Hans Postat 21 november 2005 Dela Postat 21 november 2005 (redigerat) Hej! (Jag har en fråga, kanske mest vad ni tycker rent moraliskt/känslomässigt men är alltid intressant att veta vad praxis är!) Om en person (A) har gjort en text och sångmelodi helt själv och därefter har några andra (B / C) hjälp till att skapa musikbakgrund och, om nu sedan något helt annan (jag) gör en ny musikbakgrund utifrån den gamla låten har då B / C anspråk på att vara med-kompositörer? Menar den nya låten som görs kommer ju antagligen/eventuellt bara att ha (delar av) sångmelodin och texten gemensamt med den gamla låten och dom hade ju A gjort helt själv! Stil kommer garanterat att bytas i.v.f.s.h. 🙂! Redigerat 21 november 2005 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 21 november 2005 Dela Postat 21 november 2005 (redigerat) Varken du, B eller C är medkompositörer. Person A är kompositör. Däremot har du arrangerat låten, och beroende på hur mycket du låtit dig inspireras av B och C bör ni göra upp någon sorts deal. Hur det än är så är person A kompositör och ingen annan. edit: Men vad menar du med att "bara en del av sångmelodin och texten gemensamt"? Har ni varit inne o petat i text och melodi (alltså, inte små fjuttiga fraseringar nu utan ändrat grundbultar i själva kompositionen) så är det ju en annan sak. Då är det väl nåt man gör upp "i godo". Redigerat 21 november 2005 av VacUm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jejje Postat 21 november 2005 Dela Postat 21 november 2005 (redigerat) Det beror på om B och C endast gjort arrangemanget av musiken eller inte. Om de t ex har gjort egna gitarriff så borde man ju säga att de vart med och gjort låten och borde då även stå som kompositörer om man gör en cover med ett annat arrangemang. Om A däremot berättat för B och C ungefär hur musikmelodin ska gå så har de bara arrangerat och borde då inte stå som kompositörer på en cover. Tycker jag! (eller kanske inte!? vad svårt det var) Redigerat 21 november 2005 av Jejje Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 21 november 2005 Trådstartare Dela Postat 21 november 2005 Om A däremot berättat för B och C ungefär hur musikmelodin ska gå så har de bara arrangerat och borde då inte stå som kompositörer på en cover. Tycker jag! (eller kanske inte!? vad svårt det var) Jo visste är det lite svårt ändå! Ska försöka att vara opartisk! Om de t ex har gjort egna gitarriff så borde man ju säga att de vart med och gjort låten och borde då även stå som kompositörer om man gören cover med ett annat arrangemang. - Jo, kanske? Men grejen är ett det finns just gitarr-riff och dom kommer tas bort! Har inte hört låten än men jag anar att allt som B / C bidragit med kommer försvinna då det nu är en (hård)rockslåt medan jag gör typ beat-baserad popmusik med synthar och stråkar 🙂! Normalt sett är väl melodi/text-skaparen kompositör? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 21 november 2005 Trådstartare Dela Postat 21 november 2005 (redigerat) Varken du, B eller C är medkompositörer. Person A är kompositör. // Hur det än är så är person A kompositör och ingen annan. Precis, så tycker jag! Jag sa att han är kompositör, ingen annan! Men han är så mes-snäll så att han tycker men, dom hjälpte ju till och så! Sen hade ngn han känner som jobbat som producent med rätt stora artister tydligen sagt att alla som är med när man gör/spelar in en låt, sålänge man inte kommer med en demo, är med-kompositörer, han (eller jag) kan ju dock ha missuppfattat saken! (PS Jag själv kommer inte vara med-kompositör utan det är huruvida B eller C är det eller inte som är frågan, var lite otydlig där!) Redigerat 21 november 2005 av Hans Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 21 november 2005 Dela Postat 21 november 2005 Varken du, B eller C är medkompositörer. Person A är kompositör. // Hur det än är så är person