Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hallå!

Jag har inte stenkoll på det här med ljudkort så jag passar på att fråga;

Jag undrar vilka förbättringar man kan uppnå rent ljudmässigt om man byter till ett vassare ljudkort?

Jag har ett dåligt ljudkort i min dator men har lyckats få ner latencyn till midikeyboardet till 13 ms med hjälp av asiodrivrutiner vilket fungerar bra för min del. Nu undrar jag om det kan bli bättre och "renare" kvalitet på ljuden i sig om man byter ljudkort?

Blir det tex skillnad på ljudkvaliten gällande en låt om man producerar den med ett sämre eller bättre ljudkort? (Jag använder enbart mjukvaruprylar)

Jag använder reason och kan ibland tycka mig höra lite störningar som brus och "bzz"-ljud i vissa sammanhang.

ha d gött

Berra

Annons
Postat

Det blir ingen skillnad om du inte använder kortets in- och utgångar, eftersom ljudkortet inte är inblandat i rendering av mixen som du gör internt i programmet.

Det som huvudsakligen skiljer, är om du spelar in genom olika ljudkorts omvandlare - och så att ett bättre kort kan ge dig lägre latency och kanske vissa finesser som man troligen inte har behov av i ditt fall...

Det blir förstås också skillnad på lyssningen - så med ett dyrare ljudkort kan du få mer kontroll över hur allting verkligen låter, eftersom det som regel har bättre D/A-omvandling - men det är inga stora skillnader (åtminstone inte om du har "normal" lyssning i övrigt...).

Postat

jag förstår, tack ska du ha!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.