Jump to content
Annons

en låt på engelska


stajo

hm  

9 röster

  1. 1. hm

    • 1
      0
    • 2
      3
    • 3
      2
    • 4
      2
    • 5
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN:I don't know

ARTIST/GRUPP:jag

GENRE:pop

LÅTLÄNGD:3.28

KOMPOSITÖR:jag

PRODUCENT:jag

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 4

STATUS: Skiss

Fast för mig är det första med engelsk text här, eller svengelsk kanske 😳 . Sitter här och mixar och trixar och innan jag förstör för mycket skulle jag gärna ha lite feedback på vad som skall tas bort läggas till etc... göras om... och jag lovar jag använder inte autotune.

Updaterad

don__t_know_updated_01.mp3

Redigerat av stajo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag börjar med själva låten så tycker jag att den är bra och inte behöver ändras på nåt sätt! Jag går då raskt över till mixen som jag tycker känns lite "dov" vilket jag tror beror mest på basorna och trummorna. Basen länns lite högt mixad. Kanske även skulle kunna pröva med att ha en aningens mer diskant i basen så att det inte blir så "murrigt". Detta gäller även för trummorna. Speciellt virveln tycker jag är alldeles för dov och har för lite "klipp" i sig. Annars mycket bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver transponera upp låten en bit. De lägsta tonerna tar du inte ordentligt. Sen behöver du nog ett puffskydd också.

Själva låten i sig är faktiskt ganska bra, särskilt refrängen, men inspelningen är sämre. Förutom början så känns arret ganska ogenomtänkt, och väldigt otajt/osvängigt på sina ställen. Trummorna skulle behöva ses över.

Slutet är riktigt snyggt! Låt gärna tamburinen fortsätta och fejda ut den istället, skulle nog kunna ge en schysst känsla.

Visst låter det ganska så svengelskt. "Ålväjs" t ex... tänk mer... "ahweys", typ.

EDIT: Lyssnade en gång till... refrängen är faktiskt riktigt riktigt bra! Har potential!

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Behaglig och snygg låt, det som jag reagerar på är den på sina ställen svajiga sången. Det skulle hjälpa med några omtagningar tills den sitter bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kritiken! Ger mig inspiration att jobba vidare på låten!

Jag äger faktiskt ett puffskydd 😆 , lite lat... fast jag håller med och skall ta mig i kragen. Det här med mikrofonteknik är ju inte min grej... är ju ingen sångare direkt. Använder här en dynamisk mic men har ju även en röde nt1a som jag kanske skulle testa lite med igen, tycker dock att min röst känns så svag i den.

Lite omtagningar skall det bli och skärande i frekvenser. Att transponera upp låten, jovisst kanske men då får jag problem att lägga överstämmorna... och visst har jag problem med låga toner.

Kul att någon tyckte om slutet, det var en ren slump att det blev så... men skall jobba lite mer på det, se om jag kan få till en fade där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Refrängen är väldigt bra, gillar speciellt dom reverbdrypande körerna som kommer in efter ett tag, men har lite svårt för "lö hö höhö höv". Vissa gånger låter det mindre höhöhö om det, om du förstår vad jag menar, och det är så jag vill ha det 🙂

Puffskydd låter också som en bra idé... och se till att plocka fram den andra micken 😕

Och en sak till. Våga inte ändra slutet!

Link to comment
Dela på andra sajter

har lite svårt för "lö hö höhö höv". Vissa gånger låter det mindre höhöhö om det, om du förstår vad jag menar, och det är så jag vill ha det 😄

jo jag vet nog precis vad du menar och jag har börjat störa mig enormt på det 😄 ... Får se om jag kan sjunga lite rakare och föra över hö hö hö till någon slinga istället??. Vill inte tappa det heller direkt för det kanske är det som gör något som man inte märker förrän man tar bort det 🙂 , det blir analys på hög nivå framöver 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig känns det som att låten går i för lågt tempo. Testa o skruva upp den några bpm. Sedan är den väldigt stel och alldeles för "vit" rytmiskt i mitt tycke. Det kan vara charmigt i vissa sythsammanhang men denna låt tror jag skulle vinna på att du utvecklade den rytmiskt litegrann. Generellt tycker jag inte att låten är så bra men jag kan ha fel (det har hänt förut 😄).

Link to comment
Dela på andra sajter

har lite svårt för "lö hö höhö höv".

Men... 🙂 Det var ju det som var det snyggaste i hela låten! Det är ju det som är hooken! Inte alls lika snyggt där det inte låter lika "uppdelat" eller "höhöhö"-igt. Första gången på första refrängen är perfekt.

Var har ni hitkänslan gott folk? 😄🙂😄🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad besviken jag blev. Jag har högt ställda förväntningar på dig, Stajo. Och så kommer detta till intet förpliktigande..................nonsenstext, kass mix, melodikänsla möjligen...........men vad hjälper det.

Jag VET att du har kapacitet att skapa Riktigt, ruggigt bra pop. Men du måste titta genom en del saker. Texten till att börja med. Svengelska är OK om man överdriver det. Falsksång är också OK om det görs med känsla. Bestäm Autotuner eller rock`nroll.........typ............Du måste hitta din identitet sen är det bara att köra så det ryker 😱

SC

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad besviken jag blev. Jag har högt ställda förväntningar på dig, Stajo. Och så kommer detta till intet förpliktigande..................nonsenstext, kass mix, melodikänsla möjligen...........men vad hjälper det.

