Nadron (oregistrerad) Postat 28 april 2004 Postat 28 april 2004 Hej! Jag har probelm med Cubase SX 2 och audiophile 24/96. Det är så att sitter jag och lirar in nått eller loopar ett riff så brukar Cubase hänga sig eller låsa sig iaf, är det någon som vet vad man kan göra för att få bort det problemet. Jag har dom senaste drivarna till ljudkortet. Ett annat fel som jag nyligen har fått är att det bara går att spela in på ca 5-6 kanaler sen orkar Cubase inte med längre, vad är det för fel och hur fixar man det? 😆
bonzo Postat 28 april 2004 Postat 28 april 2004 Kolla i Device Setup -> VST Connections att det verkligen är Deltas drivrutiner du kör på. Du får gärna fylla på lite mer info om din dator, operativsystem etc.
Nadron (oregistrerad) Postat 28 april 2004 Postat 28 april 2004 Jag har Win XP 866 Mhz 384 ram Jag har kollat så att det Audiophils ASIO driv som ligger där.
trombonisten Postat 28 april 2004 Postat 28 april 2004 Japp. Du har också gått på det. Jag också. I själva verket är hela den här grejen med musikinspelning påhittad av PC-tillverkarna så att de kan få sälja nya PC till alla vi som egentligen var rätt nöjda. Innan vi började med musikinspelning alltså. Så i korthet din PC är för långsam. Alla PC är för långsamma. Köp en snabbare. Nästa vecka kommer en ännu snabbare modell. Köp en ny varje vecka! Trombonisten. Jag är ledsen att du drabbades, jag är bara lite sur idag. Det behöver inte vara så att du behöver ny PC. Jag har tyvärr inte Cubase och kan inte hjälpa.
bonzo Postat 28 april 2004 Postat 28 april 2004 Jag har Win XP 866 Mhz 384 ramJag har kollat så att det Audiophils ASIO driv som ligger där. Kolla att du inte kör en massa onödiga grejer i bakgrunden. Det gäller speciellt antvirus. Avaktivera autostartande saker som inte behövs. Din dator är dessvärre snäppet under vad jag tror rekommenderas för SX. Har du möjlighet att fixa lite extra minne kan det hjälpa en del. Men framför allt: kör så få andra program som möjligt och dra ned på antalet effekter På följande sidor kan du se vilka services du kan avaktivera och lite andra tips: http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm http://www.clankiller.com/tech/WinXP/index.php
Nadron (oregistrerad) Postat 28 april 2004 Postat 28 april 2004 Jag har optimera XP så att allt onödigt krafs inte är med Jag tror faktist inte att det är minnet men jag skall iaf köpa mera. Men som sagt jag tror inte att det är minnet eftersom minimum inte är över det jag har 😆
Nadron (oregistrerad) Postat 29 april 2004 Postat 29 april 2004 Vad skall det vara för latency? Jag har ändrar lite till och från kan just nu inte säga vad jag har för jag sitter på jobbet. Kan det ha med latencyn att göra?
Carl_B Postat 29 april 2004 Postat 29 april 2004 om du kör låg latency tvingas datorn jobba mycket hårdare med att förse cubase med information... om du höjer latencyn skickas färre paket.. men större.. alltså.. låg latency kan få program att hänga sej... har själv erfarit det... runt 10-50 ms brukar väl vara ok.. tror du borde fixa snabbare processor... dem kostar inget numera.. värre e att man måste köpa nytt moderkort då också... o sen blir de väl minnen för att de gamla inte passar.. osv osv.. men kolla de me latencyn
Lundin Postat 29 april 2004 Postat 29 april 2004 866Mhz är i minsta laget för SX..jag kör med en trimmad AMD 2200+ och DSP-ljudkort och den kan bli lite svajjig i vissa lägen om man pressar den med Xphrase och någon mer VSTi... Jag kör med 7ms och 44,1Khz samplingsfrekvens och 16 monitorsignaler samtidigt och utan någon belastning ligger datorn på c:a 15% på powermätaren. Tänk också på att PluginDelay kompensationen PDC gör att datorn i tomgångsläge kan få en belastning på c:a 30 - 40% Denna funktionen har tillkommit för att vissa pluggar har en intern latency av varierande grad. /D
Andreas L Postat 29 april 2004 Postat 29 april 2004 Vad kör du med för pluggar? Jag hade problem med vissa waves, så när jag körde det inspelade som en loop, så verkade det som den sög mer och mer processorkraft för varje gång. Är dock inte säker på om det var just pluggen som gjorde det. Du har väl itne överklockat moderkortet? Jag gjorde det och tyckte att allt fungerade jättebra... men helt plötsligt så kunde cubase bara låsa sig och jag kunde inte se att det hände vid något speciellt tillfälle (förutom att jag just gjort en jävligt bra tagning...) 😕 När jag klockade ner moderkortet så fungerade allt hur stabilt som helst igen! Alla moderkort verkar inte fungera stabilt med cubase, men jag vet inte vilka som är bäst. I övrigt gäller nog Bonzos förslag, kolla så att du inte har en massa skräp som ligger och kör i bakgrunden. (speciellt om det är ett problem som inte funnits hela tiden) 😎
