Jump to content
Annons

Trampbilar och plastpistoler - william


Mutz

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Trampbilar och plastpistoler

* ARTIST/GRUPP: william

* GENRE: Vispop

* LÅTLÄNGD: 4,23

* KOMPOSITÖR: Kristoffer Hedberg

* PRODUCENT: william

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: Mp3

* STORLEK: 4-5meg

* STATUS: Helt färdig demo.

Ja nu var det dags för en william låt igen. Här är en av 5 låtar som finns på våran nya demo. Dessa låtar har vi lagt ner en heldel jobb på. Har kontrabas (Fredrik Andersson lirar i vanlig fall bas i gbg bandet redlight), cello (Lovisa Samuelsson) kör tjej(Linda Senelius Gustafsson) utöver dom vanlig ak-gurorna. Hoppas ni gillar den och kom med synpunkter på allt!

Nu har det skruvats om lite på ljudet lite lägre sång lite högre cello och lite bättre volym. Nu är vi supernöjda och nu finns demon till försäljning!

Det är den nya mixen som går att ladda ner!!

william_Trampbilar_och_plastpistoler.mp3

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bussola_Brother (oregistrerad)
😛 Kanon!!!! Härligt sound. Har du fler låtar av den kalibern? Hur som helst, kör på i samma stil. Mycket intressant.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Mutz 😛 ..mycket trevlig vispop..satt o funderade på om den påminde mig om ngn Gessle-låt..oops jag fick flashbacks..o minnen av mig själv som liten böand vattenpistoler i olika kulöra färger o trampbilar infann sig på ett melankoliskt o fint sätt 😛 ..kanske kunde ni lägga på ngt blåsinstrument som tex saxofon eller varför inte en klarinett!?..det kan höja stämningen många pinn¨hål..tror jag iaf 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, okej... för det första, den här genren har jag mycket svårt för. 🥰 Så ta inte illa upp för det jag skriver, för det stämmer in på vad jag tycker om väldigt mycket sån här musik. Jag tror ändå att det kan vara lite kul att höra ur ett helt annat perspektiv?

Som sagt... har väldigt svårt för detta. Jag tycker det känns så himla pretto, fjortisdjupt och ansträngt. Liksom... måste ni lida så himla mkt?

Men det låter som att det ändå är ganska snyggt utfört. Sången är ju väl framförd, och trots att uttrycket inte alls tilltalar mej så tilltalar det säkert många andra. Texten låter väl som det mesta i den här genren, "mellan solblekta fasader lekte vi krig" låter ganska klyschigt t ex. Melodin funkar bra, inget catchigt precis men det flyter på naturligt och fint.

Som sagt... inte alls min genre... så lyssna inte för mkt på vad jag säger. 😱

På plussidan däremot så har ni lyckats få till en fin somrig känsla i låten, vilket är mysigt! Dessutom lyckas ni framkalla ganska många bilder i huvudet på mej, visserligen inte så konstigt kanske eftersom texten är så deskriptiv, men ändå!

Kämpa på. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, okej... för det första, den här genren har jag mycket svårt för. 🥰 Så ta inte illa upp för det jag skriver, för det stämmer in på vad jag tycker om väldigt mycket sån här musik. Jag tror ändå att det kan vara lite kul att höra ur ett helt annat perspektiv?

Som sagt... har väldigt svårt för detta. Jag tycker det känns så himla pretto, fjortisdjupt och ansträngt. Liksom... måste ni lida så himla mkt?

Men det låter som att det ändå är ganska snyggt utfört. Sången är ju väl framförd, och trots att uttrycket inte alls tilltalar mej så tilltalar det säkert många andra. Texten låter väl som det mesta i den här genren, "mellan solblekta fasader lekte vi krig" låter ganska klyschigt t ex. Melodin funkar bra, inget catchigt precis men det flyter på naturligt och fint.

