Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter mycket om och men, har jag beslutat mig för att uppdattera min tannoy sys. 600.

Efter extremt lite lyssning och desto mer läsning fick jag "gambla" lite, och gick följdaktligen ut och beställde Genelecs 8040A.

Vad har ni för åsiker om dessa?

Som sagt så är längre ingna andra monitorer aktuella i och med att dom är beställda...

Jag sitter i en gaska liten studio med ca 1 meter till monitorerna, och jag ville gjärna inte kompletera med en sub, så då borde det väll räcka med 6,5" baselement?

kom gjärna med din åsikt!

Annons
Postat (redigerat)

Du kanske hade klarat dig med 8030? Eventuellt kompletterad med en sub när du får råd? Jag är ingen Genelecfan så något bra omdöme om 8040 får du inte av mig. Jag gillar dem inte.

Redigerat av Logichead
Postat

Jag har ett par 8040. Min åsikt är att de är suveräna monitorer. Och definitivt ett snäpp upp från 8030.

Jag har lyssnat på hela serien i en A/B/C/D/E-test eller vad man skall kalla det med och utan subbar. Det gjorde jag i och för sig efter det att jag redan valt, men jag tyckte då att jag fick bekräftat att jag gjort rätt val. Det blir en sub också så småningom, men det känns inte som överhängande nödvändigt på kort sikt. 8040 räcker mycket långt även utan sub. Med de mindre modellerna skulle jag dock överväga en sub från början, definitivt med 8020.

Postat

Jag lyssnade en del på Genelec hos Estrad, och måste säga att 8020 inte lät bra alls. Kom man däremot till 8030 så blev det jättetrevligt, likaså 8040. Fylligare ljud i 8040, på både gott och ont.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jag lyssnade en del på Genelec hos Estrad, och måste säga att 8020 inte lät bra alls. Kom man däremot till 8030 så blev det jättetrevligt, likaså 8040. Fylligare ljud i 8040, på både gott och ont.

Ljudbilden i alla nya Genelecmonitorer är väldigt snarlik så det är ju förvånande att du inte gillade ljudet i 8020:orna alls, men det berodde kanske på rummet och kompensationsinställningarna, 8020:orna går ju att justera rätt mycket med diskant + bas-tilt och basrolloff ör att kompensera placering. 8020:orna är ju inte heller gjorda för så stora rum men låter helt klart förvånansvärt stora för storleken.

Postat (redigerat)

Håller med! 8020/30/40/50 låter väldigt lika! Så att du gillade 8030/40 men tyckte 8020 lät dåligt tror jag (nästan) inte på!

Jäg älskar Piano men hatar flygel!

Redigerat av Hans
musik (oregistrerad)
Postat

Detta blir säkert sketabra!! Man får alltid samma slags lyckorus när man väl bestämt sig. En skön känsla, inte sant?!

Groove on//:musik

Postat

Jag har inte lyssnat på några i 8000-serien själv, men har hört från många att de är ett rejält lyft jämfört med de gamla. De gamla (som det gärna är lite "hifi" över, så att det mesta låter bra, i stället för naturtroget...) gillade jag inte, så jag får väl ta mig tid att lyssna på någon modell ur 8000-serien och kolla hur de verkar vara... :rolleyes:

Postat
Detta blir säkert sketabra!! Man får alltid samma slags lyckorus när man väl bestämt sig. En skön känsla, inte sant?!

Monitorer är alltid en svår fråga, det är svårt att låna hem dom och att lyssna i affären är väll inte att rekomendera. Då ser jag tyvärr endast anledningen att köpa ett par som fått stabil och bra kritik. Men visst, skön och dyr kännsla infinner sig...

Postat
Håller med! 8020/30/40/50 låter väldigt lika! Så att du gillade 8030/40 men tyckte 8020 lät dåligt tror jag (nästan) inte på!

Jäg älskar Piano men hatar flygel!

Tror nästan inte på det? Skiter rätt löst i.. 😕

Hur som helst; 8020 lät mycket mer instängt än övriga i serien. När man switchade över till en större modell så öppnade ljudet upp sej direkt.

Postat (redigerat)

Självfallet, större högtalare låter alltid större (bättre) som musikförmedlare i normala rum men är närfälts-monitorer som är dedikerade användningsområdet...

inte butikshögtalare 😆! M.a.o. skillnaden blir avsevärt mindre om man sitter i sweetspot på stol 1 - 1.5 meter ifrån genelec-serien! Skulle jag köpa högtalare

till hem eller hemmabio och bara fick välja i 80-serien vore ju 8050 det givna valet! Tycker själv, som närfältsmonitorer, enbart 8020 är prisvärda uti 80-serien!

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.