A kompositör och ingen annan. Precis, så tycker jag! Jag sa att han är kompositör, ingen annan! Men han är så mes-snäll så att han tycker men, dom hjälpte ju till och så! Sen hade ngn han känner som jobbat som producent med rätt stora artister tydligen sagt att alla som är med när man gör/spelar in en låt, sålänge man inte kommer med en demo, är med-kompositörer, han (eller jag) kan ju dock ha missuppfattat saken! (PS Jag själv kommer inte vara med-kompositör utan det är huruvida B eller C är det eller inte som är frågan, var lite otydlig där!) Kan tänka mig att många producenter kräver att få vara med o dela stimpengar och tar det som en del av gaget. Men det är ju helt fel att göra så egentligen. Och producentens roll är INTE att skriva låten. Finns det färdig sångmelodi och text så är det personen som gjort den som ska stå som kompositör. Att det alltid funkar så i praktiken är en annan femma, men då ska man ha gjort upp om det i ett tidigt stadium. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 22 november 2005 Dela Postat 22 november 2005 Jo precis. "Praxis" är väl att det är sångslingan som är det som gäller... Men det viktiga är väl i det här fallet vad som är sagt mellan personerna A, B och C. Har dom kommit överens om att de delar på upphovsrätten så är det ju så det är. Ett gäng kompisar som hade ett band tillsammans hade som praxis att den som kom med 1:a idén till en låt var upphovsman, oavsett om det var ett basriff, en ackordföljd eller en sångslinga. Lite knasigt tycker jag, men huvudsaken är ju vad de olika parterna kommer överens om! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 22 november 2005 Dela Postat 22 november 2005 Så förbaskat irriterande så det blöder i fingrarna nu... Låt säga att jag komponerar en låt instrumentalt... Stimmar den och och fan å hans moster... Sen efter ett tag så känner man att det saknas nåt. Ex sång... Man "bjuder" in person 2. Som sätter text och sjunger fritt... NOG FAN är det väl ändå jag som FORTFARANDE är kompositör då... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 22 november 2005 Dela Postat 22 november 2005 (redigerat) TZ: Jo, det borde det absolut va. Praxisen med sången som huvudgrej är ju troligen en kvarleva från när en låt var sång med lite pianoklink eller gitarrknäpp... Men som jag skrev ovan, huvudsaken är ju vad de inblandade kommer överens om. Jag skulle gissa på att det vanligaste i det fallet du beskriver är att både du och personen som gör sångslingan blir upphovsmän tillsammans. Edit: Det finns ju massvis med kända artister som jag gissar delvis jobbar på det sättet: Röyksopp, Massive Attack, Recoil (Alan Wilder från Depeche Mode), Chemical Brothers... Hur de fördelat upphovsrätten är väl bara att kolla på skivomslagen. Redigerat 22 november 2005 av android Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 22 november 2005 Dela Postat 22 november 2005 Regelverket kanske borde ses över lite. Hallå vi är inne på 2006 snart... Jösses. Ex: Musikstycke Instrumetalt made by Rollon Mountains 😆 (Fingerat) Säljer guld och platina hejvillt... Aha tänker jag... Skriver en text och sjunger in den på samma låt som RM och kräver dem på Massorpengarmiljarder...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 22 november 2005 Dela Postat 22 november 2005 Fast det finns ju inga egentliga "regler" när det gäller sånt här vad jag vet, utan det är som sagt upp till de inblandade. Så det är nog ingen chans i världen att du kan hävda att du är kompositör om du gör som i det där exemplet... 😆 Men däremot finns det ju såna exempel inom hiphopen... Sampla en snutt Kraftwerk och så rappa lite ovanpå det... -Tvivlar på att Ralf och Florian och gänget fick några stim-pengar för det... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 22 november 2005 Dela Postat 22 november 2005 Grr...Säger bara det... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
