räcker det inte alltid med att hålla reda på hur många pluggar varje "dummy" måste kompensera för, utan vissa pluggar kräver även att man manuellt anger ett avvikande värde samples som skall fördröjas. (vilka pluggar som kräver det, och hur många samples som behövs är upp till dig att hålla reda på.

Förutom detta så försvinner det en insert på i stort sett varje kanal pga. "Plugin Delay Compensation" dummyn.

Funkar visserligen kanon, men är såpass omständigt att man drar sig för att använda UAD pluggarna.

Att det ibland kan vara förvirrande när man har med sends och dyl. att göra kan visserligen ha lika mycket med undertecknads handhavande att göra. 😏

Men omständigt och onödigt krångligt förblir det!

Mer läsning om det hela finns på: Chris Milne's UAD Forum

Eller så kan ni ladda ned manualen till UAD-1 korten och läsa där om hur man skall gå till väga i Pro Tools.

Redigerat av brojd
Postat (redigerat)

Men är det verkligen ett problem specifikt för UAD-pluggar? Är det inte så att ProTools saknar plugin-kompensation på t ex grupper? Om du använder en native VST-plugg med hög latency, borde inte det resultera i samma problem?

Edit: Fel av mig. Vad jag menade var att PT LE 6 saknar full kompensation, stämmer det?

Redigerat av joachime
Postat (redigerat)
Men är det verkligen ett problem specifikt för UAD-pluggar? Är det inte så att ProTools saknar plugin-kompensation på t ex grupper? Om du använder en native VST-plugg med hög latency, borde inte det resultera i samma problem?

Edit: Fel av mig. Vad jag menade var att PT LE 6 saknar full kompensation, stämmer det?

PTLE 6 saknar automatisk pluginkompensation ja.

Men om jag förstått det hela rätt så fixar det pluginkompensation om pluggen "rapporterar" latencyn tillbaka till Pro Tools....

Men som jag har förstått det så är det något problem med kommunikationen någonstans mellan uadkortet-uadpluggen-vst2rtaswrappern-protools. som gör att pluggens latency inte rapporteras.

(Stor reservation för allt jag skrev ovan, då jag insåg att jag kan ha rört ihop det hela och det här med rapporteringen egentligen är ett Pro Tool HD relaterat problem.

Hur det än är så gör det inte handhavandet av UAD pluggarna enklare)

Om det sedan är ett felande från digidesigns eller universal audios sida tycker jag inte är intressant eftersom frågan var om vad det var som jag tyckte var krångligt/strulade mellan uadkortet och pro tools.

Mingus: Pluggarna låter kanon, och om du inte kör PTLE 6 så tycker jag inte att du skall räkna ut dem utan att ta reda på hur de fungerar på ditt system, i tex. cubase sx2 fungerar allt som en dröm, släpp ned pluggen och kör..... sedan är det klart! ....(någon som vet hur det ser ut i PTLE 7?)

Redigerat av brojd
Postat
Uj, uj. Oroväckande, jag som hade tänkt köpa ett UAD, men man orkar ju inte med bök.

Jo, fast stämmer det att PT LE 6 saknar automatisk PDC (plugin delay compensation) så är det ett problem oavsett vilken plugg (med intern latency) du använder.

Postat (redigerat)
Men som jag har förstått det så är det något problem med kommunikationen någonstans mellan uadkortet-uadpluggen-vst2rtaswrappern-protools. som gör att pluggens latency inte rapporteras.

Du skulle kunna göra ett test. Lägg upp två ljudspår parallellt, med samma innehåll. På det ena spåret lägger du sedan på en VST-plugg som du vet har någon form av latency (brickwall-limiter brukar ha det).

Blir effekten att ljudet fasar (kamfilter) så finns ingen automatisk kompensation för VST-pluggar.

Om det sedan beror på VST-adaptern eller PT LE, det har jag ingen aning om... 😆

Edit: Men å andra sidan, funkar samma test på ett PT HD-system så borde det peka på att det är PT LE som har en begränsning i sin kompensation.

Redigerat av joachime
Postat
Mingus: Pluggarna låter kanon, och om du inte kör PTLE 6 så tycker jag inte att du skall räkna ut dem utan att ta reda på hur de fungerar på ditt system, i tex. cubase sx2 fungerar allt som en dröm, släpp ned pluggen och kör..... sedan är det klart! ....(någon som vet hur det ser ut i PTLE 7?)

jag kör PTLE, därav mina farhågor. Dock vore det ju kul att veta hur det är med PTLE7.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.