Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Ska köpa stationärt ngn gång här efter jul (så får min struliga bärbara vackert sitta på avbytarbänken 😉!) och då är det dags att köpa ljudkort

som ska hålla ett bra tag så jag tänkte slå på stort på en gång, vill ha det bästa som finns (inom rimliga grän$er), så vilket ljudkort är "bäst"!

Högsta prioritet är så bra A/D (D/A) som möjligt och så strulfritt som möjligt, gärna en massa in/ut-gångar men det är absolut inget måste!

Cubase är programmet, PCI / firewire kvittar i stort sätt men om det är likvärdiga så föredras firewire för eventuell användning med bärbart!

Ifall RME Fireface är det bästa känns det lite som att det komma, komma en uppföljare till den närsomhelst? - man vill ju helst inte köpa "Digi 001" dagen

innan "DiGi 002" anländer till musikaffären, om ni förstår 😛! Tackar redan nu lite på förhand för svaren som faktiskt brukar vara ypperliga på detta forum 😄!

Annons
Postat

Nu är vi och nosar åt samma håll igen... 😉

Jag har ett EMU 1820m idag - som jag i och för sig är mycket nöjd med. Men jag har ändå tankarna åt "något värre":

Ett alternativ är just Fireface 800.

Ett annat - just nu mera troligt - är uppsättningen RME HDSP9652, ADI8DS och Octamic. Och som grädde på moset som sagt eventuellt Amek Purepath som en av "finkanalerna".

Men det kan bli andra lösningar också i och för sig, jag är i inledningsskedet till uppgraderingen fortfarande.

Jag har samtidigt planer på flera hembyggda preampar av mycket god kvalitet som kommer att genomföras parallellt.

Hur går det med ditt Amekinköp förresten?

Postat

Beställd 😉! Jag tog stereovarianten med A/D D/A istället då den hade samma pris! Det man förlorade var några kanaler EQ men det känns

inte som att jag skulle änvänt dom ändå, i synnerhet inte om man hade en monokanal! Nu kommer jag testa att köra ut olika grejer (trummor,

gitarr) genom Amek och tillbaka till datorn och se om det lyfter, om inte så blir det ju i all fall en (förhoppningsvis) grymt bra vanlig preamp!

Postat

Va :rolleyes:! Är det ingen här som sitter med nåt värsting-ljudkort? Sitter verkligen alla med M-audios 895 kr´s variant och jammar! Inget fel med det men

ngn gång måste man ju uppgradera (... om man är prylnörd (... som exempelvis Hans 🙂!))

Postat

Jag känner inget direkt behov av at byta ut mitt RME Hammerfall9652 (alltså innan HDSP...), eftersom det fungerar så j-a bra.

RME har alltid varit superstabila, så ett Fireface eller HDSP9652 med lite omvandlare till, är helt rätt väg att gå om man vill förbättra riggen. 🙂

Själv spetsar jag på att ge mig själv en Benchmark ADC1 i ljudklapp (som komplement till min DAC1), som den kinkige jä--l jag är... :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.