Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag sitter med ett E-Mu 1212m ljudkort men ett litet oförväntat projekt ställer nya krav på min utrustning. Planen är att köpa allt-i-allo micken Shure SM57 för att recorda min flickväns vackra vocals 😆 (jaja, jag vet att SM57an kanske inte är den ultimata micken för just vocals, men till det priset så lär den ändå täcka mina behov med hästlängder. Dessutom gillar jag att den har så många användningsområden eftersom man aldrig vet i dagsläget vad man för får sig att spela in om ett halvår eller så). Problemet är att mitt nuvarande ljudkort inte har en XLR-ingång så nu är jag på jakt efter någon lösning till detta. E-Mu säljer "AudioDock M" vilket verkar vara en riktigt fiffig apparat eftersom jag då får samma I/O som E-Mu 1820M, vilken ju är en erkänd värsting i sin prisklass. MEN, den har verkligen in- och utgångar i överflöd för mitt behov. Jag är med andra ord inte speciellt sugen på att betala över 3000kr för någonting som jag känner att jag bara använder 5% av. Alternativet är ju annars en mixer men jag kan inte tänka mig att jag kan hitta någon grym mixer för under 3000kr. Behringer har jag läst mycket negativt om och jag vill inte ha några flaskhalsar i mitt annars fina system.

Så min fråga är: vad har jag egentligen för alternativ utöver E-Mu:s audiodock eller en mixer? Mitt krav är som sagt att ljudkvaliteten ska hålla en hög nivå.

Tack för hjälpen!

Redigerat av Honguito
Annons
Postat

Till sång skulle jag definitivt föredra en Studio Projects B1 (975:- ) framför en SM57. B1:an är billigare (ok - beror kanske på var man köper, men ändå...) och ger klart bättre ljud.

När det gäller preamp, så finns det flera olika att välja bland - men i de lägre prisklasserna, är Studio Projects VTB-1 (1350:- ) och Joemeek ThreeQ (1995:- ) klart godkända alternativ.

Postat

Jag vet inte vad du jobbar med för musik, men du verkar inte ha så stor användning för mickar så antagligen är dewt någon form av elektronisk musik.

Hursomhelst. SM57 är som du säger en allroundmick, framförallt i rock/pop-sammanhang. Funkar på mycket och kostar, som du vet, inte särskilt mycket.

Men om jag skulle skaffa endast en mick så skulle jag inte välja SM57. Det är smartare att göra som Claes föreslår, satsa på en billig stormembrans kondensatormick. De slår SM57 med hästlängder till sång (i de allra flesta fall) och akustiska instrument.

Postat

Claes och joachime: tack för svaren!

Det som jag normalt sett prducerar är psykedelisk trance i både snabb och lugn tempo. Så alltså till min huvudsakliga musikgenre känner jag att jag inte behöver en mic som kan annat än återge vocals på ett kraftfullt sätt (jag har idéer om att få in flickvännens vackra röst i en del sånger 😆). Som jag nämnde i inlägget som jag startade denna tråden med, så har ett nytt projekt gett mig utökade behov. Återigen är det här min flickväns vocals men nu även elgitarr och akustisk gitarr som micen ska funka bra till att recorda.

Annars kan jag faktiskt inte komma på att jag inom det närmaste kommer behöva en mikrofon som bra återspeglar någon annan ljudkälla.

Alltså, mikrofonen ska spela in:

- vocals (90% kvinnlig)

- akustisk gitarr

- elgitarr

Duger Studio Projects B1:a fint till detta? Jag har läst reviews om den (bland annat i Studio nummer 5 2005) och där höjdes den ju verkligen till skyarna. Jag vill gärna veta om det även duger till elgitarr.

Sen gällande mikrofonförstärkare... Om vi talar prisklassen under 2000kr, är det då främst Studio Projects VTB-1 och Joemeek ThreeQ som gäller för mina behov?

