Jump to content
Annons

Blåst på 6000:- via internetannons


flintan

Recommended Posts

Jag har köpt och sålt massa musikutrustning via internetauktioner och alltid kunnat lita på folk. Både inom sverige och internationellt. Har aldrig blivit blåst och folk har alltid haft förtroende för mig och satt in pengar i förskott mm. Jag inbillar mig att musiker och folk som säljer/köper musikutrustning oftast har ärliga avsikter.

Iallafall så skulle jag köpa en DIGI002R av en kille i malmö för ca två veckor sen. Han verkar seriös men ganska upptagen och svårnådd.

Jag har satt in pengar i förskott 6150kr på hans fsb konto. Han säger att han skickade paketet med bussgods onsdagen den 9 nov men inget har kommit än.. Har kollat med bussgods i stockholm och dom har inte fått nåt. Har också kollat med bussgods i Malmö men det var svårt att kolla om det är inlämnat utan att veta försändelsens nummer.

Och killen säger att han har kvar kvittot men vet inte exakt vart...

Vad gör man?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vart köpte du ifrån?

I och med att du har satt in på hans konto så vet du ju vem han är och kan han inte bevisa att han skickat grejerna så är det skumt och du bör göra en polisanmälan helt enkelt.

Annars finns det motorcykelklubbar som kan ordna saker... hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte privat. Jag vet killens namn, adress, telefonnummer och kontonummer i föreningssparbanken.

Om man inte är bundis med nån MC klubb så lär dom nog ta ganska bra betalt för dessa uppgifter så det kanske inte är nåt alternativ när det "bara" gäller 6000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vart själv med om samma sak för inte så där jätte längesen.

I sommras! Jag gjorde precis samma sak, satte över pengarna i förskott! (dum som jag var)

Killen var dock från Stockholm.

När jag skulle göra en polisanmälan så skrattade dom nästan åt mig och sa "jadu, det finns nog inte mycket vi kan göra, men vi återkommer"

Blev blåst på 4000:-

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om killen i fråga har "tappat bort" kvittot så får du väl samla ihop några jättestora kompisar och ta en tur och snacka med honom.

Men du får kanske börja med att förklara för honom hur läget är och att han sitter i klistret om han inte kan bevisa att det är skickat. 6000 är ju ändå en stor summa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men att åka t malmö och tillbaka lär väl kosta runt en tusenlapp med bil.. Ett annat problem är jag i samband med det här köpet sålde mina andra ljudkort så nu sitter man här helt utan.

Men det kan ju också vara så att han är en strulpelle som faktiskt inte har koll på kvittot (vilket jag själv oftast inte har när jag skickar saker) och att bussgods har strulat till det...

Time will tell. Imorrn ska jag prata med bussgods i malmö igen och kolla upp om någon med hans namn har lämnat in ett paket den 9 nov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst. Men det är ganska långt till malmö från stockholm och kostar en del tid, energi och pengar att åka.

jo som du nämner i föregående inlägg så tycker jag du ska dubbelkolla med bussgods. Och ja det kostar ju såklart en liten slant att åka ner till malmö samt energi och ork, Men det finns ju alltid en alternativ lösning om du inte får dina grejjer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hoppas det ordnar sig (Keep us updated) Själv blev jag blåst på en ringa summa av 700:- på eBay av en amerikanare och det rapporterade jag till FBI som hade nån sån tjänst. Lite på skoj, lite för att hota killen i fråga och lite i min frustation. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

plastocid (oregistrerad)

Usch, jag blir så arg när jag läser sånt här. Jag råkade ut för samma sak i somras även om det bara gällde 1200 spänn. Nån snubbe från Lysekil var det visst.

Ja vad ska man göra? Jag bor i Malmö så ge mig hans personuppgifter så tar jag hand om det.. 🤪 Nej, det kan jag inte men ja. Polisanmäl, bättre än inget iaf.

EDIT: Jag menar förstås att om det visar sig att du blivit blåst så ska du polisanmäla, inte innan dess.

Redigerat av plastocid
Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt när sådant här händer. Kommer ni ihåg den tråden om en kille som blivit blåst på en synth? Han betalade in pengarna i förskott..

