Jump to content
Annons

Få bort strålning från skärmen..?


Dingbats

Recommended Posts

Har precis skaffat en simpel sovrumsstudio, och det är ju bra och så, men grejen är den att skärmens strålning skapar en massa brus när man har gitarrförstärkaren på samtidigt, så det blir väldigt dålig kvalitet på ljudet när man ska spela in. Och det kan man ju inte leva med.

Så, har nån nåra idéer om hur man kan hindra strålningen att skapa en massa brus?

Väldigt tacksam! 😄

PS. Säg inte att jag ska lajna, för jag har alldeles för dåliga sladdar... blir ännu mer brus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Har precis skaffat en simpel sovrumsstudio, och det är ju bra och så, men grejen är den att skärmens strålning skapar en massa brus när man har gitarrförstärkaren på samtidigt, så det blir väldigt dålig kvalitet på ljudet när man ska spela in. Och det kan man ju inte leva med.

Så, har nån nåra idéer om hur man kan hindra strålningen att skapa en massa brus?

Väldigt tacksam! 😄

PS. Säg inte att jag ska lajna, för jag har alldeles för dåliga sladdar... blir ännu mer brus.

Bättre kablar och bättre kabeldragning plus ett billigt nätfilter kan hjälpa, även noísegate och lite kreativ mickning och filtrering.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis skaffat en simpel sovrumsstudio, och det är ju bra och så, men grejen är den att skärmens strålning skapar en massa brus när man har gitarrförstärkaren på samtidigt, så det blir väldigt dålig kvalitet på ljudet när man ska spela in. Och det kan man ju inte leva med.

Så, har nån nåra idéer om hur man kan hindra strålningen att skapa en massa brus?

Väldigt tacksam! 🙂

PS. Säg inte att jag ska lajna, för jag har alldeles för dåliga sladdar... blir ännu mer brus.

Bättre kablar och bättre kabeldragning plus ett billigt nätfilter kan hjälpa, även noísegate och lite kreativ mickning och filtrering.

Tänkte inte på att nämna det. Självklart är det inte bra att dra signalkablar i närheten av elkablar - eller i närheten av skärmen för den delen - speciellt inte om kablarna är obalanserade...

Problemet som de flesta har när det handlar om datorskärmar, är dock att skärmens stora elektromagnetiska fält stör gitarrmikrofonerna och ger upphov till en massa brum - på samma sätt som lysrör, lågenergilampor och dimmers kan ge upphov till brum, men mycket värre... 😄

Kör man då med TFT, så kan man oftast sitta med gitarren precis intill skärmen, utan att det ger det våldsamma brum som man brukar få med CRT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar.

Jag har märkt att det på nåt sätt har med gitarren att göra, att nån del reagerar med skärmen, men olika mycket beroende på hur man vrider sig.

Och utesluter att det är en VGA-skärm att det är en CRT eller TFT?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar.

Jag har märkt att det på nåt sätt har med gitarren att göra, att nån del reagerar med skärmen, men olika mycket beroende på hur man vrider sig.

Och utesluter att det är en VGA-skärm att det är en CRT eller TFT?

Det är precis så det brukar yttra sig med en CRT-skärm. Mikrofonerna fångar upp störfältet som CRT-skärmen har runt sig.

CRT=gammal typ av skärm med bildrör (förhoppningsvis snart utdöd... 😉 ).

TFT=platt skärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stänger av crt-skärmen när jag ska spela in.

Jo det kan man ju också göra, men det är ju inte så himla bra för skärmen i längden...

Finns det inget filter man kan sätta för eller nåt?

Nu när du säger det så.. Min skärm e helt sabbad. Den e luddig och jobbig, fy!

Men har man inte cash to spare så har man inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stänger av crt-skärmen när jag ska spela in.

Jo det kan man ju också göra, men det är ju inte så himla bra för skärmen i längden...

Finns det inget filter man kan sätta för eller nåt?

Det säljs många skärmfilter - men de gör tyvärr ingen nytta mot sådant...

Du skulle kunna bygga in hela skärmen i en plåtbox som jordas - men det blir lite besvärligt att se något då... 😆

TFT-skärmar är inte särskilt dyra nu för tiden - och så är det inte så mycket att orda om egentligen eftersom det är det enda som hjälper...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag stänger av crt-skärmen när jag ska spela in.

TFT-skärmar är inte särskilt dyra nu för tiden - och så är det inte så mycket att orda om egentligen eftersom det är det enda som hjälper...

