Jump to content
Annons

redrum sound bank.


gufv (oregistrerad)

Recommended Posts

gufv (oregistrerad)

jag vill bryta ner 'soundbank'en så att jag får ut alla wav-filer, så att jag kan arbeta med ljuden i ett annat program t.ex, är detta möjligt? isåfall hur? inte hittat något svar i manualen.

Redigerat av gufv
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Klart det funkar, dock kanske inte på det viset du hade hoppats på. 😄 Det är lite omständigt men det funkar framför allt med trummorna. Jag har provat att bryta ut en del trumljud för att sen kunna styra dess wavefiler med battery i Cubase SX istället. 🙂 (detta pga av att reason´s gränsnitt suger och att jag tycker det är för dåligt att man är begränsad till att programmera trummor med key editorn)

Enda sättet att "bryta" ut t.ex. ett trumset är i så fall att du tar ett ljud i taget. Om du skriver in ett slag t.ex. virvel över en takt (dvs sätter left och right locators på 1 resp 5) och sen välja File -> Export Loop as Audio File.

Detta förfarandet gäller för vilken typ av sampler du än väljer. Det enda negativa som jag ser det är att kvaliten inte alltid blir så bra, dvs det är inte säkert att du får samma ljud med wavefilen utanför reason som du har inne i programmet. 🙂

Lycka till

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda negativa som jag ser det är att kvaliten inte alltid blir så bra, dvs det är inte säkert att du får samma ljud med wavefilen utanför reason som du har inne i programmet. 😄

Det låter märkligt. Kvalitetsförsämringen borde vara så liten att den inte går att höra, möjligtvis mäta - om du upprepar proceduren ett par-tio gånger. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

detta pga av att reason´s gränsnitt suger

Smaken är som baken. Själv tycker jag att andra program borde lära sig av Reasons gränssnitt.

Automatisera en mix har aldrig varit enklare än i Reason. Mappa upp ett multisamplat instrument bestående av 352 samplingar, kan inte göras snabbare i andra VST-samplers än i NN-XT. Ja, jag ska inte sitta här och rabbla...

och att jag tycker det är för dåligt att  man är begränsad till att programmera trummor med key editorn)

What??? Såg du Drum Lane eller patternprogrammeringen? Eller tröttnade du på Reason innan du sett hela programmet?

Enda sättet att "bryta" ut t.ex. ett trumset är i så fall att du tar ett ljud i taget. Om du skriver in ett slag t.ex. virvel över en takt (dvs sätter left och right locators på 1 resp 5) och sen välja File -> Export Loop as Audio File.

Mmm, så kan man göra.

Det enda negativa som jag ser det är att kvaliten inte alltid blir så bra, dvs det är inte säkert att du får samma ljud med wavefilen utanför reason som du har inne i programmet. 😄

Nuu snackar vi småsaker. Starta en session i Cubase med 1 spår, lägg in en wavfil och kör en export. Ljudet kommer att passera hela Cubase mixer ljudmotor och påverkas av detta.

Självklart är export-filen inte 100% identisk din original-wav. Den har ju mixats om. Men att detta skulle påverka ljudkvalitet hörbart negativt? Nae.

Det gäller såväl Reason som ProTools, äpplen som päron... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst om det här problemet i ett forum eftersom jag själv var intresserad av en samplingsskiva som jag bara kunde hitta till Reason. Eftersom jag inte har Reason själv var jag intresserad av att konvertera den till annat format. Det visade sig att skivorna är packade och krypterade. Därmed går det inte att packa upp dem.

northernsounds.com/forum/archive/index.php/t-34879.html

Det märkliga är ju att ingen har snickrat ihop ett program som gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

och att jag tycker det är för dåligt att  man är begränsad till att programmera trummor med key editorn)

What??? Såg du Drum Lane eller patternprogrammeringen? Eller tröttnade du på Reason innan du sett hela programmet?

Hehe jag har hållt på med Reason ungefär lika länge som med Cubase dvs 3 år så lite har jag nog snappat upp 😕 men tack för upplysning. 😉

Jag använder inte Reason så mycket idag helt enkelt eftersom jag tycker Cubase är en långt mycket bättre plattform för musikproduktion. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)
Klart det funkar, dock kanske inte på det viset du hade hoppats på. 😕 Det är lite omständigt men det funkar framför allt med trummorna. Jag har provat att bryta ut en del trumljud för att sen kunna styra dess wavefiler med battery i Cubase SX istället. 🙂 (detta pga av att reason´s gränsnitt suger och att jag tycker det är för dåligt att man är begränsad till att programmera trummor med key editorn)

Enda sättet att "bryta" ut t.ex. ett trumset är i så fall att du tar ett ljud i taget. Om du skriver in ett slag t.ex. virvel över en takt (dvs sätter left och right locators på 1 resp 5) och sen välja File -> Export Loop as Audio File.

Detta förfarandet gäller för vilken typ av sampler du än väljer. Det enda negativa som jag ser det är att kvaliten inte alltid blir så bra, dvs det är inte säkert att du får samma ljud med wavefilen utanför reason som du har inne i programmet. 😉

Lycka till

Mvh / djonas

haha, vilket meck.. guud. men tack för svaret iaf. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Finns en refilll unpacker ju nu, du kan plocka ut wav's som du vill ha o använda annanstans, lite jobbigt gränssnitt men den funkar.

(raderat)

Länken borttagen eftersom programmet inte är schysst - upphovsrätt osv. /DD

EDIT: Ok, hade ingen aning. Verkade som vanligt freeware då den finns på alla andra musikforum, som också är petiga annars...

Redigerat av rankey
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...