Jump to content
Annons

Logic för PC köpes


Giannis

Recommended Posts

Annons

Men det är ju lite dumt att köpa logic5 för PC.. Lite som att handla en Rolls Royce fast det inte går att tanka om den..

Men hittar du nån som säljer för en femhundring så kan det ju va värt det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan tyckas vara lite dumt månne. Men jag trivs väldigt bra med Logic, har inte råd att köpa en Mac och de flesta studios här omkring kör Logic. Och när jag nu redan har varit med och gjort ett femtiotal låtar med Logic käns det väldigt svårt att släppa den plattformen.

Visst, det vore naturligt att som PC-användare köra Cubase istället, men tyvärr käns inte det programmet lika professionellt. ProTools är förmodligen ett mycket bra alternativ men det kräver speciell hårdvara. Digidesigns produkter är väl förmodligen bra men jag föredrar faktiskt MOTU.

Min plan råkar vara att dels vara så mobil som möjligt (varför jag precis inhandlat en laptop) plus att kunna ha en stationär bas. Jag har tittat lite på Yamahas 02R-mixerbord vilket visserligen är en smula daterat då det kom ut redan 1996. Till det tänker jag eventuellt köra två MOTU 828mkII Firewire-interface.

I ett senare skede får jag förmodligen gå över till Mac men rent ekonomiskt fungerar det inte just nu då jag befinner mig i en fas då jag inhandlar mycket annan utrustning så som mikrofoner och andra tillbehör.

Fem hundra kronor är väl ungefär vad jag kan tänka mig att betala. Nu verkar det tyvärr som om Logic Gold v4 är den mest förekomande på begagnatmarknaden men det går förhoppningsvis att uppgradera lite billigt till v5.5 Platinum. Kanske någon som vet? Nåväl, får väl skriva till Apple och fråga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju lite dumt att köpa logic5 för PC.. Lite som att handla en Rolls Royce fast det inte går att tanka om den..

Dålig analogi, Logic drivs väl inte av något sorts bränsle som inte finns längre? Han kan ju använda logic hur länge som helst.

En bättre analogi vore säga att det är som att köpa en gammal fin bil, visst, det funkar, men den kanske inte har så många funktioner och det kan vara svårt att hitta reservdelar (i det här fallet kompatibla pluggar/hårdvara)

Link to comment
Dela på andra sajter

En bättre analogi vore säga att det är som att köpa en gammal fin bil, visst, det funkar, men den kanske inte har så många funktioner och det kan vara svårt att hitta reservdelar (i det här fallet kompatibla pluggar/hårdvara)

Dålig analogi, Logic behöver inga nya pluggar för att fortsätta fungera.

En bättre analogi vore att säga att det är som att köpa en minidiscspelare - du hittar ingen ny musik på minidisc, men det går bra att använda dom du redan har, och det går bra att spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig analogi, Logic behöver inga nya pluggar för att fortsätta fungera.

En bättre analogi vore att säga att det är som att köpa en minidiscspelare - du hittar ingen ny musik på minidisc, men det går bra att använda dom du redan har, och det går bra att spela in.

Menar du att ingen ny musik görs i Logic?

Dessutom så skrev jag aldrig att man behövde nya pluggar för att det skulle funka, bara att reservdelar kunde vara svåra att få tag på (dvs man får nöja sig med det som finns, men om man vill ha nya delar så är det inte säkert att det finns) :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu var det väl så att beskedet om Apples övertag av Emagic kom strax innan V.5 släpptes, så man kan ju förstå att inte så många köpt den updateringen.

Annars är väl de olika köp och sälj sajterna ett bra forum om man vill ha tag på något!!!

Vad gäller framtid och Logic 5.5, så går det ju utmärkt att köra ALLA VST, VSTi och DX pluggar. som finns på marknaden nu. Däremot så kan man ju inte få de nya godbitarna som dyker upp i Logic 7 osv. Alla bug-fixar har ju upphört oxå.

Stora problemet uppstår väl när hårdvaruenheter, t ex nya ljudkort, inte längre stöds eller kräver specifika konfigurationer som inte finns implementerade. Eller om det kommer nya plugg-format.

Re-wire t ex funkar väl inte fullt ut med Logic 5.5.1 som jag har fattat det?

Det är väl bara att köra på till skiten rasar, det går ju faktiskt bra att göra en Bounce istället för "Freeze", Den nya Channel EQn ser fin ut och drar förmodligen lite processorkraft, men det finns ju många andra EQ att köra oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju lite dumt att köpa logic5 för PC.. Lite som att handla en Rolls Royce fast det inte går att tanka om den..

Dålig analogi, Logic drivs väl inte av något sorts bränsle som inte finns längre? Han kan ju använda logic hur länge som helst.

En bättre analogi vore säga att det är som att köpa en gammal fin bil, visst, det funkar, men den kanske inte har så många funktioner och det kan vara svårt att hitta reservdelar (i det här fallet kompatibla pluggar/hårdvara)

ääh. Men jag tror nog alla fattade poängen med mitt inlägg. Klart att det funkar o köra logic 5.x (jag gör det själv hemma) under Win, men det är ju utan tvivel en återvändsgränd. Därför tycker inte jag man ska lägga ut några betydande summor på programmet; det finns ingen support och det kommer inga bugfixar och med all sannolikhet kommer nästa generations pluggar inte vara kompatibla (synful orechstra är ett exempel redan nu som inte är kompatibelt).

Men trots allt är det ju ett grymt program som fortfarande kan mäta sig med det mesta. Fast när man suttit med Logic7.1 en stund så känns det tungt att gå tillbaka till PCn hemma; man blir väldigt snabbt bortskämd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...