Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hojhoj!

Tänkte jag skulle bygga en studio för runt 60 000 spänn och tänkte höra om det var några av er som hade lite tips?

Jag hade tänkt basera studion runt en Digi002, men redan där dyker första frågan upp: Rack eller med Konsol?

Dator? Någon som har erfarenhet av MusicXPC

Monitorer: Tannoy, Genelec, Mackie, Phonic, Krk? (lite olika prisklasser, men det beror på hur mycket den övriga utrustningen kostar)

Mikrofoner: Adk, Röde, Neumann, Tsm, SP, Akg? (samma här, men det bör tilläggas att jag inte är intresserad av "rörfärgning" eller "rörvärme", jag vill ha det så klart och tydligt som möjligt )(ska användas till sång)

Hörlurar: Sennheiser, akg eller något annat?

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Synthar har jag redan och en bunt 57:or och beta58:or säger sig självt 😕

Jag kommer mestadels spela in rockmusik och funderar även på ett trevligt mickset för trummor och en 8 kanals mikpreamp med adat lightpipe..

Tackar på förhand, eller danke som dom säger i Japan

/Brojd

Annons
Postat (redigerat)

Jag skulle skippa Digi002 och istället satsa på ett kort med bättre ljudkvalité som te.x Delta 1010 eller Layla 24 alt. Emu 1820M.

Sedan skulle jag skaffa mig en Röde NTK som sång och allround mick samt ett par Studio Projects C4 som överhängs/allround mickar (grymma) och en bra kagge mick (D112, Beta 52, ATM 25 osv..)

Sen skulle jag absolut skaffa mig ett UAD-1 samt skaffa mig Cambridge EQ'n till UAD-1 för att ha en grymt bra EQ.

Skaffa nya Remo eller Evans skinn till trummorna samt Moon Gel? 😕

Sedan skulle jag skaffa mig antingen Event 20/20 Bas monitorer, Phonic P8A eller Makie HR 824 (beroende på budget)

Och i dator väg så skulle jag absolut inte skaffa mig en MusicXPC...verkar vara skräp..skulle skaffa mig en Frost Network (www.frostnetwork.se) dator istället..verkar bra grejer till bättre pris!

Preamp mässigt så finns det ju massor att välja bland..en grymt billig och förvånande bra preamp är Line Audio's OMP 8 (www.lineaudio.se). Annars med Adat Lightpipe så finns det ju alltid Presonus Digimax LT, check it!

Sedan skulle jag lägga resten på dämpningsplattor/skivor och liknande för att få till akustiken...

..bara några små förslag... 😎

Redigerat av BackHand
Postat

Tackar för tipsen, men det skulle underlätta en hel del med protools eftersom jag har arbetat med det förut och det faktum att jag kan skicka iväg grejerna till större studios för mixning lockar 😕

Fler inlägg uppskattas gott folk!

Postat (redigerat)

KRK är bra.

I ljudkortsväg så skulle jag satsa på nån RME och skaffa några adda konverters men det är juh ganska dyrt iofs men då finns det möjlighet att bygga ut med fler kanaler beroende på vilket kort du köper... guuuh va jag svamlar.

hehe

Edit: Jo Prootools är bra om du ska samarbeta med större studios... tror jag. Har ingen koll på den fronten.

😕

Redigerat av Grahn
Postat

I mickrofon väg så skulle jag satsa på Neumman, Sp eller AKG och aktar mig för dom billigare mickarna som t.ex. ADK, TSM m.m.

AKG har en del sjyssta mickar.

Kolla in Claes H micktestsajt.

Mvh/Grahn

😕

Postat

Har redan kollat in mick-siten, men jag har för dålig lyssning för att kunna avgöra mellan några som jag tycker låter bra, och dessutom sjunger jag helt annorlunda än vad som görs på ljudfilerna...

Postat
Tackar för tipsen, men det skulle underlätta en hel del med protools eftersom jag har arbetat med det förut och det faktum att jag kan skicka iväg grejerna till större studios för mixning lockar 😎

Fler inlägg uppskattas gott folk!

Är det inte viktigare hur det låter än ifall du måste OMF:a projektet innan du tar det till studion 😕 ?

Skaffa dig en sket dyr MAC G5 som vanligt då o Logic Pro...men där bränner du hela budgeten.

Postat (redigerat)

Kan inte ge några konkreta tips om det du eftersöker eftersom jag aldrig jobbat med Digi-grejerna.

Angående stormembransmickar...sitter själv med en ADK GT2 rörmick..á 5000:-..den ihop med ett puffskydd kan man få fram ruggigt detaljerade sånginspelningar. den klarar oxå 123db spl..eller var det 132??..hursomhelst så är den rätt tålig för allehanda inspelningar.. nackdelen är väl att den tar upp precis ALLT.. om man inte är försiktig.. 😉 ( kylskåp i andra änden av rummet..)

Sitter med KrK monitorer men drömmer om Genelec 1031b.. 😆

Hörlurar har jag AKG K240, Beyerdynamic DT250 och DT770 som kompletterar varandra rätt bra för karaktären på ljudet är så olika...DT770'n är väldigt detaljerad dock. ( sluten )

Det är skitsvårt att rekommendera instrument eftersom smaken är som baken, olika ljudideal o.s.v

/D

Redigerat av demoniqus
Postat
Jag skulle skippa Digi002 och istället satsa på ett kort med bättre ljudkvalité som te.x Delta 1010 eller Layla 24 alt. Emu 1820M.

Sedan skulle jag skaffa mig en Röde NTK som sång och allround mick samt ett par Studio Projects C4 som överhängs/allround mickar (grymma) och en bra kagge mick (D112, Beta 52, ATM 25 osv..)

Du tycker först att han ska skippa Digi002:an för bättre ljudkvalité ( Digidesign och ProTolls är ju bara världsledande men men det är ju kansk en smak sak) men det va inte det konstiga. Hur kan du rekomendera en Studio Project C4 som överhäng på trummor om du längtar efter bra kvalite!? Finns ju brutalt mycket grymmare ciggarmicar än så.

I LOVE PROTOOLS!!!!

Postat

Det är inte stor prisskillnad att köpa Digi 002 Rack + Digidesigns nya Command|8 än det är att köpa en Digi 002...

...så jag skulle säga Digi 002 Rack! Det kan ju vara skönt att kunna skilja audio interface från controllern och kunna placera sin mixplats fritt.

Postat

Digi 002 låter bra. Tycker du att det är OK att mixa på skärmen istället för att dra i fysiska reglar klarar du dig hur bra som helst på rackvarianten. Köper du ProTools får du ju dessutom orginalprogramvaran på köpet. Tex Cubase kostar ju åtskilliga tusenlappar annars, och vill du använda din studio lite kommersiellt är det ingen lysande idé att använda piratkopior.

ProTools är i min mening det absolut bästa så länge du sysslar med audioinspelning. Om du däremot framförallt jobbar med MIDI finns det kanske smidigare alternativ. 😆

(Digi 002 rackvarianten har jag sett på vendolin.se beggat för under 10.000 inkl programvara.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.