Desecrated Postat 24 november 2005 Dela Postat 24 november 2005 Hej jag skirver låtar och en av mina klienter har fått ett litet skivkontrakt på en indielabel i usa, vi har som kommit överens om att jag skall få en procentdel av försäljning, och då undrar jag vad som är rättvist, hur mycket brukar man få ta och så vidare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 24 november 2005 Dela Postat 24 november 2005 "klienter"? Skriver du alltså låtar åt nån sångare/sångerska/grupp som fått kontrakt? Det vanliga är ju att låtskrivaren får allt. 50% för musiken och 50% för texten, förutom om det ska va nåt avdrag för eventuella arrangörer. Fast nu vimsar jag nog lite, det blir väl annorlunda när ett skivbolag kommer in i bilden... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drik Postat 24 november 2005 Dela Postat 24 november 2005 Hmm.. om du har fixat idé och text, någon annan producerat, och en tredje fixat sång... det är väl rättvist att alla delar lika på kakan? är ni två, 50/50, tre så blir det 33/33/33 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 24 november 2005 Dela Postat 24 november 2005 Men om du är låtskrivare så STIMAR du väl.... 😱 Då sköter det sig aitåmaitiskt juuu 😠 eller....?? En annan sak om du ska "sälja" låten till artisten... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ierker Postat 24 november 2005 Dela Postat 24 november 2005 fixas väl inte automatiskt på skivförsäljningen med stim? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 24 november 2005 Dela Postat 24 november 2005 du får ju inget för att du skriver låtar ... om det spelas mkt osv så får du ju STIM pengar... Jag har proddat låtar med folk som skrivit låtar till George Michael, Faith Hill m.fl ... Och det är aldrig nå snack om pengar till nån, dom får sina STIM % eller motsvariga i deras länder, det är så det funkar däremot ... är du producent så får du ju pengar på ett annat sätt ... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 25 november 2005 Dela Postat 25 november 2005 du får ju inget för att du skriver låtar ... om det spelas mkt osv så får du ju STIM pengar... Jag har proddat låtar med folk som skrivit låtar till George Michael, Faith Hill m.fl ... Och det är aldrig nå snack om pengar till nån, dom får sina STIM % eller motsvariga i deras länder, det är så det funkar däremot ... är du producent så får du ju pengar på ett annat sätt ... Ok...Det har jag inte fattat innan. Trodde det vara STIM/NCB som skötte det med... Men hur SKA man göra då som producent... Ska man skriva ett Producentavtal vid varje produktion/låt. Och ta en hiskeligt massa % för detta eller... Hade varit bra med en PRODUCERS GUIDE TO MUSICMAKING 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 29 november 2005 Trådstartare Dela Postat 29 november 2005 och hur mycket är producent avtalalet på. det ä jag som skriver låten, och spelar in musiken, senfår artisten lägga sin del på, sen mixar och mastrar skivbolaget. stim känns som ingen ide eftersom låtarna aldrig kommer att haman på radio eller tv utan enda inkomsten kommer att vara via skivförsäljning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 30 november 2005 Dela Postat 30 november 2005 och hur mycket är producent avtalalet på. det ä jag som skriver låten, och spelar in musiken, senfår artisten lägga sin del på, sen mixar och mastrar skivbolaget. stim känns som ingen ide eftersom låtarna aldrig kommer att haman på radio eller tv utan enda inkomsten kommer att vara via skivförsäljning. NCB är ersättningen till kompositör vid försäljning av musik. CD, vinyl, kassett som notpapper. Är du som låtskrivare knuten till ett förlag kan du även få förskott (på framtida STIM-utbetalningar). Producentens royalty vid albuminspelning kan variera stort. Men det brukar handla om en mindre fast summa (förskott?) och sedan kring 2-8 % av priset till butik per såld skiva. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 30 november 2005 Dela Postat 30 november 2005 (redigerat) Om du skriver låtarna är det väl ganska okomplicerat! Du är kompositören medan din klient är artisten och ni får respektive del! (Ett tips, se till att få förskott om det går, har två kompisar varav den ena valde förskott (på +100,000:-) medan den andre valde bort ett förskott (på +100,000:-) mot högre %-del uppå framtida försäljning vilket slutade med att han som tog förskottet i.a.f. fick förskottet då bägge dessa mindre skivbolag gick i konkurs! Så helt ovanligt är det antagligen inte, har nämligen inte så värst många kompisar som fått erbjudande om sexsiffriga förskott 🙂!) PS Snart är det kanske att rekommendera att försöka få förskott även på stora skivbolag... man vet ju aldrig 🙁! Redigerat 30 november 2005 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.