Nej att byta skärm är inte det enda som hjälper, han skriver ju att problemets gravhet verkar bero på hur gitarren är riktad mot skärmen. Så bättre kablar och ett billligt nätfilter och en del andra åtgärder kan nog hjäpa en del också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stänger av crt-skärmen när jag ska spela in.

TFT-skärmar är inte särskilt dyra nu för tiden - och så är det inte så mycket att orda om egentligen eftersom det är det enda som hjälper...

Nej att byta skärm är inte det enda som hjälper, han skriver ju att problemets gravhet verkar bero på hur gitarren är riktad mot skärmen. Så bättre kablar och ett billligt nätfilter och en del andra åtgärder kan nog hjäpa en del också.

Nätfilter hjälper inte eftersom det är skärmens störningar och inte elnätets brum som plockas upp av gitarrmikrofonerna - och att rikta gitarren på ett annat håll, ger lite mindre brum, men det blir bättre ända tills man vrider sig 2 grader ungefär... 😆

Att stå i ett annat rum medan man spelar in hjälper också - men enklaste och bästa lösningen är och förblir tveklöst en TFT-skärm hur man än vrider och vänder på det... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Näeeeh, go crt! Om ni bara kunde känna samma tjusning/fröjd som jag när jag satt ett perfekt solo, slår på skärmen igen och märker att jag aldrig tryckte record före jag släckt skärmen...

Sen, vem skulle vilja missunna sig dendär extra träningen man får när man måste flytta på dom? en robust 19tum gör underverk för både kondition och styrka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näeeeh, go crt! Om ni bara kunde känna samma tjusning/fröjd som jag när jag satt ett perfekt solo, slår på skärmen igen och märker att jag aldrig tryckte record före jag släckt skärmen...

Sen, vem skulle vilja missunna sig dendär extra träningen man får när man måste flytta på dom? en robust 19tum gör underverk för både kondition och styrka.

Tänkte inte på det... 🙂

Lite spänning i livet är ju inte fel - och träning påstås det att man mår bra av. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... det känns inte som om jag har blivit så himla mycket klokare av det här...

Om jag säger så här: Jag kommer inte ha råd med en TFT-skärm, så det kan man räkna bort. Finns det då något sätt att få bort bruset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Flytta hela paketet så långt ifrån skärmen som möjligt 😆

Jo, jag testade det... men blir lite svårt att komma åt att trycka spela in då..!

Mina monitorer surrar när min skrivbordslampa är för nära, testa om det har nåt med saken att göra. 😆 (att de nånting står för nära nånting annat alltså)

Tack, jag ska kolla det! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt till aktiva mickar. Fast jag vet inte om stärkaren i sig producerar brus också, men med aktiva mickar på guran slipper du brus från den iaf...

Fast... Du har inte råd med TFT skärm, då har du nog inte råde med mickbyte heller...? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt till aktiva mickar. Fast jag vet inte om stärkaren i sig producerar brus också, men med aktiva mickar på guran slipper du brus från den iaf...

Aktiva mickar hjälper inte om man, som i detta fallet, har problem med brum pga. skärmen. jag kör på EMG-81:or och när jag sitter vid min klumpiga CRT så brummar det så in i helvete iaf 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Flytta hela paketet så långt ifrån skärmen som möjligt 😕

Jo, jag testade det... men blir lite svårt att komma åt att trycka spela in då..!

Fast det går ju att ställa in de flesta inspelningsprogram så att man får några takters inräkning innan det kör igång...

Bara att trycka "rec" och sedan springa medans metronomen puttrar på... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

radiocult (oregistrerad)

Lider med er! Har exakt samma prob.

Har dock isolerat kablar mm utav bara hel3te men skärmen är boven.

Efter att ha läst era inlägg har jag bestämt mig för att skaffa en tft. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Flytta hela paketet så långt ifrån skärmen som möjligt 😆

Jo, jag testade det... men blir lite svårt att komma åt att trycka spela in då..!

Fast det går ju att ställa in de flesta inspelningsprogram så att man får några takters inräkning innan det kör igång...

Bara att trycka "rec" och sedan springa medans metronomen puttrar på... 😮

Precis! 😆

Eller kör med trådlöst tangentbord, eller varför inte använda sig av en Tranzport-kontroll 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Har två CRT-skärmar, men inget som helst brum.

Så tydligen går det att undvika.

Har jordat uttag. Kan kanske vara just det som nämndes innan?

kan ju variera från skärm till skärm oxå kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...