Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad är enklaste sättet att få in trummor i dina låtar i Cubase? Jag spelar in mestadels egna låtar, men även en del covers...

Annons
Postat
Det absolut minst svåra sättet måste vara att micka upp med EN mick bara och trycka på record.

Ursäkta, jag borde ha specifierat mig...jag har inget trumsätt alltså. Allt jag har är ett musikprogram, min V-AMP2 och en gitarr...men det går väl att programmera trummor?

Postat

Det beror på vad du menar. Om du skall micka upp riktiga trummor eller om du skall använda mjukvara.

Skall du använda mjukvara (som jag förutsätter) så finns det egentligen tre sätt.

1. Skaffa en skiva med (eller ladda ner gratis det finns på nätet och nej... jag menar inte piratade) samplade loopar i den stil du vill göra musik i. Klistra in audiofilerna i Cubase och tuta och kör.

2. Investera i en mjukvarusampler av något slag. Battery är lättskött. Det följer med olika kits och sedan arbetar du antingen med midis (vilka du kan ladda ner från internet) eller med drumeditorn och skapar dina egna trummor.

http://www.nativeinstruments.com/index.php...&ftu=6abb383faf

Det finns några gratisvarianter också (sök här på forumet för gratis samplingsspelare och natural studios har ett gratis mycket bra samplat trumset på sin hemsida. http://www.naturalstudio.co.uk/ns_kit7free.html

3. Du skaffar dig en dyrare trummplugg typ DFH eller BDF. Sök här på forumet kring BDF och DFH så får du massor av svar och ideér.

Att spela trummor sker ju antingen som vanligt eller via digitala trummor, men nu börjar vi prata pengar. 🙂

Postat

Du kan också kolla i denna tråd: https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=24&t=13172 - så hittar du ett trevligt förhandserbjudande på Scarbee Imperial Drums XL, som är ett VSTi med grymt bra trumljud... 🙂

Vill du inte hålla på att banka in trumtakterna själv, utan tycker att det är smidigare att ha färdigprogrammerade och självspelande trummor, så kan också Groove Agent vara ett trevligt alternativ. 😉

Postat

Ska du programmera trummor själv och inte tänkt använda programmet till mer än just trummor och percussion, kan jag utefter egna preferenser bara rekommendera ett program: Battery 2 - mer snabbjobbat får man leta efter..och som inte suger ut halva Gotham City's energireserv :rolleyes:... ladda hem en demo o bilda dig en egen uppfattning.

Ett annat inspirerande arr-verktyg och arbetshäst de dagar när lusten att bygga beats tryter är Stylus RMX och expansionerna Backbeat, Retrofunk och Burning / Liquid Grooves.. svänger inte kroppen till dessa är man troligtvis musikaliskt ointresserad eller stelopererad från halsen och nedåt 😆

Det medföljande LM-7 går visserligen att använda men känns lite grå och trist i sammanhanget.. har du begränsad budget går det givetvis utmärkt att använda..men som sagt, det finns bättre alternativ.

Ägget: BFD heter de... annars blir det "BIG DRUMS FUCKING"?.. tror inte att de håller på med sånt va.. 😆 / B. Wisser anm.

Postat
Det medföljande LM-7 går visserligen att använda men känns lite grå och trist i sammanhanget..

Är det sånt här som kallas för understatement? :rolleyes:

/Majken

Postat

tycker groove agent är lätt använt, du väljer stil, varje stil har ca 20 varianter och 20 fills sedan är det bara att köra.

fast du får fixa lite efter med drumeditorn och lägga till/ta bort några slag här och där för att få det exakt som du vill.

varje stil har sitt ljud(trumset) men det går att använda alla trumset till alla stilar.

zeandreti (oregistrerad)
Postat

Jag har också en fråga om det här med trummljud.Det har endast erfarenhet av "riktig"studio (och då menar jag att man spelar in riktiga trummor. så jag undrar om man kan lägga trummor"samplade ljud i datorn alltså" hade tänkt använda superior) men då brukar vi alltid spela in trummorna först sen basen efter det gitarrerna och sist sång ev synth, på detta sätt vill jag även jobba i cubase och som jag har förståt det hela hittils så kan man bara synka samplingar med redan inspelat material tex gitarr? eller har jag förståt fel då? hade isåfall tänkt att använda en midisynth till det hela o köra hela takter. har någon erfarenhet av dessa tankar eller går det inte alls överhuvudtaget.

Postat (redigerat)
Det medföljande LM-7 går visserligen att använda men känns lite grå och trist i sammanhanget..

Är det sånt här som kallas för understatement? 😛

/Majken

Äh skitsnack....LM-7 äger!! 😳😄

Redigerat av djonas
Postat

...sitter och söker och söker här på forumet men inte fan hittar jag det rätta svaret på DEN BÄSTA GRATIS TRUMSAMPLERN? Om man har massor av hyfsade trum-wavar och vill lira upp skiten i Cubase på ett enkelt sätt..... Står i valet och kvalet att slänga ut pengar på't, men finns det ngn freeware så lägger jag ju hellre stålarna på nån hårdvara..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.