Jump to content
Annons

Inspelning direkt-översatt till tablatur?

Recommended Posts

Torment (oregistrerad)
Postat

Hej, finns det något program som kan ta emot en gitarr-signal från t ex en pod, eller line oute'n på stärkaren, spela in det och översätta det till tablatur?

Grejen är den att jag känner en rejäl skapar-glöd men min guitar-pro-vana är inte allt för bra och det tar en hel del tid att plita ner grejerna man kommer på. Och innan man skrivit ner halva så har man glömt bort resten.

Så existerar det i överhuvudtaget något program som skulle kunna hjälpa mig med detta?

Tacksam för svar

/Simon

Annons
Postat (redigerat)

Jag vågar nog säga nej men jag kan givetvis inte vara säker. Om det finns något sådant program så tror jag inte att det fungerar särskilt bra. Det är ett rätt komplext problem rent signalbehandlingsmässigt. Det finns program som kan översätta melodier till MIDI etc. Vet inte hur bra det fungerar dock. Och det finns ju gitarr/MIDI-interface.

Det här är kanske det närmsta du kommer: www.sienzo.se. Men det är långt ifrån felfritt.

Redigerat av nossbokaj
Postat (redigerat)

Ett alternativ kan ju vara att bara spela in audio så har du kvar det i ljudform.

Visst, du kanske måste "lära dig spela" det du just spelat, men då har du det åtminstone kvar.´

Hur "smart" är Variax, eller vad den heter?

Redigerat av Pico
Postat (redigerat)

Om det är möjligt med en Line 6 Variax vet jag inte, men all hårvara som behövs för en sådan lösning finns ju på plats i gitarren så att säga.

En midimikrofon till gitarren är ju alltid en lösning och genom den kan du snabbt få ut det du spelat på gitarren som en hederlig gammal midifil som snabbt kan omvandlas till vanlig notskrift, om det finns något program som gör tabulaturer från midifiler vet jag inte, men det är inte helt omöjligt, även om det naturligtvis inte kan vara helt automatiserat.

Såg faktiskt en annons för en sådan mikrofon i det senaste numret av studio.... kommer dock inte ihåg vad den hette.

Redigerat av brojd
Postat

Det finns massor av program som omvandlar Midi till noter, finns nog inbyggt i Logic om jag inte minns fel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.