Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En kompis ska köpa ljudkort.

Det enda kravet han har är att det ska vara bra att lyssna på musik med. Inget krav på att kunna spela in!

Det viktigaste är att det är bra ljud vid lyssning av mp3:or

Vad rekommenderar ni?

Högst 1000:-, gärna mindre

Annons
Postat
Det enda kravet han har är att det ska vara bra att lyssna på musik med. Inget krav på att kunna spela in!

Det viktigaste är att det är bra ljud vid lyssning av mp3:or

Har din kompis några andra krav, t ex ljud till datorspel DVD-filmer...?

Postat

Kanske ett EMU 0404? Audigy-korten är lite onödigt mycket lull-lull om man bara ska spela musik. Sedan är jag osäker på om senare versioner av Audigy verkligen spelar upp 44,1 kHz utan att först konvertera till 48 kHz. Så audiophile eller 0404, säger jag. Fast inget av dessa kort har ju stöd för 5.1 surround... ifall DVD/Hemmabiosystem var aktuellt.

Postat (redigerat)

För att lyssna på MP3:or kan han använda vilket ljudkort som helst. Ljudet är redan förstört i MP3-kodningen, så något speciellt "finlyssnings"-kort behövs egentligen inte.

Något Soundblaster-kort borde alltså duga alldeles utmärkt.

Redigerat av Claes
Postat
Ljudet är redan förstört i MP3-kodningen, så något speciellt "finlyssnings"-kort behövs egentligen inte.

Även komprimerat ljud gynnas av rak frekvensgång, låga brusnivå, att spelas upp utan resampling etc...

Så visst kan det behövas ett finlyssningskort, om man är kräsen.

Postat (redigerat)

JO jag vet själv med mig att billiga kort har en tendens att brusa och ha en låg utsignal.

Men ett Audigy är inte ett fel val då? De är ju väldigt billiga och det känns som om dom är bra nog... eller?

Redigerat av Mossman
Postat
Men ett Audigy är inte ett fel val då? De är ju väldigt billiga och det känns som om dom är bra nog... eller?

Kolla för säkerhets skull upp hur det är med deras DSP nuförtiden. Tidigare versioner av Audigy har ju lidit av samma problem som Live!-korten, dvs att allt ljud konverteras till 48 kHz.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.