Jump to content
Annons

VĂ€rmeisolering!


Hellhoff

Recommended Posts

Goddagens 🙂

Jag skrev för nÄgra mÄnader sedan dÄ jag fick tag i en sjysst lokal pÄ 55 kvadrat som jag nu bygger för fullt i. Jag hÄller pÄ med innervÀggar och dessa blir troligen klara pÄ Lördag varpÄ jag kommer att spendera nÀsta vecka med att bygga lite golv. Nu vet vi alla att vÀrmen stiger uppÄt, och taket Àr av betong = en stor vÀrmeförlust.

Men om vi tĂ€nker oss scenariot att alla vĂ€ggar Ă€r isolerade, och halva golvet. Hur kan jag BÄST men BILLIGAST vĂ€rma upp lokalen för en heldag? Jag har ett vĂ€rmeelement pĂ„ 2kw som blĂ„ser ut luften, men detta tycks inte hjĂ€lpa alls 😄

Dom byggflĂ€ktar jag har hittat pĂ„ 9kw Ă€r av fas3 och dĂ€rför inte kompatibla med elsystemet vi har i lokalen. HjĂ€lp 🙂 NĂ„gra tips?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

MÄnga elektroniska prylar igÄng pÄ en gÄng och hoppa pÄ ett ben nÀr du spelar gitarrsolo. Skulle inte det hjÀlpa kan du bjuda in nÄgra vackra damer som publik.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En enkel formel....för full uppvĂ€rmning och bra isolerat (taket Ă€r viktigast...minst 200mm gullfiber och helst 600mm om inte mer beroende pĂ„ landsdel och vĂ„ningsplan) sĂ„ rĂ€kna 100W/m2, dvs 5,5kW i det hĂ€r fallet. Och glöm inte ventilationen... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Först mÄste du ju kolla hur mkt ström det finns att tillgÄ i lokalen dvs hur mÄnga grupper a 10 A som finns (som det antagligen Àr om det inte finns nÄt 3-fas uttag indraget). Om det inte finns tillrÀckligt med ström sÄ spelar det ju ingen roll hur mkt elelement du skaffar. En lösning Àr ju en luftvÀrmepump kostar frÄn 5000:- plus installation men drar ju Ät andra sidan mindre ström. De flesta ligger runt 1:4, dvs om den drar 1000 W sÄ fÄr du ut 4000 W.

100W/m2 lÄter dock lite mkt i mina ögon. Den tillverkare jag köpte element ifrÄn har en formel pÄ 65W/m2. Dock beror det ju mkt pÄ isoleringen. I min studio som Àr pÄ ca 100 m2 har jag just nu inte mer Àn 4500 W men jag skall byta till en luftvÀrmepump nu.

Prata först och frÀmst med fastighetsÀgaren sÄ löser det nog en hel del problem!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...