Jump to content
Annons

Progressiv metal


Micke H

Recommended Posts

Åtminstone tror jag att det är den genren den här låten tillhör! Möjligen power metal också!

Har suttit och knaprat på den här låten länge, men nu är den färdig! Försök dock att inte lyssna så mycket på själva mixningen, för jag vet att den inte är bra! Mina kunskaper om musikprogram är minst sagt bristande!

Är än så länge instrumental, för jag kan ej sjunga. Och inte heller känner jag någon som kan göra det, men om någon här känner för det, så kan han eller hon försöka? Text finns det dock inte, så det får han eller hon skriva själv i så fall!

LÅTNAMN: Hell Mythology

ARTIST/GRUPP: Mikael Hasselqvist (jag 😉 )

GENRE: Progressiv metal (vissa håller inte med, men jag tycker åtminstone den är mer prog än mycket som Dream Theater gjort. Fast vissa tycker inte det är prog heller så...)

LÅTLÄNGD: 10 min

KOMPOSITÖR: Jag:D

PRODUCENT: Jag

EV. MEDVERKANDE: Återigen bara jag!

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 6,87 Megabyte

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Hell Mythology

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En del speltekniska tips: försök att spela legato, dvs låta tonen klinga hela vägen tills nästa ton startar. Tycker att det generellt är lite avhugget. Men annars så låter det som att du är på god väg med spelet. En till sak du kunde jobba med är bändningarna. Kolla halvton först med fingrarna, bänd sedan halvton, dubbelkolla ofta tills det fastnat i finger och gehör hur mycket det är. Gör samma med heltonsbändningarna.

Vet inte om jag är rätt person att ifrågasätta genrer då jag inte är ngn genre-mästare... men jag skulle nog vilja säga att detta är mindre progressivt och mindre powermetal än Iron Maiden. Skulle nog hellre sätta stilen i båset NWOBHM. Bara för att det är 1-2 takter med lite udda taktarter gör det inte prog. Jag tycker att det krävs mer kontinuitet i framåtskridandet. Lite udda harmonik skadar inte heller.

Ös vidare med låtskapandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det här var långt, kanske för långt. Framförallt de första 5 minuterna skulle kunna kortas ner, där händer enligt mitt tycke för lite. De första minuterna är också väldigt stela rytmiskt. I andra halvan av låten dyker det upp mer intressanta saker. I de improviserade solopartierna befinner du dig dock ibland i gränslandet till vad som låter bra.

Men plocka ut de bra partierna o korta ner till 3-4 min så har du en låt.

Hoppas att jag inte låtit överdrivet negativ nu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

LÅTLÄNK:)

kopiera det här från regler för demopostningar för det 1:a 🙂 och fyll i allt

för det andra så tycker jag att du ska försöka lägga upp låten på forumet istället. 🙂 ( blir bara jobbigt att klicka sig fram på olika sidor om man ens hittar låtlänken där)

😉

Redigerat av mars_volta
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, jag är ny på det här forumet och har inte lärt mig allt än 🙂 Har ändrat det nu dock.

Filen är dock lite för stor för att läggas upp här. Och jag sitter vid en dator där jag inte har möjlighet att komprimera filen.

Ja, det här var långt, kanske för långt. Framförallt de första 5 minuterna skulle kunna kortas ner, där händer enligt mitt tycke för lite. De första minuterna är också väldigt stela rytmiskt. I andra halvan av låten dyker det upp mer intressanta saker. I de improviserade solopartierna befinner du dig dock ibland i gränslandet till vad som låter bra.

Men plocka ut de bra partierna o korta ner till 3-4 min så har du en låt.

Hoppas att jag inte låtit överdrivet negativ nu.

Nejdå, ingen fara.😉 Bättre än på communityt där jag lägger upp mina låtar, allt man lägger upp får en 10:a. 😉

Anledningen till att den första delen kan tyckas tråkig är väl dels för att jag inte har nån sång där, och dels för att jag inte är så bra på att mixa det till att bli lite "roligare". Jag kan faktiskt inte mixa överhuvudtaget. 🙂 Jag spelar bara in allt och låter det vara som det är, inte det bästa i alla lägen kanske...

En del speltekniska tips: försök att spela legato, dvs låta tonen klinga hela vägen tills nästa ton startar. Tycker att det generellt är lite avhugget. Men annars så låter det som att du är på god väg med spelet. En till sak du kunde jobba med är bändningarna. Kolla halvton först med fingrarna, bänd sedan halvton, dubbelkolla ofta tills det fastnat i finger och gehör hur mycket det är. Gör samma med heltonsbändningarna.

