Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå. Hallå, jag undrar hur man kör clubsounds i logic platinum 5.10

( vengance clubsounds)

har hört att det inte finns så mycket shyssta soundfonts som liknar trummor t.ex

men däremot ett flertal clubsounds som är riktigt bra!

lägger man dem i nån speciell mapp?

i sådana fall i vilken..????

jag söker i första hand trummor.. skulle dock vara bra med lite synth leads oxå 😛

Annons
Postat (redigerat)

( vengance clubsounds)

har hört att det inte finns så mycket shyssta soundfonts som liknar trummor t.ex

jag söker i första hand trummor.. skulle dock vara bra med lite synth leads oxå 😆

alltså... sådana filer som inehåller små wav filer som man troligtvis lägger i någon mapp nånstans. men hur gör man? 😛

Redigerat av mars_volta
Postat

( vengance clubsounds)

jag söker i första hand trummor.. skulle dock vara bra med lite synth leads oxå 😲

alltså... sådana filer som inehåller små wav filer som man troligtvis lägger i någon mapp nånstans. men hur gör man? 😳

lägger man dem i vst-pluggins?

Postat

Du skaffar en sampler som du kan ladda in wav-filer i. EXS24 kanske finns i ditt Logic redan?

Postat
Du skaffar en sampler som du kan ladda in wav-filer i. EXS24 kanske finns i ditt Logic redan?

okej.. 🙁 så du säger alltså att jag lägger dem i sampler instruments ( EXS24)

där alla soundfonts ligger alltså..

eller kan det möjligtvis vara bågon av de andra: t.ex es1 ese, es2, esp, es.. poly synth

eller är det soundfontnappen man ska lägga dem i? ( EXS24)

Postat

men jag förstår inte..

jag laddar hem ett ljud som innehåller ungefär 20 kickar.

sen "packar jag upp" dem med winrar.

lägger mappen med alla wav ljuden i sampler instruments..

men det finns ju inget "instrument" som skall kunna spela dem..

eller ska man dra alla wav filer ut ur mappen och till samplerinstruments?

( mappen ligger med wav ljuden i sampler instruments)

Postat

• Du måste mappa wav-filerna själv i samplern. Jag använder inte EXS24 själv, men det finns guider på Internet om Logics sampler och Instrument Editor.
    EXS24 Workshop @ SoundOnSound
  • Korrigering: Clubsounds är inget filformat i stil med Soundfonts, och innehåller inte wav-filer. Vengeance Clubsounds består av wav-filer med samplade instrument.
  • Korrigering: Du laddar inte hem ett "ljud som innehåller ungefär 20 kickar" och packar upp med WinRAR. Du laddar hem en rar-fil som innehåller 20 ljudfiler med kickar.
  • Vengeance Clubsounds? RAR-filer? Ladda hem? Jag börjar lägga pusslet nu.
  • Varför skriver du

alltid dubbla radbrytningar

i texten? Det blir så

jobbigt att läsa då ögonen

måste fokusera om

och leta efter nästa rad...

Postat
  • Du måste mappa wav-filerna själv i samplern. Jag använder inte EXS24 själv, men det finns guider på Internet om Logics sampler och Instrument Editor.
    EXS24 Workshop @ SoundOnSound
  • Korrigering: Clubsounds är inget filformat i stil med Soundfonts, och innehåller inte wav-filer. Vengeance Clubsounds består av wav-filer med samplade instrument.
  • Korrigering: Du laddar inte hem ett "ljud som innehåller ungefär 20 kickar" och packar upp med WinRAR. Du laddar hem en rar-fil som innehåller 20 ljudfiler med kickar.
  • Vengeance Clubsounds? RAR-filer? Ladda hem? Jag börjar lägga pusslet nu.
  • Varför skriver du

alltid dubbla radbrytningar

i texten? Det blir så

jobbigt att läsa då ögonen

måste fokusera om

och leta efter nästa rad...

okej sorry, linus 🥰 det där glömmer vi

Postat (redigerat)

ååhh.. varför blir det occured error när jag postar demoinspelningar..

😆

det har blivit så på de 3 senaste 😄

man kan inte se dem.. så därför blir det inga visningar eller svar... 🙁

vad beror det på?

Redigerat av mars_volta
  • 2 veckor senare...
Postat

För att mappa ljud i EXS-24 så, öppna en ny EXS, klicka på Edit, uppe till höger.

Välj i rullgardinsmenyn Instruments "new instrument".

Välj i rullgardinsmenyn Zone "Load multiple samples". Välj de samplingar du vill ha och klicka Add Files och sedan Done. Nu får du upp ett antal alternativ hur ljuden skall mappas. Ska du t ex lägga upp 20 kickar så kan du få dom på varsin tangent om du väljer "Chromatic".

Gör en Save As under Instrument menyn med det filnamn du vill ha. Sen måste du öppna upp ditt preset som vanligt i EXS "displayen".

Om det är "riktiga" SoundFonts du har, så kan du klicka på Options uppe till höger i EXS-24:an, välja SoundFont convert i menyn, då får du upp en liten info ruta som förklarar hur du ska göra. (I princip lägga den i Sampler instr mappen, så konverteras det automatiskt).

Tror att det borde funka.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.