silkwood Postat 22 november 2005 Dela Postat 22 november 2005 Blir extra spännande när man som jag ofta jobbar med traditionell musik. Här gör man ett sjuhelsikes arr, komponerar supertuffa riff kring en ganska simpel melodi, improviserar och gör sig till. Och så går de flesta stålars till den där Trad. 😆 Fast på sistone har vi bufflat till oss och satt oss som medkompositörer på de låtar där vi har komponerat mycket runt melodin. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 22 november 2005 Dela Postat 22 november 2005 Som sagt.......muntliga avtal sinsemellan, helst skriftliga, för muntliga måste man kunna bevisa, vilket är väldigt klurigt om det blir strul. Det är helt sinnes att det bara är text/melodi som gäller..........jag har förståelse för det i vissa fall, men i andra är det helt totalt stelbent.... MASSOR av låtar idag skapas ju just genom att nån eller några gör hela låten (musik, arrangemang, mix), sedan skeppas denna till en artist som i sin tur skriver text/melodi på denna "beat" (och hur svårt är det att sätta melodier och skriva text till en färdigproducerad RnB/Pop-beat egentligen)......att då inte dom ursprungliga skaparna av beaten skall stå med som låtskrivare är sinnes..... ....men som sagt, det är ju vad man själv kommer överens om som gäller..... hmm... 😆😆😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jejje Postat 22 november 2005 Dela Postat 22 november 2005 Jag spelade bas i ett band en gång i tiden. När sångaren gjort en sångmelodi hemma och presenterade den för oss andra och vi gjorde musik till då sa han att det var han som hade gjort låten. Om någon av oss däremot kom på någon melodi och byggde en låt kring vårat instrument och han sedan lade en sångmelodi till då sa han att det även då var han som gjort låten eftersom han gjort den åh så livsviktiga sångmelodin som faktiskt var det som räknades. 🙂😆😄😱🙂😄🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 22 november 2005 Dela Postat 22 november 2005 (redigerat) Hur ska man gå tillväga om "MAJORITETEN" skulle vilja ha en ändring av detta då. Jag menar de flesta anser ju att det är fel. En möjlig fördelning VIA STIM/NCB borde vara Komposition/Text & Sångmelodi. Där komposition är just MUSIKEN, Arr med instrument. Om det nu är flera personer som varit med och tillverkat HELA verket.. PS: Jag hade känt mig urdum om jag hade gått och sagt att jag är kompositör till ett verk där jag bara skrivt text och lagt sång med melodi. Redigerat 22 november 2005 av Twilight_Zound Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desmond Postat 22 november 2005 Dela Postat 22 november 2005 Regelverket kanske borde ses över lite. Hallå vi är inne på 2006 snart...Jösses. Ex: Musikstycke Instrumetalt made by Rollon Mountains 😄 (Fingerat) Säljer guld och platina hejvillt... Aha tänker jag... Skriver en text och sjunger in den på samma låt som RM och kräver dem på Massorpengarmiljarder...... Vad som händer är att Rollon Mountains stämmer dig på dina Massormegamiljarder du tjänar eftersom du genom att kräva dem på STIM-pengar automatiskt erkänner att du har snott deras musik. Man behöver inte göra det svårare än det är. I de allra flesta fall görs sådant här upp i godo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hans Postat 22 november 2005 Trådstartare Dela Postat 22 november 2005 Så förbaskat irriterande så det blöder i fingrarna nu... Låt säga att jag komponerar en låt instrumentalt... Stimmar den och och fan å hans moster...Sen efter ett tag så känner man att det saknas nåt. Ex sång... Man "bjuder" in person 2. Som sätter text och sjunger fritt... NOG FAN är det väl ändå jag som FORTFARANDE är kompositör då... Jo! Eller, så är det du och hon/han tillsammans som nu är låtskrivarna eller så klampar Madonna in och ändrar ett ord och vips var ni tre eller... så får ni en klumpsumma och hipp som happ är ni ingenting med låten att göra överhuvudtaget längre 😛! Jag förklarade kanske lite dåligt förrut! A kommer med text, sångmelodi och "grund-harmonier/ackord" till ett band (B / C) som tillsammans utvecklar en låt, B / C anser att det är A´s låt men att de ändå är delaktiga (på nåt sätt?)