Jump to content
Annons

Vad förbättras av mer arbetsminne?

Murdock

Recommended Posts

Jag anar att det finns flera trådar om detta gömda nånstans men den där sökfunktionen hatar mig verkligen(och jag hatar den ömsesidigt) så jag har inte hittat några.

Jag sitter på en Powerbook 1.67 ghz med 512 mb ram och ProTools LE. Jag har gradvis belastat datorn med mer krävande projekt och börjar nu märka av att den närmar sig maxbelastningen. Än så länge kan jag inte vara annat än helnöjd med den eftersom den klarar en ordentlig mängd pluggar och spår bara med grundutrustningen.

Vad jag undrar nu är vad för slags prestandaökning mer RAM-minne skulle ge egentligen? Processorn kan jag inte göra något åt ju och jag kan köra med extern hårddisk om det skulle bli för många ljudfiler för den interna att hantera. Det enda jag kan komma på själv är egentligen att vågformerna skulle ritas upp snabbare, grafiken går lite smidigare men vad mer? I så fall är det inte lönt egentligen...

Redigerat av Murdock
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Jag anar att det finns flera trådar om detta gömda nånstans men den där sökfunktionen hatar mig verkligen(och jag hatar den ömsesidigt) så jag har inte hittat några.

Jag sitter på en Powerbook 1.67 ghz med 512 mb ram och ProTools LE. Jag har gradvis belastat datorn med mer krävande projekt och börjar nu märka av att den närmar sig maxbelastningen. Än så länge kan jag inte vara annat än helnöjd med den eftersom den klarar en ordentlig mängd pluggar och spår bara med grundutrustningen.

Vad jag undrar nu är vad för slags prestandaökning mer RAM-minne skulle ge egentligen? Processorn kan jag inte göra något åt ju och jag kan köra med extern hårddisk om det skulle bli för många ljudfiler för den interna att hantera. Det enda jag kan komma på själv är egentligen att vågformerna skulle ritas upp snabbare, grafiken går lite smidigare men vad mer? I så fall är det inte lönt egentligen...

Största fördelen med mycket minne är att datorn slipper använda sig av hårddisken som ett slags virtuellt minne som drar ned prestandan märkbart. Riktigt RAM-minne är mellan 50 och några 1000 gånger snabbare än en hårddisk.

OSX är ett minneshungrigt operativsystem så under 1GB är egentligen inte rekommenderbart. Sen beror minnesbehovet lite på hur många program man har igång samtidigt.

Men tycker du att det fungerar bra med 512B så behöver du kanske inte uppgradera minnet nu.

Dela på andra sajter

det flyter på lite bättre med mer minne, mindre badbollar å så. Och du kan fläska på med mer pluggar också. Om du kör med mycket samplingar kör du snabbare i botten med mindre RAM.

Minnen kostar ju inte så mycket, du får en 1GB slot för typ 1000spänn, det är helt klart värt att proppa i. tycker jag...

Dela på andra sajter

Samplingar är iofs sant. Där kör jag mest direkt från hårddisk men att kunna köra direkt från arbetsminnet är bättre ju. Plughanteringen trodde jag helt berodde på processorn dock.

Och var hittar du 1 gb ram för 1000 spänn?

Dela på andra sajter

Samplingar är iofs sant. Där kör jag mest direkt från hårddisk men att kunna köra direkt från arbetsminnet är bättre ju. Plughanteringen trodde jag helt berodde på processorn dock.

Och var hittar du 1 gb ram för 1000 spänn?

Kingmax DDR2 PC4200/533MHz CL4 1GB

PRIS: 899:-

Saxat JME Data:

Produktbeskrivning Kingmax SuperRAM minne - 1 GB - DIMM 240-pin - DDR II

Lagringskapacitet 1 GB

Uppgraderingstyp Industristandard

Teknik DDR II SDRAM

Formfaktor DIMM 240-pin

Minneshastighet 533 MHz ( PC4300 )

CAS Latency CL4

Egenskaper Ej buffrad

Spänning 1.8 V

Tillverkarens garanti Begränsad livstidsgaranti

Kingston Valueram DDR2 1GB CL4 533MHz

PRIS: 949:-

Saxat igen:

Produktbeskrivning Kingston ValueRAM minne - 1 GB - DIMM 240-pin - DDR II

Lagringskapacitet 1 GB

Uppgraderingstyp Industristandard

Teknik DDR II SDRAM

Formfaktor DIMM 240-pin

Minneshastighet 533 MHz ( PC2-4200 )

CAS Latency CL4

Egenskaper Ej buffrad

Spänning 1.8 V

Plätering Guld

Tillverkarens garanti Begränsad livstidsgaranti

Alla från JME DATA

JME

Blev fel på den sista

Redigerat av Twilight_Zound
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

vad minnet gör har du ju redan fått svar på, men om inte det skulle räcka finns ju möjliheten att köpa ett ljudkort med dsp, som tar över en stor del av ljudhanteringen - pluggar. kortets processor avlastar datorns. har tyvärr inga bra tips till mac.

Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
För jag lägga till en fråga? Ok.

Vad är åsikten/kunskapen om det med viktigt med dyra minnen? Eller kör de flesta med minnen med mer humana priser?

Dyrare minnen håller ofta högre kvalitet men ibland så är det tvärtom, finns egentligen inte så många riktiga minnestillverkare men en massa olika märken som sätter på klisterlappar på olika specade minnen, de billigaste minnnena är oftast sådana som inte lever upp till spec. men som ändå kan fungera bra, ett tag....

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.