Nadron (oregistrerad) Postat 29 april 2004 Postat 29 april 2004 Så här ser mina inställningar till ljudkortet är det nått som är fel? Ljudkortsintällningar Hoppas någon har lust att kolla dom och tack för all hjälp jag fått tidigare i denna tråd 😕
leere Postat 29 april 2004 Postat 29 april 2004 Hade liknande inställningar på mitt kort (samma som du har). Men visserligen hade jag då en lite "snabbare" dator. Men jag ser mig själv som nyörjare inom data och musikinspelning 😱 Men, jag spelade in mycket audio. Håller på att lära mig midi inom kort, när jag fått min nya dator 😕
Nadron (oregistrerad) Postat 30 april 2004 Postat 30 april 2004 leere Ok och att du hade liknade inställningar som mig hjälper mig på vilket vis? Jag måste vara dryg när någon skriver in ett sådant här inlägg. Det hjälper inte mig att någon annan har haft liknade inställningar om man inte ens tala om hur Cubase funka med dom inställningarna ju 😛
bonzo Postat 30 april 2004 Postat 30 april 2004 Lite andra saker att kolla/testa: Testa med att ändra DMA Buffer Size till 512 i Deltas kontrollpanel (Hardware Settings). Bocka även av "Reset Rate When Idle". Vet inte varför, men så har jag det utan problem. Gör dessa ändringar utan att Cubase är igång. Vad kör du för inställningar på dina projekt i Cubase (Shift+S)? Allt över 24 Bit/44.100 kHz riskerar att ställa till problem på en slöare dator. Testa med 16/44.100. Jag vimsade lite förut... Kolla i Devices -> Device Setup -> VST Multitrack att M-Audio Delta ASIO är vald som ASIO Driver. Kolla i Windows Kontrollpanel -> Sounds and Audio Devices Properties, fliken Audio att Delta är valt och ingenting annat. Kolla att du inte har några IRQ krockar. Läs mer här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=1645 Defragmentera hårddisken. Aktuell version för Deltas XP-drivrutiner är i skrivande stund 5.10.00.0036 (kolla på fliken About i Deltas kontrollpanel). En ominstallation kan löna sig. Avinstallera först med den avinstallerare som ska finnas på CD:n.
MusikMakaren Postat 5 maj 2004 Postat 5 maj 2004 Japp. Du har också gått på det. Jag också. I själva verket är hela den här grejen med musikinspelning påhittad av PC-tillverkarna så att de kan få sälja nya PC till alla vi som egentligen var rätt nöjda. Innan vi började med musikinspelning alltså. Så i korthet din PC är för långsam. Alla PC är för långsamma. Köp en snabbare. Nästa vecka kommer en ännu snabbare modell. Köp en ny varje vecka! Fel... Ny PC behöver man bara köpa en gång i månaden... ...men nya sequensers, pluggar, VSTi, effekter, ljudmoduler, ljudkort, keybords, synthar och annat sånt nödvändigt måååååste man köpa minst en gång i veckan... /Jan Olof
Nadron (oregistrerad) Postat 5 maj 2004 Postat 5 maj 2004 bonzo tack för hjälpen det vart bättre men inte bra. Det hänger sig ibland iaf *suck* Någon som har någon ide på annat man kan fixa. Ja mera minne är nått men först skall jag få det att funka bra och det skall det göra eftersom jag har över minimumkraven. jokron Håll dig till ämnet iaf när det jag som har ställt frågan. Jag har fått jättebra hjälp här och vill inte att det skall klottras ner med massa inlägg som ej har med frågan att göra.
replicant Postat 5 maj 2004 Postat 5 maj 2004 (redigerat) bonzo tack för hjälpen det vart bättre men inte bra. Det hänger sig ibland iaf *suck* Någon som har någon ide på annat man kan fixa. Ja mera minne är nått men först skall jag få det att funka bra och det skall det göra eftersom jag har över minimumkraven. jokron Håll dig till ämnet iaf när det jag som har ställt frågan. Jag har fått jättebra hjälp här och vill inte att det skall klottras ner med massa inlägg som ej har med frågan att göra. Kontakta MI-7 dom kan nog reda ut det åt dig 😉 http://www.mi-7.net/ Och det går bra att maila dom på svenska, även om dom bryter på skånska 🙂 Redigerat 5 maj 2004 av replicant
Nadron (oregistrerad) Postat 17 maj 2004 Postat 17 maj 2004 Nu har jag upptäckt en till grej som kan ha med hängning att göra 🙂 Om jag lirar in eller upp något i en loop så händer ibland om jag flyttar loopen att den ligger kvar på det tidigare stället och spelar upp det som någon slagt cache eller att den bunkrar ljudet och inte släpper ifrån sig det. Det måste ju vara någon inställning för det. En annan fråga är om jag öppnar Reason när jag har Cubase igång så ställer Cubase in sig efter Reasons inställningar typ bmp 120 istället för 130 som jag kanske har i Cubase.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.