Tack för att ni tagit er tiden att läsa så här långt 😆

Postat

Ja, den fungerar till elgitarr också. Men den tar upp mer transienter än t ex SM57. Så när du mickar gitarrförstärkare kan du börja med att rikta micken snett (dvs inte peka rakt in mot högtalaren).

En annan rolig sak med kondensatormick är att backa micken och ställa den ca en halv till en meter ifrån. Det kan ge ett riktigt stort ljud (mycket beroende på rummets akustik).

Postat

B1 fungerar till allt möjligt och är, enligt min mening, det bästa du kan hitta i prisklassen. Oktava MC219 och MC319 är extremt billiga just nu och kan också vara bra altenativ om man har en slant mer att lägga.

Du kan lyssna på ljudexempel på en hel hög olika micar, på min testsite. 😆

Vill du komma undan ännu billigare med preampen, så kan du också titta in på min firmasite, under specialpriser... 😆

Postat

Claes och joachime: tack än en gång för era snabba och intelligenta svar 😆 Det verkar som att ni basically bor på detta forumet 😲

Claes: Jag har lyssnat på mikrofontesterna från första omgången som du gjorde. Alla lät ju för jävliga när oktaverna höjdes och det blev mer kraft (vid 18 sek) i Christinas sång. Det blev brusigt och hackigt och lät inte ett dugg vackert. Jag syftar på själva mickens återgivning, sångerskans söngröst var mycket bra! 😉 Jag blev mycket förvånad över att mikrofonerna inte klarade av att fånga upp den biten. Hur kan det komma sig?

Postat
Claes och joachime: tack än en gång för era snabba och intelligenta svar 🙂 Det verkar som att ni basically bor på detta forumet 🙂

Claes: Jag har lyssnat på mikrofontesterna från första omgången som du gjorde. Alla lät ju för jävliga när oktaverna höjdes och det blev mer kraft (vid 18 sek) i Christinas sång. Det blev brusigt och hackigt och lät inte ett dugg vackert. Jag syftar på själva mickens återgivning, sångerskans söngröst var mycket bra! 🙂 Jag blev mycket förvånad över att mikrofonerna inte klarade av att fånga upp den biten. Hur kan det komma sig?

Det beror på att du har en player som inte kan hantera 32-bit FP... 🙂

Testa att köra med en annan, så fungerar det säkert utmärkt. Jag brukar använda den vanliga Mediaplayern - som kan hantera 32-bit... 🙂

Postat

Claes är verkligen mannen med koll på allt 🙂

tack, det funkade mkt bättre med windows media player. Nu har jag some serious övervägning to do men det lutar mot kombinationen Studio Projects B1 mic med Studio Projects VTB-1 micförstärkare...

Postat

En fråga till som kan vara relevant för mitt val:

spelar det någon roll att rummet där rösten ska spelas in inte är speciellt optimalt utformat gällande akustik? Jag har läst att i sådana fall är dynamiska micar att föredra. Vad säger ni?

Postat

Rummet där alla tester är inspelade, är faktiskt inte akustikbehandlat i ordets rätta bemärkelse. Det är dock litet - bara ca 6m2, har en bäddsoffa längs en vägg, två välfyllda bokhyllor i ena hörnet, ett hörnskåp med 45 graders vinkel i hörnet diagonalt över från bokhyllorna, en stor växt i ett annat hörn - och tjock matta och relatvit kraftiga gardiner. Mycket som absorberar och mycket som diffuserar, alltså. 😄

Om du däremot kommer att sjunga i ett stort och mer eller mindre kalt rum, så uppstår det däremot lite jobbigare problem... Är det för kalt i ett litet rum, så blir det förstås också problem med akustiken, så man får tänka sig för lite när man möblerar.

Postat

Claes: det låter ju lovande för min del isåfall. Iofs så är rummet där jag kommer spela in hennes vocals snäppet värre (på ett negativt sätt) men jag är övertygad om att det kommer funka rätt fint ändå. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att Studio Projects B1 mic med Studio Projects VTB-1 micförstärkare blir ett fint val för mig. Ni har verkligen ändrat mina planer. Tack för all hjälp!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.