Jump to content
Annons

Covers och Upphovsrätt


Steven Hyde

Recommended Posts

Hur fungerar upphovsrätten då det gäller covers?

Kan jag spela in en cover och ge ut den på en skiva förutsatt att jag noterat vem som skrivit låten.

Hur fungerar det med gratis spridning t ex över internet?

Live verkar det ju i alla fall vara helt OK. Skulle vara tungt för afterskibanden annars 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan du nog vara ganska säker på att du INTE kan, iallafall såvida det inte handlar om att du vill ge någon skiva till din närmsta kompis, och helt utan någon betalning.

Har oxå frågat över vad som gäller när folk lägger upp länkar här på forumet, till egna inspelade covers. Vem är det som i sådana fall begår brott? Är det distrubutionen i sig som är olaglig eller vad?

Ingen har dock velat kommentera det eller ge några tydliga svar.

tidigare inlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite snabba puckar från en amatör.

>>Hur fungerar upphovsrätten då det gäller covers?

Precis som all annan upphovsrätt. Den regleras bland annat av Bern-konventionen som Sverige och nästan alla länder i världen skrivit på. Det finns en svensk lag som i stort sett speglar detta.

I brutalt förkortad version: Upphovsmannen äger rätten till det artistiska verket "låten" och kan hindra utgivande av covers och skall alltid få ersättning när det spelas eller görs covers.

>>Kan jag spela in en cover och ge ut den på en skiva förutsatt att jag noterat vem som skrivit låten.

I korthet: Nej. Du måste först få tillstånd. Enklast får man tillstånd genom att söka det. Stim (se www.stim.se) har en sida där du kan skriva en licensansökan. Räkna med att det kostar en liten peng.

>>Hur fungerar det med gratis spridning t ex över internet?

Då skall man först ha tillstånd till det och sedan betala för sig. Kontakta stim får du reda på vad som gäller (och detta är rätt komplicerat samt inte gratis).

>> Live verkar det ju i alla fall vara helt OK. Skulle vara tungt för afterskibanden annars

I korthet går det ut på att arrangören (om det är afterski är det restaurangen) som skall söka licens och skall betala för sig på ett visst sätt. Kolla stim igen, de har länkar.

Men jag tror att många chansar och skiter i konsekvenserna. Det har ju alltid gått bra (!). Men jag skulle inte räkna kallt med att det kommer gå bra även i fortsättningen, skivbolagen blir tuffare och tuffare för varje år.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

I brutalt förkortad version: Upphovsmannen äger rätten till det artistiska verket "låten" och kan hindra utgivande av covers

Först. En upphovsperson äger sin rätt till sin låt. Dvs spelar du in en annans låt då får dem ersättning både från Stim och NCB. Den ene för att låtarna tryck/pressas och den andre när låtarna spelas i radio/tv, etc.

Men.

En upphovsperson kan -inte- stoppa en inspelning av en låt som denne har skrivit. Om låten getts ut/publicerats dvs spelats in av någon/upphovspersonen/etc. (Däremot får man inte ändra dvs förvanska en låt/ändra text etc utan tillstånd.)

Har däremot låten inte spelats in/getts ut tidigare så har en upphovsperson rätt över en första utgivning.

Så du får spela in en cover. Men du får inte ge ut den/publicera den på CD/Internet etc utan att betala licens för det.

Live är samma sak, arrangören har (borde ha) ett avtal med Stim. Bandet ska notera vilka låtar/kompositörer som har spelats och lista ska skickas in till Stim. Bandet betalar inget till Stim utan det är arrangören.

Det är vad jag kommer ihåg . . . säkert har jag fel 🙂

Suttit och mixat alldeles för länge . . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå, det enda jag lärt mig är att man aldrig kan vara kategorisk i sådana här frågor. Så kolla först. Vid tvekan måste man gå tillbaka till lagtexten som varje medborgare i Sverige anses kunna i relevanta delar. Samt de rättsfall som finns på området.

Och jag repeterar det en gång till. Läs lagtexterna. Eller ännu hellre börja med en gång med att söka licens. Stim är hjälpsamma med sånt här i min erfarenhet.

En gång till, jag är inte juridisk expert på sånt här, bara amatör. Men tänker du ge ut en skiva eller nån gång lägga ut det på nätet, sök tillstånd först. Är det bara en övningsuppgift för skojs skull eller på skolan, då lär väl ingen annan få höra det, så då kan man väl strunta i licensen (och kolla lagtexten, ofta behövs ingen licens då).

Det finns faktiskt områden där ägaren kan hindra utgivande på skiva eller varje annan form av "offentligt framförande". Ett sådant tydligt område är där det, enligt upphovsmannen, handlar om ett "plagiat, förvanskning, stöld eller användning av din musik i ett sammanhang som du kan uppfatta som kränkande". (citatet är från stims hemsida).

Som hypotetiskt exempel: jag skulle anse varje cover på mina låtar som görs av "vit-makt" grupper som ett kränkande sammanhang.

Ytterligare ett citat från stim.

