Jump to content
Annons

NN19 sampling i otakt i Cubase


Cat (oregistrerad)

Recommended Posts

Cat (oregistrerad)

hej alla där!!

har försökt att klura ut det här på egen hand ett bra tag innan det blev dags för hjälp, ..jo det e så här att jag hittade ett trumloop som jag lyckades få in i NN19 samplern o på min synth,..allt funkar som det ska även att få ut det i cubase men när jag spelar in det blir det i otakt (det hänger inte med klickljudet på cubase)...

det står att trumloopen är inspelad i 100 bpm , men det hjälper inte när jag ställer in 100 bpm i cubase.......

Fråga2: kan man sampla flera olika ljud samtidigt på reason så att man har de laddade på midiklaviaturens diverse tangenter??

snälla nån hjälp!!!.......börjar verkligen komma nån vart nu och allt nytt e megaspännande...!!!

om nån god själ där ute som har lite tid över please help!!!

mvh

catrine

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är du säker på att du spelar på rätt tangent? Titta i NN19:s teckenfönster och se vilket värde "root key" står på ( den tangent som är lite gråfärgad ). Spela sedan på denna tangent ( eller flytta root key till den tangent du använder för att spela ). Nu kommer samplingen att spelas upp utan något förskjutning i pitchen.

Om du vill hålla på med flera samplingar samtidigt så ska ( edit: bör ) du dumpa NN19 och gå över till NN-XT. Se manualen för vidare information om den.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

cat1.jpg

Här är loopen inladdad i NN-19. Rootkey säger C3, och du ser det markeras på klaviaturen. Loopen spelar i 100 bpm på den tangenten.

Högerklicka och välj Split Key Zone

I listen ovanför klaviaturen ser du att du delat upp den för två ljud.

Ladda in nästa sampling! 🙂

cat2.jpg

Här börjar den andra samplingen att spela from. E3. Men rootkey är fortfarande C3.

Jag tar tag i triangeln mellan våra två keyzones och drar ner den till C#3. Rootkey-ratten vrider jag upp ett steg så att det blir C#3 där också.

cat3.jpg

Nu har du den första loopen i 100 BPM på C3. Den andra samplingen på C#3 spelar också i ursprungstempot 100 BPM på tangenten C#3, eftersom rootkey är C#3.

Edit: Pluffo, du hann före men jag höll ju på med bilderna 😉

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns redan många böcker i ämnet. Sätt upp en bok på önskelistan till jultomten. 😉

Eller be ditt bibliotek skaffa hem några. De populäraste är:

Reason 3 for Windows and Macintosh: Visual QuickStart Guide

Joe Lyford/Peachpit Press

http://www.peachpit.com/title/0321269179

Gratis utdrag ur ett kapitel [PDF] <--- Lämplig "kom-i-gång" för nybörjare 🙂

Power Tools for Reason 3.0

Kurt Kurasaki/Backbeat Books

http://www.pt-reason.com/

Edit: Populär, men kanske inte bästa för nybörjare

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan också rekommendera Reason 3 Ignite! som riktar sig till nybörjare. Powertools for Reason, som Linus rekommenderar, är mer av en tips och trix-bok för erfarna användare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...