! Tiden går och B och C kanske har glömt bort att låten ens fanns. Nu, A kommer med text, sångmelodi och "grund-harmonier/ackord" till mig som tillsammans med A utvecklar en låt som antagligen inte påminner det minsta, förutom då sångmelodin med den förra låten, är verkligen B / C då fortfarande "med-kompositörer"? (Om dom ens någonsin varit det?) Tycker det känns aningen långsökt! Men har då lite svårt att övertyga A om att enbart han faktiskt är låtskrivaren, och det känns synd att bara skita i låten p.g.a. detta, för då kommer den garanterat att bara glömmas bort, som om det aldrig ens funnits! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 25 november 2005 Dela Postat 25 november 2005 Så förbaskat irriterande så det blöder i fingrarna nu... Låt säga att jag komponerar en låt instrumentalt... Stimmar den och och fan å hans moster...Sen efter ett tag så känner man att det saknas nåt. Ex sång... Man "bjuder" in person 2. Som sätter text och sjunger fritt... NOG FAN är det väl ändå jag som FORTFARANDE är kompositör då... Jo! Eller, så är det du och hon/han tillsammans som nu är låtskrivarna eller så klampar Madonna in och ändrar ett ord och vips var ni tre eller... så får ni en klumpsumma och hipp som happ är ni ingenting med låten att göra överhuvudtaget längre 😆! Jag förklarade kanske lite dåligt förrut! A kommer med text, sångmelodi och "grund-harmonier/ackord" till ett band (B / C) som tillsammans utvecklar en låt, B / C anser att det är A´s låt men att de ändå är delaktiga (på nåt sätt?)! Tiden går och B och C kanske har glömt bort att låten ens fanns. Nu, A kommer med text, sångmelodi och "grund-harmonier/ackord" till mig som tillsammans med A utvecklar en låt som antagligen inte påminner det minsta, förutom då sångmelodin med den förra låten, är verkligen B / C då fortfarande "med-kompositörer"? (Om dom ens någonsin varit det?) Tycker det känns aningen långsökt! Men har då lite svårt att övertyga A om att enbart han faktiskt är låtskrivaren, och det känns synd att bara skita i låten p.g.a. detta, för då kommer den garanterat att bara glömmas bort, som om det aldrig ens funnits! I ditt fall måste jag erkänna att jag faktiskt anser att "A" är ensam kompositör, kanske du också, beroende på vad du tillför i det kommande arbetet. Om A har "Text, Melodi och grundharmonier/ackord", och detta är det enda ni kommer att arbeta vidare på, så har ju faktiskt inte B/C någont som HELST med saken att göra, ni kommer ju inte använda något som dom har gjort!? Sen, som sagt, kanske jag tycker att även du skall vara medkompositör, beroende på vad du kommer tillföra låten, men detta är ju en typisk situation som "du" och "A" bör lösa INNAN ni börjar arbeta med verket. Jag själv hade nog "krävt" att få ligga med på en viss del av procenten....i ett skriftligt avtal....det är ju trots allt väldigt mkt arbete kvar innan det blir en färdig låt, men....det gör ni ju upp sinsemellan. Och allt skall alltid finnas på skriftliga avtal.... Jag fick höra, av en lirare vi arbetade med för ett par år sedan, att vi, som fick text/melodi/grundharmonier till en låt, hade enligt "branschpraxis" rätt till 16,7% av Stim-rättigheterna om vi gjorde musiken/beaten osv till låten, och just denna version var den som skulle släppas på platta.... ...kan tillägga att han har jobbat med många kända svenska popartister och har flera låtar som snurrar på radion, men å andra sidan försökte han blåsa oss gällande andra saker....hmm....så man vet inte riktigt hur trovärdigt det är.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.