Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tänkte bygga mig ett sångbås. Eftersom jag har det så trångt i min nya lya så hade jag tänkt att göra en vikvägg som går att kasta in i en garderob och gömma undan. Vikväggen består av 2 väggar, vardera 2 * 1 meter stora. De länkas samman med gångjärn så att man kan vika ihop den till en stor del.

Frågan då, med en ganska stram ekonomi, hade jag tänkt att klä insidan av vikväggen med dämpmaterial från biltema. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87657 . Verkar detta som en vettig idé eller ska jag tänka om helt? Någon som har några idéer? Är de här, lite dyrare plattorna ett bättre alternativ för dämpning? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

Har nog inte råd med Claes fin fina men ack så dyra dämpningsplattor.

Redigerat av FredAsp
Annons
Postat

Båda länkarna pekar på samma produkt. 😠

Men, i alla fall, är det verkligen så billigt? Om du köper största plattan så blir kvm-priset 400:-. Jag jämförde för skojs skull med Golden Age och deras "FoamZorb 50". Den går på 1196+moms för 3,6kvm, vilket ger ett kvm-pris på 415:-. Minimal besparing på Biltema alltså. (Hoppas att jag har räknat rätt... 😕 )

Postat

Med tanke på att det skiljer så lite i kvadratmeterpris, så är det mycket vunnet om du väljer FoamZorb50 i stället... 😄

Om du inte gör slut på allt i en kartong själv, så kunde du ju höra om någon du känner vill vara med och dela - men du har ju 4m2 vägg att dämpa, så då gör du ändå slut på en kartong...

Det tunna skummet du funderar på, fungerar inte något vidare som ljuddämpning, utan mer som packningsmaterial, så det är inget jag skulle rekommendera. Det blir visserligen bättre än en plan vägg, men det är nog knappt... 🙂

Postat

"Det tunna skummet du funderar på, fungerar inte något vidare som ljuddämpning, utan mer som packningsmaterial, så det är inget jag skulle rekommendera. Det blir visserligen bättre än en plan vägg, men det är nog knappt... "

Jo, det är väl så! Men jag har verkligen inte mycket pengar i fickan just nu... kanske kan man grunda med http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=78464 under det tunna skummet. Då får man ju också in lite av det mytomspundna polyestermaterialet i båset... Eller gör det kanske inte någon skillnad? Bara mer skum utan effekt? hum... 😄

Postat

Vanliga skumgummimadrasser fungerar, men även många lager av tyg fungerar väldigt bra.. (om man vill ha ett tyst och tort rum). t.ex. en klädkammare brukar fungera bra som ett mickbås, så om du bara vill ha nått som funkar bra (å du inte bryr dig om hur skiten ser ut), så dra upp nån madrass. eller häng in massa kläder..

eller, så kan du ju bygga nått med bara några reglar, lite glasull, samt lite tyg! :rolleyes:

Postat
Vanliga skumgummimadrasser fungerar, men även många lager av tyg fungerar väldigt bra.. (om man vill ha ett tyst och tort rum). t.ex. en klädkammare brukar fungera bra som ett mickbås, så om du bara vill ha nått som funkar bra (å du inte bryr dig om hur skiten ser ut), så dra upp nån madrass. eller häng in massa kläder..

eller, så kan du ju bygga nått med bara några reglar, lite glasull, samt lite tyg! 😕

Jo jag hade en garderob som var madrasserad tidigare men i nya lyan så finns det inte utrymme för det tyvärr. Det funkade ganska väl, tyckte nästan ljudet blev lite väl instängt, men det är la så det är, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet;)

Postat

Nä, det låter inget vidare att "EQ:a bort instängt ljud". Då känns en stor del av vitsen med sångbås bortblåst. Mitt tips är att Du väntar med att köpa akustikplattor tills Du har lite mer pengar. Att lägga pengar på något som innebär en så liten förändring, som Claes menar att det blir, känns dumt och oekonomiskt. Fundera på om Du inte har annat material Du kan anänvda i väntan på att Du får råd med lite dyrare akustikplattor. Filtar, tyger mm kan faktiskt skapa underverk om de används rätt. Kolla in senaste Studio så får du lite mer handfasta tips om hur Du skulle kunna hänga dämpningen.

Postat (redigerat)
Jam.se säljer Jlabs absorb-plattor till bra pris.

Kostar 595 kronor för 4kvm.

Funderar nästan på att köpa såna själv.

De är inte särskilt tjocka heller, men åtminstone lite grand bättre än den tunna och sladdriga varianten från Biltema...