Jag VET att du har kapacitet att skapa Riktigt, ruggigt bra pop. Men du måste titta genom en del saker. Texten till att börja med. Svengelska är OK om man överdriver det. Falsksång är också OK om det görs med känsla. Bestäm Autotuner eller rock`nroll.........typ............Du måste hitta din identitet sen är det bara att köra så det ryker 😳

SC

hallå dede, riktigt kul att du har höga förväntningar på mig 😛 är dock ledsen att jag inte infriat dem denna gången 🙂 . Se dock att det är en skiss och jag har knappt rört rattarna ännu, ville mer få en uppfattning för hur det uppfattades och om det var något som var värt att lägga mer tid på. Bra att du noterade texten, att den suger 😳 en kvarts arbete, men det är några delar från breaket jag tänker behålla annars får jag göra som du säger, gör om gör rätt. Engelska är väl inte riktigt min grej heller, svenska känns närmare och ibland lite lättare.

Annars så... musik är ju ett ständigt sökande och man vet väl egentligen aldrig om man verkligen hittat sin identitet och frågan är ju också om man vill göra det. I alla fall inte om det innebär att man placeras in i ett fack och framöver endast gör denna typ av musik. Köra så det ryker skall jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, sömnig pungklåda!!! Neeeej!! Men jag gillar en del harmer. Sången HEMSK.

Pianospelet bra. 60-talscharmen bra. Orgeln hemsk.

och jag som faktiskt var nöjd med orgeln 😉

tbruce, om jag hade hitkänsla vore jag kanske miljonär... fast man skall ta intryck från andra och sedan lita på sig själv, dö hö kanske blir kvar ändå då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara säga att jag har gått och nynnat lite på den här refrängen sådär spontant... du måste göra något av den! Om du känner dej mer hemma på svenska... vad sägs om att skriva en ny text, på svenska, göra ett nytt arr och spela in allt igen? Kanske dumpa sticket och göra ett nytt, för nu känns det lite som "...och så måste vi ha ett stick också".

Jag ber dej! I rätt miljö kan den där refrängen bli hur galet bra som helst!

Okej okej jag ska sluta tjata nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: basen (den är rätt mesig), sången aningen falsk och så är det en massa puffar.

Plus: låten är rätt ok.

Jobba på!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
maxmaxmax (oregistrerad)

När låten börjar, med stela komp och tråkig arrangering och hackiga trummor, väldigt färglöst inget speciielt alls tappar jag sugen. Men så börjar du sjunga jag glömmer allt det som var dåligt innan för du sjunger så väldigt, väldigt underbart vackert. 01:44 är det bästa och finaste jag har hört på väldigt väldigt länge. Det här är forumets bästa låt just nu.

Alltså din röst, killen. wow, wow, wow. Tusen poäng!

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: det var inget.

😏 ibland skall man räkna till tio innan...

Jag är ledsen om du tog det på fel sätt, det mesta var ju positiv kritik.

Man sätter ju ribban högre på vissa och du har ju gjort många bra grejor som även denna gång.

Nej jag är ingen höjdare på att sjunga och i denna finns det en hel del att göra...

Inom några dagar lägger jag upp en ny version med följande förändringar där jag tagit till mig av kritiken:

-höjt den ett tonsteg, blir lättare att ta de låga toner.

-ersatt en del av sången på breaket med piano solo istället

-förändrat trumkompet på verserna, samt basen.

-sjunger numera med puffskydd och använder kondensator micken

Det var kul att du tog dig tid att lyssna på den.

Gott nytt år på dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
EDIT: det var inget.

😱 ibland skall man räkna till tio innan...

Jag är ledsen om du tog det på fel sätt, det mesta var ju positiv kritik.

Man sätter ju ribban högre på vissa och du har ju gjort många bra grejor som även denna gång.

Nej jag är ingen höjdare på att sjunga och i denna finns det en hel del att göra...

Inom några dagar lägger jag upp en ny version med följande förändringar där jag tagit till mig av kritiken:

-höjt den ett tonsteg, blir lättare att ta de låga toner.

-ersatt en del av sången på breaket med piano solo istället

-förändrat trumkompet på verserna, samt basen.

-sjunger numera med puffskydd och använder kondensator micken

Det var kul att du tog dig tid att lyssna på den.

Gott nytt år på dig!

Och nu är den upplagd...

Jejje : försökt att få lite mer diskant i trummorna och ner med basen, tycker nog det blivit bättre

tbruce : Höjd tonart... kanske ännu högre?

Richie76, Fidden : och puffskydd använder jag

Thimmie : försökt göra basen lite roligare, jag vet inte vad säger du?

Nad Sylvan : lite mindre orgel nu;)

Desmond : Testade i lite snabbare tempo men det kändes lite stressigt.

Dede : Jag har inte jobbat något mer med texten... men går nog över till svenska igen.

Equality, 91:an : jag tar i så jag spricker, i alla fall på körerna 🙂 och försökt att få det lite bättre...

maxmaxmax : hoppas du tycker rösten är lika bra nu, har också ändrat lite på inledningen, men nog kan jag hålla med om att det låter lite styltigt.

om någon är intresserad av hur det lät innan, hojta så lägger jag upp en länk.

Tacksam för alla synpunkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...