Vet inte om jag är rätt person att ifrågasätta genrer då jag inte är ngn genre-mästare... men jag skulle nog vilja säga att detta är mindre progressivt och mindre powermetal än Iron Maiden. Skulle nog hellre sätta stilen i båset NWOBHM. Bara för att det är 1-2 takter med lite udda taktarter gör det inte prog. Jag tycker att det krävs mer kontinuitet i framåtskridandet. Lite udda harmonik skadar inte heller.

Ös vidare med låtskapandet.

Tack för tipsen! Jag försöker hela tiden bli bättre, och här får man helt klart mycket bra konstruktiv kritik. Jag ska öva vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, jag är ny på det här forumet och har inte lärt mig allt än 🙂 Har ändrat det nu dock.

Filen är dock lite för stor för att läggas upp här. Och jag sitter vid en dator där jag inte har möjlighet att komprimera filen.

Ja, det här var långt, kanske för långt. Framförallt de första 5 minuterna skulle kunna kortas ner, där händer enligt mitt tycke för lite. De första minuterna är också väldigt stela rytmiskt. I andra halvan av låten dyker det upp mer intressanta saker. I de improviserade solopartierna befinner du dig dock ibland i gränslandet till vad som låter bra.

Men plocka ut de bra partierna o korta ner till 3-4 min så har du en låt.

Hoppas att jag inte låtit överdrivet negativ nu.

Nejdå, ingen fara.😉 Bättre än på communityt där jag lägger upp mina låtar, allt man lägger upp får en 10:a. 😛

Anledningen till att den första delen kan tyckas tråkig är väl dels för att jag inte har nån sång där, och dels för att jag inte är så bra på att mixa det till att bli lite "roligare". Jag kan faktiskt inte mixa överhuvudtaget. 😉 Jag spelar bara in allt och låter det vara som det är, inte det bästa i alla lägen kanske...

En del speltekniska tips: försök att spela legato, dvs låta tonen klinga hela vägen tills nästa ton startar. Tycker att det generellt är lite avhugget. Men annars så låter det som att du är på god väg med spelet. En till sak du kunde jobba med är bändningarna. Kolla halvton först med fingrarna, bänd sedan halvton, dubbelkolla ofta tills det fastnat i finger och gehör hur mycket det är. Gör samma med heltonsbändningarna.

Vet inte om jag är rätt person att ifrågasätta genrer då jag inte är ngn genre-mästare... men jag skulle nog vilja säga att detta är mindre progressivt och mindre powermetal än Iron Maiden. Skulle nog hellre sätta stilen i båset NWOBHM. Bara för att det är 1-2 takter med lite udda taktarter gör det inte prog. Jag tycker att det krävs mer kontinuitet i framåtskridandet. Lite udda harmonik skadar inte heller.

Ös vidare med låtskapandet.

Tack för tipsen! Jag försöker hela tiden bli bättre, och här får man helt klart mycket bra konstruktiv kritik. Jag ska öva vidare.

ingen panik 🙂 lugnt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst: jag är ingen expert inom genren. Och jag betraktar detta ur kompositionsmässigt perspektiv, och måste säga att låten är både väldisponerad de 4:30 första minuterna och har grundförutsättning att få en bra melodi med sång.

Efter 4:30 kommer en ny låt med bra spel, och samtidigt med klara vibbar av Queens Innuendo. Kanske skulle låten må bra av att renodlas mer istället vara "episk". Men allt handlar om sammanhang.

(sa jag något egentligen?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Introt kändes lite långt och segt, men när det väl sparkar igång finns det flera partier jag gillar. Trumljuden är avklippta vilket stundvis låter helt galet och stundvis tokbra. Sisådär en sju minuter in hör jag helt klart Dream Theater vibbarna från förr och skönt är det, för gruppen har ju gått och blivit bedrövligt dåliga så här på gamla dar. Så de kan gott behöva en ersättare 😄

Visst finns det en del att fila på och framförallt kanske det kunde hända lite mer i mixen, meeeen det är en bra grund att bygga vidare på.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj!! 😛

Hela 2 st eminenta herrar från tidningen Studio har kommenterat denna tråd. 😆

Du måste vara en viktig person Lynxo!? 😆:rolleyes:

Edit: återkommer med en kommentar. 🙂

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj!! 😮

Hela 2 st eminenta herrar från tidningen Studio har kommenterat denna tråd. 🙂

Du måste vara en viktig person Lynxo!? 🙂🙁

Edit: återkommer med en kommentar. 🙂

Mycket viktig! 😛 Jag praktiserar på Studio! Jag behöver bara hota med att förstöra allt för dem här på kontoret! 😄

Och för de som tycker att den första biten är tråkig, så är det menat att ha sång på. Kan förstå att det är tråkigt utan, men eftersom jag själv inte kan sjunga, och inte heller känner någon som har någon lust just nu, så...