Som sagt... inte alls min genre... så lyssna inte för mkt på vad jag säger. 😱

På plussidan däremot så har ni lyckats få till en fin somrig känsla i låten, vilket är mysigt! Dessutom lyckas ni framkalla ganska många bilder i huvudet på mej, visserligen inte så konstigt kanske eftersom texten är så deskriptiv, men ändå!

Kämpa på. 😎

Tackar för dina komentarer. Då har väll krille lyckats ganska bra med texten tycker jag eftersom till och med du som inte gillar det får bilder i huvudet... 😲 Men som du säger gillar man inte genern så gör man inte. Men skoj att höra hur du ser på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Genren vet jag inte ett dyft om, men det är mycket bättre än en massa

annat jag hört. Produktionen är jag mer brydd att få yttra mig om.

Jag måste få fråga; varför är cellon så nermixad? Man hör inte en vad det är

för fabrikat på den!! Det låter som om ackegurorna har snott precis

hela diskantregistret och tagit udden av cellon. *örongråt*.

Sångaren är duktig, och det finns en bra inlevelse som reflekterar textens innebörd så tillvida att jag lyssnar på den aktivt. 😱🥰

Nämen vadå, få höra mera...det skulle vara intressant att veta vart Ni vill komma

med det här, Eran bredd osv. Fram med tjejen med...det går knappast att urskilja vad hon har för frasering nästan. Kanske att hon bara var där för att koka kaffe

och råkade nynna i bakgrunden eller så? 😎

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Genren vet jag inte ett dyft om, men det är mycket bättre än en massa

annat jag hört. Produktionen är jag mer brydd att få yttra mig om.

Jag måste få fråga; varför är cellon så nermixad? Man hör inte en vad det är

för fabrikat på den!! Det låter som om ackegurorna har snott precis

hela diskantregistret och tagit udden av cellon. *örongråt*.

Sångaren är duktig, och det finns en bra inlevelse som reflekterar textens innebörd så tillvida att jag lyssnar på den aktivt.  😱  😎

Nämen vadå, få höra mera...det skulle vara intressant att höra vart Ni vill komma

med det här. Fram med tjejen med...man hör inte vad hon har för frasering nästan.

Ja cellon kanske blev i lägsta laget.... 🥰 Sen soundet på cellon har vi krånglat endel med. Är första gången vi spelar in cello och har dålig förkunskap om hur man ska gå tillväga och vi hade dåligt med tid vid inspelningstillfället. Rattade som fasen för att få ett lite klarare och inte så instängt ljud på cellon men lyckades tyvärr inte så bra som vi ville, så är kanske därför den fått den platsen i mixen som den fått.

Sen får den lite mer plats i dom andra låtarna som inte är fullt så "poppiga".

Tackar för kommentaren.

EDIT: Ja vart vi vill komma.... Förhoppningarna är att kunna leva på det, men det är väll allas önskan här?! 😲 Annars brukar vi få bra respons från väldigt spridda lyssnare allt från inbitna vis lyssnar till vanliga 15-16äriga ungdommar.

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag postade min senaste låt så fick jag en del kritik på fraseringen, jag vill ge dig lite av samma kritik. En del ord kommer inte till sin rätt i melodin. Men för övrigt är det en bra låt. Upp med cellon, upp med tjejen som körar. Kanske ner med leadsången?

Gött mos!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag postade min senaste låt så fick jag en del kritik på fraseringen, jag vill ge dig lite av samma kritik. En del ord kommer inte till sin rätt i melodin. Men för övrigt är det en bra låt. Upp med cellon, upp med tjejen som körar. Kanske ner med leadsången?

Gött mos!

Tackar!

Ska framför det med fraseringen också, inte jag som sjunger.

Ja ner med leaden har vi nog kommit överens om, sen kanske dra upp cellon lite flera som velat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag postade min senaste låt så fick jag en del kritik på fraseringen, jag vill ge dig lite av samma kritik. En del ord kommer inte till sin rätt i melodin. Men för övrigt är det en bra låt. Upp med cellon, upp med tjejen som körar. Kanske ner med leadsången?

Gött mos!