Redigerat av Claes
Postat
De är inte särskilt tjocka heller, men åtminstone lite grand bättre än den tunna och sladdriga varianten från Biltema...

mm, verkade vara the same shit nästa. 😕

😆 Tycker det är så fantastiskt kul att du föraktar biltema så hårt... haha 😆

Men det är klart att deras produkter inte kan jämföras med dina, det är la därför du spyr galla 😆

Postat

mm, verkade vara the same shit nästa. 😆

😛 Tycker det är så fantastiskt kul att du föraktar biltema så hårt... haha 😄

Men det är klart att deras produkter inte kan jämföras med dina, det är la därför du spyr galla 😎

😆

Inte bara därför, faktiskt. 😉 Jag vill gärna att folk ska köpa rätt prylar från början, i stället för att göra onödiga felköp som egentligen bara blir utkastade pengar.

Biltemas variant är eländigt sladdriga och duger definitivt inte. JAM:s är klart bättre och kan vara användbara - även om jag personligen inte skulle välja det, eftersom jag ställer lite högre krav och därför hellre väntar tills jag har råd att köpa rätt prylar... 😉

I ditt fall hade jag gjort som wonderboy föreslår; dämpa med tjockt tyg eller filtar - och gärna i ett par lager (gör bättre nytta än Biltemas tunna skum) - och vänta med inköp av akustikmaterial tills du har råd med riktiga prylar. 🙂

SingSing (oregistrerad)
Postat
"Det tunna skummet du funderar på, fungerar inte något vidare som ljuddämpning, utan mer som packningsmaterial, så det är inget jag skulle rekommendera. Det blir visserligen bättre än en plan vägg, men det är nog knappt...  "

Jo, det är väl så! Men jag har verkligen inte mycket pengar i fickan just nu... kanske kan man grunda med http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=78464 under det tunna skummet. Då får man ju också in lite av det mytomspundna polyestermaterialet i båset... Eller gör det kanske inte någon skillnad? Bara mer skum utan effekt? hum... 😳

Vill du dämpa för att få bort obehagliga rumsljud eller för att inte störa andra mikrofoner?

Ett smidigt, enkelt & billigt sätt att få 'lagom' dämpning är att göra en ram av exempelvis 45x45 eller 45x95 och fylla den med rockwool i den tjocklek du anser dig behöva för ändamålet. Därefter häftar du fast ett som du tycker snyggt/passande tyg framför rockwoolen och slutligen sätter du på en list på ramen. Lite pill, men säkerligen bra resultat och sannolikt bättre hållbarhet än de frasiga akustikplattorna.

Vad sägs?

S

😆

Postat

SingSing du tog orden ut min mun!

Skulle precis skriva om att jag har inte en endaste "akustikplatta" i min studio. På mina dämpade väggar sitter gullfiber med tyg ovanpå. Några av väggarna är även vinklade med tomrum innanför för att dämpa ännu bättre i basen. På vissa av väggarna med gullfiber/tyg har jag även en spaltpanel som funkar som en helmholtzabsorbent. Även vissa tak är gjorda på det sättet. Glespanel (22x95mm) med springor i mellan, sen tyg och isolering.

Tycker det har blitt nån slags hype med det här med akustikplattor. Det går att få bra ljud med billiga medel.

Har precis utbildat ett gäng musiklärare i ljudteknik och vi var i en helt nybyggd musiksal. enda dämpningen där var ett innetak. Det blev med andra ord rätt högt när elever körde igång med trummor och förstärkare. Men det hade ju beslutshavaren löst på ett "jättebra" sätt. De hade en nivåvakt som kopplade ur strömmen när det blev för högt. Den löste ut bara man klappa i händerna. Det hade kostat mig max 3-4000 papp och få den salen behagligt dämpad för rockmusik dvs mindre än vad nivåvakten kostat. Det finns tyvärr så många regler och förordningar i det här jävla landet som skall "skydda oss" men istället bara gör motsatt verkan. Vart tog sunt förnuft vägen ???

ursäkta att jag blev lite offtopic där....

Tillbaka till sångbåset ...jag har aldrig haft nåt problem med burkigt ljud och många ljudtekniker och musikproducenter som hyr min studio lovordar "akustiken". Det är svårare ifall det är ett riktigt litet bås. Mitt minsta är nog på 3 m2. Om man har mindre är det säkert bra att ha vaffelformade dämpmaterial då de har en betydligt större yta samt dessutom är en diffussor. En kombination är nog bra både för ljudet och plånboken.

Mattias

Postat

läste nu det första inlägget lite nogrannare. Om jag fattat saken rätt så är det en skärmvägg du skall bygga eller? Då tror jag definitivt att en ram med nån slags mineralull samt tyg och lister är betydligt bättre alternativ framför Biltema.

