Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej har en allt i samma rum studio och har därför problem med att ratta in kanalstrippen vid tex sångpåläggning efter som jag hör ursprungskällan även om jag har lurar, ( är inte så förtjust i att jobbe med lurar heller ).

Jag har en Akg The tube och en Joemeek VCQ1cs kanalstripp.

Tänlte kankse att det var bättre att göra så här: Koppla micken rakt in i ljudkortet ( från strömboxen så klart ) och sen lägga på kanalstrippen som insert efteråt istället, då har jag ju en ren signal som jag kan pilla på.

Hur låter det?

Eller kanske ska man gå igenom joemeeken med lite kompressor på bara för att hålla koll på nivån och sen lägga på joemeeken som insert och göra lägga mer kompressor eq mm.

Idee'r och tankar kring detta vore tacksamt.

Mvh Johnny

Annons
Postat

Eftersom ingen verkar svara tycker jag att du skall prova. Blir resultatet bättre fortsätt med den metoden. Själv har jag ingen aning 😕

SingSing (oregistrerad)
Postat
Hej har en allt i samma rum studio och har därför problem med att ratta in kanalstrippen vid tex sångpåläggning efter som jag hör ursprungskällan även om jag har lurar, ( är inte så förtjust i att jobbe med lurar heller ).

Jag har en Akg The tube och en Joemeek VCQ1cs kanalstripp.

Tänlte kankse att det var bättre att göra så här: Koppla micken rakt in i ljudkortet ( från strömboxen så klart ) och sen lägga på kanalstrippen som insert efteråt istället, då har jag ju en ren signal som jag kan pilla på.

Hur låter det?

Eller kanske ska man gå igenom joemeeken med lite kompressor på bara för att hålla koll på nivån och sen lägga på joemeeken som insert och göra lägga mer kompressor eq mm.

Idee'r och tankar kring detta vore tacksamt.

Mvh Johnny

Lite beroende på vad du har för 'ljudkort' så skulle jag nog generellt akta mig för att gå in och ut och in. Köp dig ett par bra, neutrala högdämpade hörlurar. Själv har jag ett par Sennheiser HD280 för det ändamålet och de går att spela högt i så att jag inte störs nämnvärt av ljud utifrån.

S

😱

Postat

Får se om jag har förstått dig rätt nu..

Du funderar på att spela in micken direkt in i ljukortet (i AD omvandling) för att sedan kunna "meka" med kanalstrippen som insert (en DA och en AD omvandling till). Och sedan kunna lägga på lite outboardkompressor i efterhand vid behov (ytterligare en DA och en AD omvandling)?

Som Picazzo sade så beror det mesta på ditt ljudkort och dess omvandlare.

Visst funkar det, men det är inget jag skulle rekommendera om du inte har riktigt bra utrustning. (det blir ju 3 AD och 2 DA omvandlingar i exemplet ovan.

Postat

Hej tack för att ni visat intresse hade gett upp hoppet på att nån skulle svar här.

Har inte haft möjligheten att testa då jag skall koppla om lite andra prylar i studion.

Jo jag vet att det blir 3 omvandlingar ( har ett delta 1010 ).

Men om man skulle använda externa effekter i tex cubase så får man ju samma problem. Skall man inte våga göra det heller enligt er?

Att lyssna i lurar är ju inte samma sak och nu skulle jag ju ha möjligheten attt ratta det rena sångljudet rakt i mixen.

Fler tankar tack

Postat

Om du är ute efter att ställa in ett bra ljud på kanalstripen så är det ju bara att göra så som du har beskrivit, och ställa in ett ljud som du är nöjd med. Sedan så är det ju bara att använda dom inställningarna nästa gång du spelar in genom stripen igen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.