Studio forums snälla anhängare började en insamling åt honom. Han fick strax under 1000 spänn om jag minns rätt!

Eller var det du Roha? Kommer inte ihåg vem det var....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för visat medlidande och sympati.

Jag vet som sagt inte om jag blivit blåst eller om det bara är struligt. Kanske får veta imorrn när jag pratar med bussgods i malmö. Ringde idag men dom var så underbemannade så det fanns inte tid att leta. Kräver visst en del att rota igenom alla inlämnade paket manuellt när man inte har försändelsens nummer.

Jag läste också tråden med killen som blev blåst på en synth. Vill dock inte att ni startar nån insamling här, skulle bara kännas helt fel. Jag ska ha mina pengar om jag så måste låna brorsans hagelgevär och sticka till malmö och vaka utanför killens port.. 😄

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh... men ursäkta typ.. Jag lider inte med nån.. Om jag ska lägga ut mer än 6000:- spänn så inte fanken ska det vara nåt annat än i handen på mottagaren och om jag fått och godkänt varan i min egen..

Allvarligt! Vem "mailar" över pengar som man inte kan se för nåt man aldrig har sett... Hur bra det än låter??? 😄

Ni är fanken inte kloka och får skylla er själva.. dårar!!!!

Sorry! 🙂

MVH

(jag har en rå fatbob shuffelhead-Harley 😛 )

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som du blivit riktigt lurad...och faktum är ju att nätet är en stor inskomstkälla för många som ser sin chans till att tjäna en hacka på att luras..

Du har ju hans adress så skriv ett "snällt" litet brev eller ring till honom... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jag bor i Malmö & känner "alla" i musiksvängen.

Kan du PM'a mig hans namn? jag kanske känner honom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och faktum är att jag håller med Hegobald här.

Jag skulle nog aldrig skicka pengar till en helt okänd person..skulle heller aldrig köpa något osett eller otestat...Det kan ju även vara så att man får skräpgrejer tillskickat sig! Man åker väl till personen i fråga och gör upp affären på plats tycker jag... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, så här i efterhand är jag benägen att hålla med dig... Men det brukar alltid fungera utan problem.. Iof ingen ursäkt eller orsak att det alltid skulle göra det.

Tyvärr finns allt för många egocentriska risktagare där ute.. Försöker inget annat än att roffa åt sig pengar utan att tänka på nån annan sig sig själv.. Men en marknad startar en annan och som nån sa.. Baltic inkasso.. Hö.. 😄 Men å andra sidan.. Har personen i fråga ett fungerande FSB-konto så måste ju personen finnas i verkligehten också och kan därmed spåras..

Inte för att fysiskt kunna decimeras men man kan ju påminna han/henne om att "jag vet var du bor" typ.. Ont ska med ont bekämpas.. Öga för öga tand för tand etc.. Det är ju dom regler som satts upp av respektive lurendrejare ju.. Är man med i leken får man f**n i mig leken tålas också 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Kollar upp det...

Fast om snubben har lämnat namn & sitt riktiga telefon# & konto# så borde han ju ha ärliga avsikter.

Eller så är han riktigt jävla badass.

Sån tur att Danny Cort är riktigt jävla badass också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, supersjysst Danny.

Men kom ihåg att jag bara misstänker honom än så länge. Imorgon vet vet jag förhoppningsvis om jag har blivit blåst.

Hegobald och valdez, musikmänniskor brukar oftast vara ärliga. Jag inbillar mig att dom flesta lurendrejare på internet håller sig till mobiltelefoner, datorer o sånt. Om jag skulle köpa ny mobil eller dator via privatannons skulle jag va betydligt mer försiktig..

O den här killen hade koll på prylarna, programvara, vilken plugin bundle som följde med osv. Han uppgav också korrekt adress, namn och telefonnummer som stämmer med uppgifterna på eniro samt att jag haft kontakt med honom via sms på mobilen.

Men lite skumt känns det. Han hittar inte kvittot men säger att han vet att han sparat det, han har tappat bort plånboken men tror inte att kvittot låg i den... Han skulle återkomma när han hittat kvittot eller tagit reda på försändelsens nummer via bussgods men har inte hört av sig sen i torsdags.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...