Jump to content
Annons

zeandreti (oregistrerad)

Recommended Posts

zeandreti (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tja, är så mycket nybörjare det går att vara på detta, ladda in det igår och har settat sen dess men får absolut inget ljud i det hela(förutom metronomen) använder en vox tonelab till detta genom midi. har anslutit från tonelabens midi out till ljudkortet in(emu1820) men som sagt inte ett ljud. hoppas någon kanske kan förklara hur jag ska göra på några enkla steg. dvs vad och vilken inställning i cubase ska jag ändra på? har snart slitit av mig allt mitt hår så snälla någon hjälp mig nu. opps såg att det fanns liknande trådar redan sorry

Redigerat av zeandreti
Annons
Postat

Du har alltså bara kopplat midi - och inget annat...?

Midi är bara kontrollsignaler för att göra inställningar, så du får inte något ljud den vägen. Du måste alltså även koppla in från audio-utgången till en ingång på ljudkortet, innan du har en chans att få något ljud... 😉

zeandreti (oregistrerad)
Postat (redigerat)

aha så från linje utpå tonelaben till audio in på cubase alltså? den röda stapeln lyser inte heller i cubase, den som tallar om att det är korekt anslutet. så undrar om det är någon instälning jag missat som ska göras? ok nu kan jag iallafall höra vad jag spelar så tackar o bockar för det men midi då?

Redigerat av zeandreti
Postat
aha så från linje utpå tonelaben till audio in på cubase alltså? den röda stapeln lyser inte heller i cubase, den som tallar om att det är korekt anslutet. så undrar om det är någon instälning jag missat som ska göras?

Aktivera inspelning och monitorlyssning på kanalen du använder - och se till att rätt ingång är inställd där också...

En liten snabbtitt i Getting Started manualen skulle nog göra en del nytta också. De går igenom det mest grundläggande där, så det är faktiskt en stor hjälp när man ska försöka komma igång...

zeandreti (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nä nu jä!! Har läst igenom den där komma igång skiten men nej då fttar fan inte hur göra. midin synkar inte med kortet? utt är ok då den lyser grönt men den röda för in lyser icke har provat att installera om hördvara o mjukvara men fungerar ändå inte. vet att det inte är lätt för andra att förklara hur man ska göra osv så sorry för min frustration men måste få ventilera min ilska. köpte allt, ljudkort,voxtonelab o cubase på en o samma gång genom en välkänd musik kedja. frågade även specielt om det fungerar bra med logic, svaret man fick nä du logic(som jag iallafall hållt på med lite gran) jovisst det funkar men cubase är mycket lättare att komma igång med! sakt o gjort nu sitter man här med ett program som man inte förstår ett jota av. Och då alla polare runt om kring använder logic så finns ju ingen hjälp på hemmaplan heller. Skiten tappar även kortet ibland? står att jag ska reseta i options? finns ingen options flik att tillgå. o just det kan inte höra metronomen längre:) blir nog tyvärr snart gamla logic igen o det vill jag inte då jag använder pc. själva problemet är alltså att det inte synkar mellan midi till tonelab o butiken försäkrade att detta ska fungera då dom mer eller mindre plockade ihop detta paket så hur hittar cubase på min tonelab?

Redigerat av zeandreti
Perew (oregistrerad)
Postat

Men hallå midianslutningen på tonelaben är väl till för att styra de interna patcherna i den via någon editor, skaffa ett midikeyboard och aktivera ett VST instrument så ska du se att det blir annat ljud i skällan.

Postat

Strunta i midi till att börja med, eftersom du ju vill ha in ljud först och främst. Midi-delen kan du titta på senare - eftersom den inte är nödvändig för att få ljud i det hela.

Midi ut från enheten får du förstås inte någonting alls förrän du skickar ut något på midi från den - som t ex vrider på rattar och sådant. Det kommer inte ut midi bara för att du spelar, eftersom midi och audio är helt skilda saker...

zeandreti (oregistrerad)
Postat

Ok,Tack för alla svar börjar få lite hum om det hela nu(tror jag men) lyckades faktistk få tag på en polare som kan det här som kommer över till mig imorgon och ska ge mig en kurs i det hela, så det hela verkar lösa sig nu, tanken med tonelaben var att använda den som gitarr förstärkare och styra den genom cubase+ Vox mjukvara och tydligen inte bara jag som har just detta problem utan nått riktigt vajsing med det hela. men morgondagen för visa. Och denna tråd blir kanske lite överflödig nu men, vill bara tala om för alla att jag fått hjälp o tackar er som kommit med tips(claes,perew) så återkommer jag om någon dag då jag föhoppningsviss har ett färdigt projekt jag kan vissa upp/eller är det spela upp:)

mvh/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.