Who the fuck is billy Jo? Postat 24 november 2005 Postat 24 november 2005 Jag hoppas att det här är rätt forum nu 🙂 Iaf, jag funderar på att köpa en ny gitarrförstärkare som jag tänkt använda till att spela in med. Vad ska jag tänka på, vad är viktigt anser ni? Jag spelar in allt ifrån Green Day inspirerade låtar till John Mayer stuk på låtarna. Jag funderar även på att köpa en eller två mickar till min gitarr. har hört att EMG har schyssta mickar, men vad säger ni? Om det spelar roll vad det är för gitarr så är det en Ibanez hals och kropp av okänt märke samt ett Floyd rose stall.
martinm Postat 25 november 2005 Postat 25 november 2005 Jag har precis köpt en Tech 21 Trademark 30 som jag är jättenöjd med. Simulerar Fender, Marshall o Mesa Boogie. Har mycket bra ljud från rent till hårt distat. Om man inte vill micka så funkar den jättebra att linea också. Jag gav 3000 kr för den och anser att det är grymt prisvärt. Här är en länk med info och ljuddemo: http://www.tech21nyc.com/tm30.html 😉
JJRockford Postat 28 november 2005 Postat 28 november 2005 Vill du ha bred ljudpalett med en förstärkare så är det väl mest digitala förstärkare som gäller. Tech21-varianten ovan är väl ett av de få undantagen. Finns annars digitala förstärkare i prisklassen du vill från Vox, Line6, Behringer, Alesis och ett gäng till. Vilken man gillar bäst är såklart en smaksak. Själv tycker jag att Vox låter väldigt bra. Vad du annars ska tänka på, om du har tänkt att micka upp förstärkaren, är att inte köpa en för stor förstärkare. 10-15W räcker alldeles utmärkt till hemma, även för att reta grannar... Fast sen finns det ju ofta möjlighet att dra ner effekten på större förstärkare. På min Vox (AD120VT, 2*60W egentligen) kan man dra ner uteffekten enda till 2*1W, perfekt för hemmabruk.
flintan Postat 28 november 2005 Postat 28 november 2005 Tänk efter om du vill ha 30 halvbra ljud eller ett bra ljud som blir DITT "unika" sound. Beror förstås på hur man musicerar, ibland behövs såklart en större bredd av ljud och iblan räcket ett. T.ex. om jobbar med olika genres eller gör beställningsjobb.. Alltså simulerande digitala förstärekare och processorer VS en hederlig enkel analog gitarrförstärkare. Håller också med JJRockford, köp en liten förstärkare (max 30W) om du inte ska spela live eller repa med den. Ibland vill man kräma ur slutsteget för att få sjysst ljud och då ryker både hörseln, mikrofonen distar och det kan uppstå allmän osämja med närmaste grannar om det handlar om typ Marshall rigg >100W.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.