"Den upphovsrättsliga lagstiftningen är utformad så att rättighetshavarna, t ex författare, kompositörer, musiker, fonogramframställare i olika väsentliga avseenden har ensamrätt till sina verk och prestationer. Tanken är att deras ekonomiska och ideella intressen på så sätt skall kunna tillvaratas.

Ensamrätten innebär, att rättighetshavarna - med vissa i lagen angivna inskränkningar - bestämmer om exemplar av verk och prestationer skall få framställas och om de skall få göras tillgängliga för allmänheten genom att framföras offentligt eller genom att exemplar sprids till allmänheten.

Upphovsrätten till ett verk uppstår i samma stund som verket tillkommer utan att några formaliteter behöver iakttas."

Vill man gå djupare blir man tvungen att läsa lagtexten.

Så rent formellt är det korrekt, du kan under vissa förutsätttningar spela in stycket för rent personligt bruk, men du får inte spela det offentligt, sprida det på skiva/CD eller på internet utan att ha tillstånd. Som rent hobbyprojekt är detta OK, men att inte få dela det med någon, hur kul är det egentligen?

Så ansök om licens innan du ens börjar spela in. Nästan alltid får man det utan problem. Undantag brukar vara ett fåtal "högprofil" artister där skivbolagen absolut vägrar licens till alla. Om du får nej så är det ju ingen ide att spela in, bara besvär för något som du aldrig får visa för någon annan.

Så en gång till: sök licens först.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten>> Du har inte helt rätt, du får spela det offentligt utan tillstånd så länge du rapporterar till stim och arrangören betalar sin licensavgift. Det är i princip samma regler som när du spelar radio offentligt, t ex butiker som spelar radio måste betala till stim, där handlar det om fasta schablonsbelopp. Hur detta fördelas mellan artisterna vet jag dock inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ja, ja. Jag var lite slarvig. Hela förra texten handlade om inspelning. Live är lite annorlunda.

Men, läs texten på licensanmälan! Kolla följande sida:

http://www.stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/...7#Musiklicenser

Licens för konsert innehåller i paragraf 1:

"Dessa allmänna villkor reglerar licens för offentligt framförande av de musikaliska verk med tillhörande texter till vilka Stim innehar eller under licenstiden kan komma att inneha ensamrätten till framförande".

Saker och ting är inte alltid så enkla som de verkar. Förutom reglerna om upphovsrätt förstås.

Det är i själva verket inte svårt. Upphovsrätten till en låt innebär ENSAMRÄTT för upphovsmannen. Ingen annan får göra något med stycket (med vissa i lagtexten uttryckta undantag, läs dem). Hur skulle Stim, eller någon annan för den delen, kunna lova att vem som helst får framföra stycket? Men, alla låtar jag skulle tänka mig att någon vill göra covers på funkar nog, bara man betalar på rätt sätt till upphovsmannen. Det är ju liksom hela iden, upphovsmannen vill vanligen tjäna pengar på sitt verk. (Men det finns faktiskt knäppskallar som absolut inte vill att det skall göras covers på deras låter i några som helst sammanhang. De har faktiskt rätt enligt lagtexten. Men deras låtar spelas inte på radion skulle jag tro). Och genom licensen till Stim så löser sig alltihop. Klart. Fixat. Färdigt.

Men för att göra det himla enkelt:

LIVE:

1- arrangören skall ansöka om licens.

2- när det gäller "covers" får man bara framföra de låter som STIM har rättigheten till. Och i brutal sammanfattning brukar det gälla alla låtar som är utgivna på CD eller som spelas på radio. Jag tror man får leta mycket länge innan man hittar en låt som någon vill göra covers på som inte omfattas.

3- det finns undantag, men låt oss göra det enkelt i sammanfattning.

INSPELNING till CD eller Internet

Sök licens först. Du riskerar annars att lägga ner jobb på saker som du senare inte kan använda.

Gå in på stims hemsida och läs. Och finns det frågor, skicka dem till STIM.

Nästa grej är som sagt att många kanske bryter mot reglerna och struntar i konsekvenserna. Som jag påpekat tidigare, kolla upp reglerna först innan du bryter mot dem. I många länder kan en gift kvinna som har sex med en annan än sin man bestraffas med döden. Så allvarliga är väl inte konsekvenserna här, det handlar ju bara om pengar.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upphovsrätten är uppdelad i två delar:

- Ideéll rätt

- Ekonomisk rätt

Den ekonomiska rätten, dvs rätten att få ersättning för en komposition, kan säljas till förlag eller skivbolag. Men den ideélla rätten kan aldrig säljas och det betyder att kompositören alltid kan stoppa publiceringen av materialet om han inte samtycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan E

>> Det är inte föränns vi kommer till spridandet som det blir tveksamt. Om jag säger såhär... Ja, lagen säger att man måste betala licens/STIM till upphovsmannen

Nej. Läs på för sjutton. Lagen säger att man skall ha TILLSTÅND av upphovsmannen.

Nästan alla upphovsmän har gett Stim (en brutal förenkling) rätten att via ett förenklat licensförfarande ge detta tillstånd. Men det är faktiskt INTE ALLA upphovsmän som gjort så här.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du nog vara ganska säker på att du INTE kan, iallafall såvida det inte handlar om att du vill ge någon skiva till din närmsta kompis, och helt utan någon betalning.

