Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

jag undrar lite hur man får till det väldigt trumliknande ljudet på rytmgitarr som förekommer rätt frekvent i musik i metalgenren, t ex en del Metallica, In flames etc. Det är alltså inte vanlig dämpning med handflatan utan en mycket hårdare dämpning. Har försökt spela fram det på en lagom distad gitarr men får inte till den snabba nedtoningen, jag blir aldrig riktigt av med efterklangen utan det blir en mer "sågtandad" ljudbild än den fyrkantiga som det borde vara. Så jag började fundera på om det är något som bättras på i studion vid mixningen med effekter etc?

Tacksam för svar 😠

Annons
Postat
Har försökt spela fram det på en lagom distad gitarr men får inte till den snabba nedtoningen, jag blir aldrig riktigt av med efterklangen

På din beskrivning låter det som att du har för mycket dist på gitarren. Vill du att 'shugget' ska låta stumt får du backa på disten, kanske testa annan typ av dist.

En noisegate kan, som Picazzo varit inne på, hjälpa att hålla rent mellan anslagen också.

Postat

Tack för tipsen 😲

Tyvärr behärskar jag inte riktigt mixningsteknik med gate:ar etc så där jättebra ännu. Har ni några tips om vad som är bra inställningar att utgå från?

Kör med Sonitus-fx Gate:

sonitus-gate.gif

Postat

Använd NG men du måste även behhärska tekniken att dämpa. prova med att dämpa lite längre fram, försök hitta ett bra ställe, och dämpa även med vänsterhanden samtidigt för att få tyst på strängarna ordentligt. den tekniken tillsammans med noisegate e vad som krävs.

• 3 veckor senare...
Postat

Jojjsus: Tack för tipset, ska försöka öva upp dämpningstekniken.

Piccazzo: Verkar bara finnas en kombinerad Gate/Expander utöver Sonitus-fx Gate:n i Sonar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.