Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Frågade för ca 6 månader sen detta fast då gällde det Pro Tools...

Av någon anledning så la jag ner tanken på att få det att fungera men idag började det att snurra i skallen igen.

I studion har vi en 16-kanalsabandare som vi tyvärr inte använder så mycket som vi borde. Jag skulle vilja börja använda den nu och undrar om det smidigt går att synka den med Cubase? I Cubase finns ju en "plugg" som genererar SMPTE-kod vilken jag antar att man spelar in på en kanal på bandaren?!?! Men hur/var tar man emot signalen så att Subase snurrar efter bandaren?

Jag har kollat i manualen (SX3) men SMPTE står bara med på två ställen i det 810 sidor långa dokumentet. Har snokat på nätet men hittar inget som riktigt förklarar hur det fungerar och nu svider ögonen ngt fruktansvärt 🙁 . Har ingen som helst tidigare erfarenhet av detta så jag är väldigt tacksam om någon lyckas reda ut det åt mig!

Annons
Postat (redigerat)

Jag tror Cubase varken kan generera eller hantera inkommande SMPTE-kod.

Om du vill synka datorn mot rullbandare ska du först kolla vad du har för anslutningar på ljudkortet. Eventuellt behöver du en burk som konverterar SMPTE till MTC, som du kopplar emellan bandaren och ljudkortet.

Edit: Litet hjärnsläpp...

Redigerat av joachime
Postat
Men måste man ha ngn extra burk för att få det att fungera?

Det beror på. Vissa ljudkort har stöd för SMPTE, EMU 1820M är ett exempel.

Kolla i index till manualen efter SMPTE.

I annat fall kan du med lite tur hitta en beggad konverterare (SMPTE till MTC) på Vendolin eller motsvarande. Men var medveten om att det inte rör sig om någon exakt synk. Hur bra det funkar beror mycket på rullbandaren (svaj, magnetism) och tejpen (dropouts).

• 2 veckor senare...
Postat

Hej!

Nu har jag lyckats låna ihop lite prylar som ska fungera om jag förstått det rätt men där stannar det...

Det jag har nu är en JL Cooper PPS-100 och en MIDIport 32.

Någon som vet hur jag ska göra? Jobbigt att sätta sig med problemlösning när man inte riktigt vet var "problemet" ligger.

Kan försöka skramla fram mer info om det är någon som tror sig veta hur man ska gå tillväga.

Postat

Jag tror inte att du får någon bra synk, eftersom motorn i en vanlig rullbandare inte är tillräckligt stabil, utan kommer att svänga lite fram och tillbaks i hastighet och tappa synken ganska omgående.

Jag har inte satt mig in i hur det fungerar - men när folk försökte göra sådant på den gamla goda Atari-tiden, så fick jag reda på att midi fungerar utmärkt om man låter bandaren styra sequencern - men när man blandar in audio från datorn också, så skiter det sig eftersom audio spelas upp helt enligt samplingsfrekvensen, medan midi kommer att följa SMPTE. De lever alltså i själva verket två olika liv. Det fungerar utmärkt med ADAT, men det beror på att motorn i en ADAT är både stabil och styrbar för att följa synken - och internt fungerar det självklart också perfekt - eller om man synkar till en annan dator etc.

Jag misstänker att det är därför det fortfarande inte går att få ordning på det, men jag har som sagt inte fördjupat mig i frågan under de senaste åren - så om någon vet mer, är det bara att fylla på med info... 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.