Har oxå frågat över vad som gäller när folk lägger upp länkar här på forumet, till egna inspelade covers. Vem är det som i sådana fall begår brott? Är det distrubutionen i sig som är olaglig eller vad?

Ingen har dock velat kommentera det eller ge några tydliga svar.

tidigare inlägg

Jag vet att Ulf Lundell blev väldigt upprörd när Ultima Thule släppte singeln "Öppna landskap" som Uffe några år tidigare själv hade släppt.

Om man måste få kompositörens godkännande så borde ju UT inte fått det. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

dna: Vad jag har förstått så får man göra covers på stimmade verk för kommersiellt bruk bara man betalar stimpengar. Jag äger alla Ultima Thules skivor, och som du nämnde med Ulf Lundell-covern var det ju ett jävla ståhej... Uffe Hansen(trummis i Thule) kommenterar själv händelserna i en intervju där journalisten ställer frågan: Men om Ulf Lundell stämmer er då? Varpå Uffe Hansen svarar: "Han får stämma oss hur mycket han vill, jag tycker egentligen såna här bråk är ganska roliga!" 😆

Jag är tämligen säker på att Uffe visste vad han snackade om och att Lundell inte kunde stämma honom/dem, och jag misstänker att det har med STIM att göra. För övrigt vet vi ju alla att Ultima Thule felaktigt har utmålats som allt mellan himmel och jord, en diskussion som för övrigt känns väldigt 90-tal.

Angående Ulf Lundells låt sade man att de hade gjort en cover på den med "nazianstruken text". Det enda som var skillnad med låten var att den var i punk(vikingarock)tappning.

Huruvida detta gör texten nazianstruken eller inte är ju ganska lätt att lista ut, frågan jag ställer mig är seriositeten i just den "svensson-nationella" texten eftersom Lundell sade något i stil med "Det var droppen, då kan man lika gärna flytta till Norge." efter den här händelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du nog vara ganska säker på att du INTE kan, iallafall såvida det inte handlar om att du vill ge någon skiva till din närmsta kompis, och helt utan någon betalning.

Har oxå frågat över vad som gäller när folk lägger upp länkar här på forumet, till egna inspelade covers. Vem är det som i sådana fall begår brott? Är det distrubutionen i sig som är olaglig eller vad?

Ingen har dock velat kommentera det eller ge några tydliga svar.

tidigare inlägg

Jag vet att Ulf Lundell blev väldigt upprörd när Ultima Thule släppte singeln "Öppna landskap" som Uffe några år tidigare själv hade släppt.

Om man måste få kompositörens godkännande så borde ju UT inte fått det. :rolleyes:

Precis!

Man KAN släppa covers utan tillstånd från upphovsmannen (men man måste namnge denne). MEN man får inte omarbeta låten utan upphovsmannens tillåtelse. När skivan med covers säljer tjänar upphovsmannen pengar. Så varför skrika? :rolleyes:

Det som "trombonisten" skriver: "Ensamrätten innebär, att rättighetshavarna - med vissa i lagen angivna inskränkningar - bestämmer om exemplar av verk och prestationer skall få framställas och om de skall få göras tillgängliga för allmänheten genom att framföras offentligt eller genom att exemplar sprids till allmänheten." Handlar om den första fixeringen (var man ska göra ett offentligt framförande första gången), så fort man gjort ett offentligt framförande av ett verk får vem som helst göra en cover på den utan att fråga upphovsmannen. Det har hänt Ulf Lundell och det har hänt Ace of Base. Men offentligt famförande menas, spela låten live för en publik, publicera en låt på nätet, släppa en låt på skiva osv...

Alltså kan jag plocka de bästa låtarna här på formet, spela in och sälja. Men, jag måste uppge upphovsmannen och denne kommer att tjäna pengar på sin musik (så länge man är ansluten till STIM eller någon annan insamlande organisation).

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

HAHAHAHA! Det står ju svart på vitt på STIM's hemsida. Om nu "trombonisten" kollat noga så hade han inte suttit med dumstruten nu. :rolleyes:

Jag visste det innan (läs mitt inlägg ovan), men jag visste inte att det fanns på sajten som sagt.

"Fråga: Vad skall jag tänka på om jag vill göra en skiva med covers?

 

Svar: Om man vill göra en skiva med covers som innefattar egna arrangemang och egna textöversättningar måste man inhämta tillstånd från det berörda musikförlaget och i vissa fall från upphovsmännen direkt.

Skall man däremot spela in låtarna i originalversion behöver man inget sådant tillstånd.

Sammanfattningsvis kan man säga att så fort man ändrar på någonting i låtarna så att de på något sätt avviker från originalversionen måste man inhämta ovan nämnda tillstånd.

 

När sedan dessa tillstånd är klara gör ni en ncb-anmälan där ni deklarerar skivans innehåll och hur ni hade tänkt att sprida den, pris etc.

Efter det att NCB-anmälan är inskickad och genomgången får ni en faktura skickad till er från NCB."

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vill bara lyfta tråden så att ingen startar en ny - igen! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...