Jump to content
Annons

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjena, envisas av olika anledningar med Logic på PC och försöker uppgradera till XP samt byta ljudkort från ett 16 bitars Guillemot Pro Isis till ett 24 bitars Terratech phase 88.

Till frågorna

Vilken Logic version fungerar i XP? Kör 5.2 i nuläget

Mina gamla wav filer är ju 16 bitars och verkar göra att Logic och ljudkortet klockar ner och låser samplingshastigheten till halva när jag försöker spela upp. Det funkar hjälpligt ibland i PC av läget men då får man bara två kanaler in. I Asio läget strular det riktigt duktigt.

Har jag fel version och hur får man över dom gamla filerna till 24 bitars formatet? Det är ju några gig låtidéer och ofärdigt material som man inte bara vill dumpa. Då får jag väl i så fall vara kvar i stenåldern istället.

Snälla om nån har nått tips. Är desperat 😠 man vill ju upp till XP så man kan stoppa i lite mer minne i maskinen

Redigerat av Burnin Sven
Annons
Postat

Senaste versionen av Logic till PC är 5.5.1 och finns att ladda ned på deras sida.

Länk dit finns i Detta Forum om du söker ..

Har jag fel version och hur får man över dom gamla filerna till 24 bitars formatet?

Om grundfilerna är 16 Bit vad tror du att du tjänar på att konvertera dom till 24 bit ?

Det är ju inte direkt att dina filer helt plötsligt kommer att låta bättre.

Logic ska nog inte ha några problem att läsa 16 bit / 44 khz filer det är

nog snarare ditt ljudkort som i så fall sätter begränsningar ..

Postat

Tack oK så det är 5.5.1 som gäller och jo det är nog så att det blir en midikonflikt på nåt sätt mellan logic och kortet. Terratech är ju inget superkort men verkar låta ganska bra 24 bitars up till 96khz 8 in 8 ut asiodrivar etc.

OK tackar får kolla hemsidorna då.

Göran

Postat

Kommer att byta till ett Delta 1010 får se om det hjälper annars får det väl bli att byta till ett annan program kort sagt lämna Logic. Är det nån som har kört Delta 1010 på Logic, funkar det stabilt och bra med pluggar (vsti, audioinstruments) och audio i synk utan för mycket fördröjningar och annat strul?

Göran

Postat

Har du inte haft en annan samplingsfrekvens på dina gamla ljudfiler då?

Om det blir midikonfilkter så kan du gå in och titta i windowsmappen, leta upp win.ini och scrolla ned tills det står Logic, där står dina midi ingångar och utgångar. kolla så att dom står på 1 eller 0. Alla andra siffror är helt ogiltiga.

Och som sagt ladda ned senaste drivrutiner till ljudkort mm.

//Fredster

Postat

Har ett liknande problem med mitt Terratec phase 22. Det jag vet är att i kontrollpanelen till Phase 22 ljudkortet så finns det ett fönster där det står "Master Clock" och där man kan välja intern/extern sync. Jag väljer Intern / 44100 / Samplerate locked, och sedan minimerar jag bara fönstret till systemfältet.

Har varit med om att den kan få fel samplerate (ex 32kHz) annars och då låter inte ljudet för bra. 🙂 Då får man stänga ner programmet, ställa in vald samplerate och starta upp igen.

Postat

Tack det här var bra tips helt ny på XP så det blir lite rörigt men kommer som sagt att byta till Delta 1010. Fick lämna tillbaks terratec kortet dom är snälla på Börsen i Linköping men vem vet det kan ju bli strul där med. Det gamla Guillemot kortet var ett 16 bitars men samplingen är 44100 mhz. Det kanske strular för att terratec kortet är låst till 24 bitars och dom gamla filerna är ju givetvis 16.

Göran

• 2 veckor senare...
creel (oregistrerad)
Postat
Senaste versionen av Logic till PC är 5.5.1 och finns att ladda ned på deras sida.

Har jag fel version och hur får man över dom gamla filerna till 24 bitars formatet?

Om grundfilerna är 16 Bit vad tror du att du tjänar på att konvertera dom till 24 bit ?

Länk till PC-versionen av Logic hittar jag inte fast jag har sökt. Skulle du kunna vara vänlig och ge mig länken? Och det är väl Logic Express du menar då? Logic är knappast gratis.

Postat (redigerat)

Länk till PC-versionen av Logic hittar jag inte fast jag har sökt. Skulle du kunna vara vänlig och ge mig länken? Och det är väl Logic Express du menar då? Logic är knappast gratis.

link

Här har du en länk, tror dock bara att det är en uppgradering så du får nog försöka hitta programmet begagnat. Det har ju ett par år på nacken. Sedan Logic 6 så finns det ju bara till Mac som du kanske vet. Själv kör jag Logic Express 7.1 och är jättenöjd med det.

Redigerat av Phobos
Postat

5.5.1 verkar funka i Win XP och borde väl vara värd nån 500 hundring om det finns att få tag på. Lycka till

Göran

Postat

Hej Sven,

Jag kör väl ungefär den konfigurationen du är ute efter, XP, Logic 5.5.1 och ett 1010 LT kort. Funkar jättebra.

Inga problem heller med att kombinera 16 och 24 bitars ljudfiler i samma projekt.

Så du behöver inte konvertera gamla filer för att det ska funka.

Hör gärna av dig om du har andra funderingar.

X

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.