MissyBellissima Postat 25 november 2005 Dela Postat 25 november 2005 Hej! Har sett att alla verkar extremt hjälpsamma i detta forum så jag undrar om någon orkar ta sig tid att hjälpa mig att komma i gång med min lilla hemma studio. Vet inte i vilken ände jag ska börja! Jag köpte helt ny utrustning för ca 1år sedan som är helt orörd(!!!!). Allt för att jag inte kommit i gång och tålamodet vart för kort. Håller på med sång och låtskriveri och vill lära mig Logic för att kunna få ner mina skisser - Nu går jag och bäromkring allt från texter till intron, instrument och beats i huvudet - måste få ner det nu 🙁 Jag har just laddat hem Logic Express Trail eftersom jag tror att en avskala variant på Logic räcker som start för mina ändamål. Denna utrusting har jag ...(har inte exakt produkt info tillgängligt just nu): * Mac G4 med extra ljudkort * Litet mixerbord med 4 kanaler * MIDI keyboard (med USB-port)... Evolution tror jag den heter * Logic Express (Trial än så länge) * En jättebra mic Jag har testat koppla in min utrustning på min Mac laptop (Powerbook G4) - Men ska sen då jag köper Logic Express lägga in det på min stationära dator med det extra ljudkortet i - (då jag skaffat skärm till den....) Jag kan i stort sett inget om studiotekning (ännu mindre om Logic.... som just nu inte alls känns så himla logiskt - bara jättesvårt, eftersom alla termer mm är som grekiska) Så här har jag kopplat: * Micen i kanal ett på mitt mixerbord * Sladd mellan input/output (2vita hål och 2 röda) på mixerbordet tilllap toppen. Original sladden passade bara till min stationära dator med lika många uttag (4 sladdar på båda sidor) - Laptopen ha bara ett sådant uttag. Jag hade en sladd med två på ena sidan(mixerbordet), röd och vit - och en (till datorn). Jag testade om det skulle funka med att bara sätta i 2 utav 4 på mixer bordet - och alla signaler verkar gå ut och in (förklarar med längre ner). det måste väl finna en sladd med 4 st på ena och 1 på andra änden, så att man kan koppla mixerbordet mot laptopen? * USB sladd mellan MIDI keyboard och laptop * Hörlurar i "head phones" på mixer bordet När jag öppnar upp Logic express och började testa om kring så testade jag att spela lite på MIDI keyboarden - och det verkar gå både i in och ut accord i logics "input" och "output" (på verktygs panelen - den som har rec, stop , play mm funktionerna). Så det verkar som om det inte behövdes kopplas in några drivrutier - utan att Mac'en hade sådana själv. FELET: Jag hör inget ljud alls i mina hörlurar. (ja, jag har kollat alla volymreglar på både mixerbord och i Logic) Provade att trycka på "rec" och den spelade in (noter som skapade ett block). Så det verkar som om MIDI kommunicationen funkar som den ska..(eller?). Vilka inställningar krävs egentligen för få igång allt? Jag vet inte vart jag ska börja - med den utrusting jag har. Detta beror nog mkt på att jag inte ens vet hur jag ska använda och få det i hopkopplat med Logic. Men det känns som om första steget är att allt ska vara kopplat rätt och att alla inställningar är korrekta. Jag har nog lyckats ta mig igenom bara 20% känns det som.... 😆 Jag har lagt upp min keyboard i Logic setup assistenen och sedan valt den som "Port" (ska program ovan vara ibockat?) - rätt? Vilken kanal ligger MIDI Keybordeni föressten? Jag fattar inte alla kanaler (mer än att jag förstår att de 4 "Audio" kanlerna överst kommer från mitt mixerbord - eller?). Jag förstår om ni tycker jag är helt lost - för det är jag verkligen i denna miljö! - men jag får trösta mig med att jag lär mig fort.... Om jag bara kommer igång!! 🙂 Snälla någon - hjälp mig. Får jag bara allt att vara kopplat och inställt som det ska vara så skulle jag kunna börja prova mig fram i Logic med hjälp av hjälp avsnitten. Men jag kommer just nu ingenstans. Och jag vill börja NU 😛 Är otroligt tacksam om någon eller fler 😛 skulle vilja hjälpa mig med "the basics" så att jag kan komma i gång. All hjälp är välkommen. TACK! Mvh/ MissyBellissima Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MissyBellissima Postat 25 november 2005 Trådstartare Dela Postat 25 november 2005 Hej! Har sett att alla verkar extremt hjälpsamma i detta forum så jag undrar om någon orkar ta sig tid att hjälpa mig att komma i gång med min lilla hemma studio. Vet inte i vilken ände jag ska börja! Jag köpte helt ny utrustning för ca 1år sedan som är helt orörd(!!!!). Allt för att jag inte kommit i gång och tålamodet vart för kort. Håller på med sång och låtskriveri och vill lära mig Logic för att kunna få ner mina skisser - Nu går jag och bäromkring allt från texter till intron, instrument och beats i huvudet - måste få ner det nu 🙁 Jag har just laddat hem Logic Express Trail eftersom jag tror att en avskala variant på Logic räcker som start för mina ändamål. Denna utrusting har jag ...