Jump to content
Annons

Värmeisolering!


Hellhoff

Recommended Posts

Goddagens 🙂

Jag skrev för några månader sedan då jag fick tag i en sjysst lokal på 55 kvadrat som jag nu bygger för fullt i. Jag håller på med innerväggar och dessa blir troligen klara på Lördag varpå jag kommer att spendera nästa vecka med att bygga lite golv. Nu vet vi alla att värmen stiger uppåt, och taket är av betong = en stor värmeförlust.

Men om vi tänker oss scenariot att alla väggar är isolerade, och halva golvet. Hur kan jag BÄST men BILLIGAST värma upp lokalen för en heldag? Jag har ett värmeelement på 2kw som blåser ut luften, men detta tycks inte hjälpa alls 😄

Dom byggfläktar jag har hittat på 9kw är av fas3 och därför inte kompatibla med elsystemet vi har i lokalen. Hjälp 🙂 Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många elektroniska prylar igång på en gång och hoppa på ett ben när du spelar gitarrsolo. Skulle inte det hjälpa kan du bjuda in några vackra damer som publik.

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel formel....för full uppvärmning och bra isolerat (taket är viktigast...minst 200mm gullfiber och helst 600mm om inte mer beroende på landsdel och våningsplan) så räkna 100W/m2, dvs 5,5kW i det här fallet. Och glöm inte ventilationen... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Först måste du ju kolla hur mkt ström det finns att tillgå i lokalen dvs hur många grupper a 10 A som finns (som det antagligen är om det inte finns nåt 3-fas uttag indraget). Om det inte finns tillräckligt med ström så spelar det ju ingen roll hur mkt elelement du skaffar. En lösning är ju en luftvärmepump kostar från 5000:- plus installation men drar ju åt andra sidan mindre ström. De flesta ligger runt 1:4, dvs om den drar 1000 W så får du ut 4000 W.

100W/m2 låter dock lite mkt i mina ögon. Den tillverkare jag köpte element ifrån har en formel på 65W/m2. Dock beror det ju mkt på isoleringen. I min studio som är på ca 100 m2 har jag just nu inte mer än 4500 W men jag skall byta till en luftvärmepump nu.

Prata först och främst med fastighetsägaren så löser det nog en hel del problem!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...