SingSing (oregistrerad)
Postat
Skulle precis skriva om att jag har inte en endaste "akustikplatta" i min studio. På mina dämpade väggar sitter gullfiber med tyg ovanpå. Några av väggarna är även vinklade med tomrum innanför för att dämpa ännu bättre i basen. På vissa av väggarna med gullfiber/tyg har jag även en spaltpanel som funkar som en helmholtzabsorbent. Även vissa tak är gjorda på det sättet. Glespanel (22x95mm) med springor i mellan, sen tyg och isolering.

Tycker det har blitt nån slags hype med det här med akustikplattor. Det går att få bra ljud med billiga medel. 

Mattias

Ett tips...kika in på Audiorents hemsida och titta hur väggarna ser ut där... Det är enligt mitt tycke mycket snyggare än dyrbara akustikplattor! Vem vet, kanske kan du ha dem framme hela tiden istället för att gömma undan dem?

Du nämnde inte om du tänkte ha något ovanför huvudet, bakom ryggen eller under fötterna... Tänk på att om du har en njurmik så inbillar jag mig att i ditt fall kommer det mesta av det störande ljudet isåfall från ovan och bakifrån där du står och sjunger, förutsatt att du tänkte sjunga mot dämpningen så att säga...

S

😱

Postat

Hoppsan, man blir nästan lite sugen på att flytta till SÖLVESBORG och bo i Audiorents studio! Var i Karlskrona i sommras, ganska nära i alla fall, bodde hos KORVANDERS och han bror, KORVTHOMAS. (lokalkändisar måste jag påstå!) Jävligt sköna snubbar det där! Fast musik förstod de sig inte riktigt på 😆

Nä det är en vikvägg som ska tillverkas, kul att det finns alternativ till trendplattorna 😮 Den däringa vetenskapen gör ju att man kan få försig att det bara finns en väg att gå...

Och, ja jag ska stå och skrika rakt in i den väggen, kanske stå på en matta.

//FredAsp

SingSing (oregistrerad)
Postat
Nä det är en vikvägg som ska tillverkas, kul att det finns alternativ till trendplattorna 😮 Den däringa vetenskapen gör ju att man kan få försig att det bara finns en väg att gå...

Och, ja jag ska stå och skrika rakt in i den väggen, kanske stå på en matta.

//FredAsp

OK,

du kan ju testa att ha bafflarna bakom ryggen också...eftersom du endast dämpar ca 2 av vad jag antar minst 3 ytterligare reflekterande ytor, dvs golv, tak och åtminstone en vägg.

Lycka till...

S

😆

Postat
Hoppsan, man blir nästan lite sugen på att flytta till SÖLVESBORG och bo i Audiorents studio! Var i Karlskrona i sommras, ganska nära i alla fall, bodde hos KORVANDERS och han bror, KORVTHOMAS. (lokalkändisar måste jag påstå!) Jävligt sköna snubbar det där! Fast musik förstod de sig inte riktigt på 😆

å tack !! Fast jag skäms lite över att jag inte har uppdaterat hemsidan. mixerbordet är numer utslängt och ersatt av ett Protoolssystem. Inte lika hög impfaktor men det låter betydligt bättre nu och det är smidigare att jobba.

Skall ta mig i kragen o fota lite nya bilder.

Lycka till med väggen!!

Korvanders och korvthomas känner jag till och jag vågar inte heller fråga vartifrån de fått sina smeknamn! 😆

Postat

Nej den bilden är kanske lite missvisande. Den har inget med min studio att göra utan är bara en känd vy från just Hällevik. Fast det hade varit en fet utsikt över viken man hade haft i så fall. Mina fönster vätter ut mot en skogsdunge där man kan se diverse djur såsom, tjurar, kaniner, katter, rådjur samt svampplockare. Den senare kategorin ser man dock bara på hösten då de tydligen är brunstiga.

Att visa exteriören på min studio är nog ingen bra ide eftersom det är ett fult plåtmagasin. Med det är just det som är poängen, ingen fattar att det finns en skysst studio innanför de där väggarna.

JAg saknar inte direkt mixerbordet. det är bara att inse att digitaltekniken kommit i fatt. Skall det gör nån skillnad med ett analogbord behöver man nog komma upp i Neve/SSL-klass.

Postat

Jag skulle vilja isolera lite i taket i min lilla studio, billigt och enkelt. Ni snackar filtar? Skulle det verkligen funka med uppspikade filtar eller ska man satsa på skumgummi? (Nu snackar jag ren ljuddämpning och bara i taket för närvarande).

Postat

mm, fast nu har du ju avslöjat att det finns ett plåtmagasin som vaktas av tjurar och kaniner. Magasinet är sprängfullt med svindyra grejer 😆 Kanske huserar här på forumet en och annan hälare... we have to hunt them down... 😆

Nä, det hade väl varit lite väl kanske, inte nog med att ha den där studion som alla drömmer om, den ligger i en fyr också... 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.