Och slutligen, jag kan inte mixa överhuvudtaget. Allt är direktinspelat utan någon mixning. Det är själva låten som jag vill ha kommentarer på.

Tack för alla synpunkter dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Palm (oregistrerad)

Japp, gå och göm dig.. ostämd gitarr, olyssningsbart konstigt intro osv.. Jävla gnäll från sjävutnämnd expertis.. (sno ihop några loopar och demopatterns från Reason så lär det gå hem på detta forum--)

Skitbra tycker jag - visst är det ingen färdig låt men lägg till en vass sångare och en bra melodi och lite klaviatur. Mer 12/8 åt folket!

/NP

Link to comment
Dela på andra sajter

Introt kändes lite långt och segt, men när det väl sparkar igång finns det flera partier jag gillar. Trumljuden är avklippta vilket stundvis låter helt galet och stundvis tokbra. Sisådär en sju minuter in hör jag helt klart Dream Theater vibbarna från förr och skönt är det, för gruppen har ju gått och blivit bedrövligt dåliga så här på gamla dar. Så de kan gott behöva en ersättare 😲

Visst finns det en del att fila på och framförallt kanske det kunde hända lite mer i mixen, meeeen det är en bra grund att bygga vidare på.

/Majken

Bedrövliga var väl att ta i. Visst var de klockrena när de gjorde images and Words (kan vara det bästa som har gjorts någonsin) men Octavarium var ju riktigt vass.

För att återgå till ämnet. Jag tycker att låten verkar intressant med tanke på att det ska vara sång på den första delen men som någon redan sagt tror jag att du måste försöka spela lite mer flytande för nu känns det lite hackigt. Tyckte inte alls om trumljuden men låten var som sagt riktigt riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, gå och göm dig.. ostämd gitarr, olyssningsbart konstigt intro osv.. Jävla gnäll från sjävutnämnd expertis.. (sno ihop några loopar och demopatterns från Reason så lär det gå hem på detta forum--)

Skitbra tycker jag - visst är det ingen färdig låt men lägg till en vass sångare och en bra melodi och lite klaviatur. Mer 12/8 åt folket!

/NP

Öhh...jag antar att det första var kritik riktat mot de tidigare recensenterna. 😲 Tack för kommentarena i alla fall. Mer 11/8 åt folket! 😮

Jag kan int lyssna på den!

För det första, tack för att du bumbar min gamla låt. 😛 För det andra ska det inte vara några problem. Klicka på länken och sedan på Play Song så ska det funka. Försökte själv alldeles nyss, och då var det inga problem. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Introt kändes lite långt och segt, men när det väl sparkar igång finns det flera partier jag gillar. Trumljuden är avklippta vilket stundvis låter helt galet och stundvis tokbra. Sisådär en sju minuter in hör jag helt klart Dream Theater vibbarna från förr och skönt är det, för gruppen har ju gått och blivit bedrövligt dåliga så här på gamla dar. Så de kan gott behöva en ersättare 😮

Visst finns det en del att fila på och framförallt kanske det kunde hända lite mer i mixen, meeeen det är en bra grund att bygga vidare på.

/Majken

Bedrövliga var väl att ta i. Visst var de klockrena när de gjorde images and Words (kan vara det bästa som har gjorts någonsin) men Octavarium var ju riktigt vass.

För att återgå till ämnet. Jag tycker att låten verkar intressant med tanke på att det ska vara sång på den första delen men som någon redan sagt tror jag att du måste försöka spela lite mer flytande för nu känns det lite hackigt. Tyckte inte alls om trumljuden men låten var som sagt riktigt riktigt bra.

Visst var Images And Words klockren, men att Octavarium skulle vara vass håller jag inte riktigt med om. 😛 Låtar som I Walk Beside You, Never Enough och Answer Lies Within är ju, som Majken sade, riktigt bedrövliga. Den enda bra låten är titelspåret. 😲

Tack för kommentarerna för övrigt. Vad menar du med hackigt? Förklara gärna närmare. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, gå och göm dig.. ostämd gitarr, olyssningsbart konstigt intro osv.. Jävla gnäll från sjävutnämnd expertis.. (sno ihop några loopar och demopatterns från Reason så lär det gå hem på detta forum--)

Skitbra tycker jag - visst är det ingen färdig låt men lägg till en vass sångare och en bra melodi och lite klaviatur. Mer 12/8 åt folket!

