Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Nu är det dags att uppgradera studion. Jag sitter idag på ett firewire 410 från M-audio som ska ut med huvudet före. Jag har tittat på lite olika alternativ. Varför jag vill uppgradera mig är främst för att jag vill ha ett mer pålitligt och betydligt mer proffsigt kort. Där jag får bättre preamps och bättre prestanda rent hårdvarumässigt. Jag spelar i huvudsak in sång, men även gitarr och bas. Därför MÅSTE kortet ha bra preamps.

Alternativ:

1. Yamaha 01X är en givande kandidat just för att jag utöver ett bra ljudkort (men vet ej om ljudkortet i 01X är bra) vill ha en DAW Control Surface.

2. Yamaha i88x (Detta kortet med tanke på dess preamps) med en separat DAW Controller exempelvis Mackie.

3. RME Fireface 800 och såsmåningom köpa en DAW Controller.

Jag försöker att väga in aspekter som tex. om jag verkligen har behov av en DAW Controller. Kanske borde jag strunta i det och koncentrera mig mer på att få ett bra ljudkort. Eftersom att man kan köpa till en DAW controller vid senare tillfälle. Sen försöker jag komma fram till om man ska övergå till den digitala världen helt och hållet. Eller satsa på ett RME (tex.) för att hålla kvar möjligheten att blanda in analoga inverkningar.

Min andra tanke har varit att oavsett vilket kort man egentligen köper har man möjligheten att blanda in analoga produkter i sin produktion. Bitantalet är ju det samma på samtliga kort. Men sampleraten är på Yamahas produkter 96 medan RME erbjuder inspelning upp till 192. Hur stor inverkan har denna skillanden rent ljudmässigt egentligen? Är RME fireface 800 ett väldigt mycket bättre alternativ just med tanke på den höga samplerate och den relativt höga frekvensåtergivning som det ger?

Eftersom att jag spelar in mycket sång ställer jag höga krav på preampen. 01X erbjuder antagligen inga supervassa preamps men kanske fullt tillräckliga? i88x ger två stycken utifrån vad jag har hört mycket bra preamps? RME erbjuder likaså 4 stycken mycket bra preamps?

Är dom intrigrerade preampsen fullt tillräckliga för att uppnå ett proffsigt resultat? Eller kommer jag oavsett köp behöva köpa till en analog eller digital preamp?

Ursäkta röran jag bygger om!

Mvh

/Pelle

Annons
Postat

Ett Fireface 800 är ett utmärkt ljudkort men jag skulle absolut inte köpa det tack vare dess mickförstärkare utan snarare för att det har en stor mängd in och utgångar samt en bra A/D. De andra kan jag inte uttala mig om men rent allmänt om man är ute efter riktigt bra mickförstärkare tycker jag oftast att de som sitter på ljudkorten inte är säskilt spännande.

192 kHz är något som för mig främst är användbart för dom som vill spela in riktigt snygga akustiska inspelningar för sacd. En sak jag är helt säker på är att om du känner att skillnaden mellan 96 och 192 kHz är stor så borde du känna att skillnaden mellan mickförstärkarna på dessa korten och ett par riktigt bra externa är stor också.

För min del skulle mickförstärkarna på ett Fireface nog duga men kraven är olika ju så det är bara att testa.

Postat (redigerat)

Jag håller mest på med inspelning av klassisk musik och eftersom jag inte kan höra någon skillnad på 96 och 192 kHz, så köpte jag en MetricHalo 2882. Det är förövrigt ett riktigt bra kort 😆 Den stora vinsten med att höja samplingsfrekvensen över 44.1 kHz är att det blir lättare att konstruera LP-filtret som sitter innan samplingskretsen.

Mitt råd: Bry dig inte om 192kHz utan köp ett kort med riktigt bra A/D & D/A omvandlare, dvs med lite jitter. Komplettera sedan med bättre mikförstärkare. Jag har testat HD896, RME Fireface 800 och MetricHalo 2882. Inget av dem har riktigt bra preamps.

Redigerat av muppas
Postat (redigerat)
Jag håller mest på med inspelning av klassisk musik och eftersom jag inte kan höra någon skillnad på 96 och 192 kHz, så köpte jag en MetricHalo 2882. Det är förövrigt ett riktigt bra kort 😛  Den stora vinsten med att höja samplingsfrekvensen över 44.1 kHz är att det blir lättare att konstruera LP-filtret som sitter innan samplingskretsen.

Mitt råd: Bry dig inte om 192kHz utan köp ett kort med riktigt bra A/D & D/A omvandlare, dvs med lite jitter. Komplettera sedan med bättre mikförstärkare. Jag har testat HD896, RME Fireface 800 och MetricHalo 2882. Inget av dem har riktigt bra preamps.

Hmm. 2882 preampen låter schysst, men den brusar en aning, inte lika mycket som ett Nevebord, men mer är en riktigt tyst micpre. Klart trevligare än FF800 iaf.

Redigerat av Logichead
Postat

Jo, den är ju väldigt intressant!

Om den funkar (bättre än deras Spike som... inte funkar 😱!) och mikrofonförstärkarna och A/D är bra så blir det ju som en rabatterad Fireface

fast med bättre mic-amp!

Postat

Varför helt enkelt inte bara köpa en eller flera riktigt bra preamps? Möjligen med spdif ut så slipper du gå in analogt i ditt nuvarande kort. Finns många möjligheter.

Postat

Flera riktigt bra mic-preamps det... blir dyrt det!

I och för sig den där LinAudio OMP 8-kanaliga mikrofonförstärkaren är inte så dyr 5-nånting!

Postat

Jag skulle utan någon som helst tvekan valt RME Fireface!! Kör visserligen Motu nu, men det fanns ju innan Fireface kom ut... Anledningen till att jag skulle köra Fireface är att det är så fruktansvärt snor-stabilt på PC... (känner folk som kör med det). Priset på det är helt rätt också med tanke på vilken ljudkvalitet man får.

Är lite mer skeptisk till Yamaha-korten... Fast Yamaha är väl alltid Yamaha iofs... så det är väl bra grejer i vilket fall. Fast man har ju läst och hört så lite om dom där korten...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.