Tackar!

Ska framför det med fraseringen också, inte jag som sjunger.

Ja ner med leaden har vi nog kommit överens om, sen kanske dra upp cellon lite flera som velat det.

Posta gärna den omarbetade versionen så jag får höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag postade min senaste låt så fick jag en del kritik på fraseringen, jag vill ge dig lite av samma kritik. En del ord kommer inte till sin rätt i melodin. Men för övrigt är det en bra låt. Upp med cellon, upp med tjejen som körar. Kanske ner med leadsången?

Gött mos!

Tackar!

Ska framför det med fraseringen också, inte jag som sjunger.

Ja ner med leaden har vi nog kommit överens om, sen kanske dra upp cellon lite flera som velat det.

Posta gärna den omarbetade versionen så jag får höra.

Det kommer jag göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Fan vad skön låten blev när ni kompar dämpat och sparsamt på ak. gitarr sista fjärdedelen. Plötsligt får leadsången värme och kropp samt man hör även lite av cellons karaktär. Ett kort men bra parti.

I stort blir det för mycket ak. gitarr - in your face or ears - typ lägereldslåt. Det är synd då jag tror att den skulle kunna låta mer spännande och delikat. Detta är för mig det största problemet med låten. För det mesta rullar den bara på utan att vara särskilt intressant - inte dålig alls, men heller inte spännande eller intagande eller ...

Ibland undrar jag vad man skall kräva av en demo. För mig finns det mycket som är tveksamt eller rättare sagt otillräckligt i det skick som låten är. Upplever ljudbilden lite hård och kall. Jag vill ha ett bättre ljud på kontrabasen - tydligare, mer trä och lite mer sträng. Precis som en del andra undrar jag vad körsångerskan gör eller ni gör med henne - otydlig körsång med muddigt ljud. Ja cellon ja - inte enkelt såklart, men heller inte tillräckligt bra för att ge ut. Men kanske spelar allt detta ingen roll utan det fixar man ändå senare när man gör en riktig version?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad skön låten blev när ni kompar dämpat och sparsamt på ak. gitarr sista fjärdedelen. Plötsligt får leadsången värme och kropp samt man hör även lite av cellons karaktär. Ett kort men bra parti.

I stort blir det för mycket ak. gitarr - in your face or ears - typ lägereldslåt. Det är synd då jag tror att den skulle kunna låta mer spännande och delikat. Detta är för mig det största problemet med låten. För det mesta rullar den bara på utan att vara särskilt intressant - inte dålig alls, men heller inte spännande eller intagande eller ...

Ibland undrar jag vad man skall kräva av en demo. För mig finns det mycket som är tveksamt eller rättare sagt otillräckligt i det skick som låten är. Upplever ljudbilden lite hård och kall. Jag vill ha ett bättre ljud på kontrabasen - tydligare, mer trä och lite mer sträng. Precis som en del andra undrar jag vad körsångerskan gör eller ni gör med henne - otydlig körsång med muddigt ljud. Ja cellon ja - inte enkelt såklart, men heller inte tillräckligt bra för att ge ut. Men kanske spelar allt detta ingen roll utan det fixar man ändå senare när man gör en riktig version?

Tackar för din åsikt roligt att du tagit dig tid och ordentligt skrivit vad du tycker och upplever!

Sen tycker jag att för att släppa detta som demo tycker jag detta räcker jätte bra. Dom flesta demos som jag hör låter betydligt sämmre. Jag upplever att vi har gjort låten rättvis och att ljudet är så bra att det är nice att lyssna på. Men då är jag skapligt partisk :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

UPP MED MIDEN PÅ ACKGURAN!

känns som eq'n är såhär ----___--^^

Rakare eq skulle jag föredragit, så man får lite mer träigare ton i den.

För mycket mid så tycker jag guran är en tedens att bli burkig istället. Gitarr är inte mycket eq:ad. Skurit bort bas och höjt kanske 3-4db med ett ganska brant Q värde runt 2500.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...