/NP

Jag tar inte åt mig då jag är utsedd expert av andra. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Japp, gå och göm dig.. ostämd gitarr, olyssningsbart konstigt intro osv.. Jävla gnäll från sjävutnämnd expertis.. (sno ihop några loopar och demopatterns från Reason så lär det gå hem på detta forum--)

Skitbra tycker jag - visst är det ingen färdig låt men lägg till en vass sångare och en bra melodi och lite klaviatur. Mer 12/8 åt folket!

/NP

Jag tar inte åt mig då jag är utsedd expert av andra. 😲

För övrigt kan jag tala om att jag inte blir upprörd på det minsta vis för att ni är ärliga. 😮 Än så länge har ingen sagt att jag är ful och luktar illa, och då är det lugnt! 😆😛

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Introt kändes lite långt och segt, men när det väl sparkar igång finns det flera partier jag gillar. Trumljuden är avklippta vilket stundvis låter helt galet och stundvis tokbra. Sisådär en sju minuter in hör jag helt klart Dream Theater vibbarna från förr och skönt är det, för gruppen har ju gått och blivit bedrövligt dåliga så här på gamla dar. Så de kan gott behöva en ersättare 😕

Visst finns det en del att fila på och framförallt kanske det kunde hända lite mer i mixen, meeeen det är en bra grund att bygga vidare på.

/Majken

Bedrövliga var väl att ta i. Visst var de klockrena när de gjorde images and Words (kan vara det bästa som har gjorts någonsin) men Octavarium var ju riktigt vass.

För att återgå till ämnet. Jag tycker att låten verkar intressant med tanke på att det ska vara sång på den första delen men som någon redan sagt tror jag att du måste försöka spela lite mer flytande för nu känns det lite hackigt. Tyckte inte alls om trumljuden men låten var som sagt riktigt riktigt bra.

Visst var Images And Words klockren, men att Octavarium skulle vara vass håller jag inte riktigt med om. 😠 Låtar som I Walk Beside You, Never Enough och Answer Lies Within är ju, som Majken sade, riktigt bedrövliga. Den enda bra låten är titelspåret. 😠

Tack för kommentarerna för övrigt. Vad menar du med hackigt? Förklara gärna närmare. 😱

Nej inte war I Walk Beside you någon riktigt höjdare och The answer lies within låter ju iof bedrövligt från manne nbakom trumsetet men de andra låtarna tycker jag håller klass.

Jo asså jag menade: Försök att minska avståndet mellan tonerna även om du inte kör legato. Alltså få ner tiden mellan det att du släpper den första tonen till det att du slår an nästa till så lite som möjligt. Då kommer ditt spel att uppfattas som mycket mer flytande. Försök också att jobba lite med tonbildning (kanske nån som tycker att det är löjligt på elgitarr men det ger effekt) genom att vara noggrann med att du spelar med strängarna mitt på fingrarna och att du itne trycker mer än nödvändigt. Då får du garanterat en snyggare ton.

Men jag vill inte låta gnällig. Du spelar bra och låten var också riktigt vass. Keep up the good work.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, gå och göm dig.. ostämd gitarr, olyssningsbart konstigt intro osv.. Jävla gnäll från sjävutnämnd expertis.. (sno ihop några loopar och demopatterns från Reason så lär det gå hem på detta forum--)

Skitbra tycker jag - visst är det ingen färdig låt men lägg till en vass sångare och en bra melodi och lite klaviatur. Mer 12/8 åt folket!

/NP

Öhh...jag antar att det första var kritik riktat mot de tidigare recensenterna. 😠 Tack för kommentarena i alla fall. Mer 11/8 åt folket! 😕

Jag kan int lyssna på den!

För det första, tack för att du bumbar min gamla låt. 😠 För det andra ska det inte vara några problem. Klicka på länken och sedan på Play Song så ska det funka. Försökte själv alldeles nyss, och då var det inga problem. 😱

Försökte en gång för längesedan också... Men nej. jag får inte upp något ljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sweet 😱 ganska seg på vissa ställen men jag älskar melodin, skulle behövas mixas om och få sång, bortsätt från de är de helt klart en asgrym låt och sjukt beroendeframmkallande 😕 (har lyssnar på den 17 gånger idag)

denna får 8/10

och den versionen ni lirar live i lördags får lätt 11/10 😠 bästa låten på er lista 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...