(har inte exakt produkt info tillgängligt just nu): * Mac G4 med extra ljudkort * Litet mixerbord med 4 kanaler * MIDI keyboard (med USB-port)... Evolution tror jag den heter * Logic Express (Trial än så länge) * En jättebra mic Jag har testat koppla in min utrustning på min Mac laptop (Powerbook G4) - Men ska sen då jag köper Logic Express lägga in det på min stationära dator med det extra ljudkortet i - (då jag skaffat skärm till den....) Jag kan i stort sett inget om studiotekning (ännu mindre om Logic.... som just nu inte alls känns så himla logiskt - bara jättesvårt, eftersom alla termer mm är som grekiska) Så här har jag kopplat: * Micen i kanal ett på mitt mixerbord * Sladd mellan input/output (2vita hål och 2 röda) på mixerbordet tilllap toppen. Original sladden passade bara till min stationära dator med lika många uttag (4 sladdar på båda sidor) - Laptopen ha bara ett sådant uttag. Jag hade en sladd med två på ena sidan(mixerbordet), röd och vit - och en (till datorn). Jag testade om det skulle funka med att bara sätta i 2 utav 4 på mixer bordet - och alla signaler verkar gå ut och in (förklarar med längre ner). det måste väl finna en sladd med 4 st på ena och 1 på andra änden, så att man kan koppla mixerbordet mot laptopen? * USB sladd mellan MIDI keyboard och laptop * Hörlurar i "head phones" på mixer bordet När jag öppnar upp Logic express och började testa om kring så testade jag att spela lite på MIDI keyboarden - och det verkar gå både i in och ut accord i logics "input" och "output" (på verktygs panelen - den som har rec, stop , play mm funktionerna). Så det verkar som om det inte behövdes kopplas in några drivrutier - utan att Mac'en hade sådana själv. FELET: Jag hör inget ljud alls i mina hörlurar. (ja, jag har kollat alla volymreglar på både mixerbord och i Logic) Provade att trycka på "rec" och den spelade in (noter som skapade ett block). Så det verkar som om MIDI kommunicationen funkar som den ska..(eller?). Vilka inställningar krävs egentligen för få igång allt? Jag vet inte vart jag ska börja - med den utrusting jag har. Detta beror nog mkt på att jag inte ens vet hur jag ska använda och få det i hopkopplat med Logic. Men det känns som om första steget är att allt ska vara kopplat rätt och att alla inställningar är korrekta. Jag har nog lyckats ta mig igenom bara 20% känns det som.... 😆 Jag har lagt upp min keyboard i Logic setup assistenen och sedan valt den som "Port" (ska program ovan vara ibockat?) - rätt? Vilken kanal ligger MIDI Keybordeni föressten? Jag fattar inte alla kanaler (mer än att jag förstår att de 4 "Audio" kanlerna överst kommer från mitt mixerbord - eller?). Jag förstår om ni tycker jag är helt lost - för det är jag verkligen i denna miljö! - men jag får trösta mig med att jag lär mig fort.... Om jag bara kommer igång!! 🙂 Snälla någon - hjälp mig. Får jag bara allt att vara kopplat och inställt som det ska vara så skulle jag kunna börja prova mig fram i Logic med hjälp av hjälp avsnitten. Men jag kommer just nu ingenstans. Och jag vill börja NU 😛 Är otroligt tacksam om någon eller fler 😛 skulle vilja hjälpa mig med "the basics" så att jag kan komma i gång. All hjälp är välkommen. TACK! Mvh/ MissyBellissima Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 25 november 2005 Dela Postat 25 november 2005 (redigerat) kan inget om varken mac eller logic, men det finns ju ett program som följer med mac som heter garageband. det kanske är lättare? du kanske behöver ett "riktigt" ljudkort ( för musik) såg inte om du hade nått sånt? om du lugnar dig en stund så får du snart expert hjälp. 😕 Redigerat 25 november 2005 av sixties Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 25 november 2005 Dela Postat 25 november 2005 (redigerat) Ja, en sak i taget... Till att börja med kan det ju vara kul att få ljud i koskällan från en midisignal. Välj först ett "Audio instrument"-spår ( de är namngivna med inst 1-8, i standardsetupen ). Om du inte har något sådant så klicka och håll på ett existerande spår och välj: Audio>Audio Instrument>Inst 1. Titta sedan längst ner till vänster. Precis under I/O finns en tom ruta. Klicka och håll in på denna ruta för att få upp en meny. Välj nu: Stereo>Logic>ES1. Nu har du satt igång synthen ES1 på "inst 1"-kanalen, och om du har gjort rätt så ska synthen svara på midikommandon. Pröva att spela lite. På liknande sätt kan du sedan ladda in andra "mjukvaruinstrument" på andra spår för att kunna bygga upp ett arrangemang. Redigerat 25 november 2005 av Pluffo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 25 november 2005 Dela Postat 25 november 2005 (redigerat) För övrigt räcker det med att skapa EN tråd. Dubbelpostningar skys som pesten på det här forumet, och den här ligger dessutom i en helt knasig kategori. Redigerat 25 november 2005 av Pluffo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 25 november 2005 Dela Postat 25 november 2005 Slog ihop trådarna i rätt forumdel. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MissyBellissima Postat 25 november 2005 Trådstartare Dela Postat 25 november 2005 Tack alla - (sitter på jobbet nu) men ska ta med denna info hem med lap topen och testa.😱 Återkommer med hur det gick Såg också att jag postat den i fel forum. Kan räkna på en hand i mitt liv då jag postat ngt i forum - Självklart ska jag ta hänsyn till EN post bara, visste inte detta (Gäller att den lägga den rätt då 😕 Tack - trevlig helg! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 25 november 2005 Dela Postat 25 november 2005 Tack alla - (sitter på jobbet nu) men ska ta med denna info hem med lap topen och testa.😱Återkommer med hur det gick Såg också att jag postat den i fel forum. Kan räkna på en hand i mitt liv då jag postat ngt i forum - Självklart ska jag ta hänsyn till EN post bara, visste inte detta (Gäller att den lägga den rätt då 😕 Tack - trevlig helg! Inga problem, allt blir inte rätt första gången. Lycka till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.